عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته جوانان درباره آخرین وضعیت تیم زیر ۲۳ سال کشورمان و طرح استعدادیابی فدراسیون فوتبال توضیحاتی ارائه کرد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته جوانان درباره آخرین وضعیت تیم زیر ۲۳ سال کشورمان و طرح استعدادیابی فدراسیون فوتبال توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، میرشاد ماجدی که سرپرست کاروان تیم زیر ۲۳ سال در دوشنبه تاجیکستان است در ابتدای گفت‌وگو در رابطه با میزبانی تاجیکستان در مرحله گروهی مقدماتی رقابت‌های زیر۲۳ سال آسیا گفت: تاجیکستان یکی از کشورهای در حال توسعه در فوتبال آسیاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این قبیل کشورها در این زمینه مانور می‌دهد. مرکز کافا هم در تاجیکستان قرار دارد و کنفدراسیون فوتبال آسیا این تلاش را دارد تا تاجیکستان را در این منطقه از آسیا مطرح کند.

وی افزود: این کشور به دلیل شرایط آب و هوایی، زمین چمن طبیعی زیادی ندارد و اکثر زمین‌های فوتبال در این کشور چمن مصنوعی هستند. حتی ورزشگاه اصلی شهر دوشنبه هم چمن مصنوعی است. از لحاظ امکانات هم، آنچه را که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای‌شان طراحی کرده است، به صورت حداقلی در اختیار تیم‌ها گذاشته‌اند، اما از لحاظ امکاناتی مانند هتل و اینترنت با وجود تأکید AFC مبنی بر پنج ستاره بودن هتل محل اقامت تیم‌ها شاهد ضعف تاجیکی‌ها بودیم. از سوی دیگر چون نگاه AFC به فوتبال تاجیکستان نگاه توسعه‌ای است با برخی کمبودها و ضعف‌ها کنار می‌آید.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا ایران نتوانست میزبانی مرحله گروهی را بگیرد، گفت: ایران به دلیل وجود موانع انتقال پول و تحریم‌های ظالمانه شانس کمی در گرفتن میزبانی اینگونه بازی‌ها دارد. امیدوارم هرچه سریع‌تر موانع و تحریم‌ها برداشته شود تا باز هم شاهد میزبانی برای ایران باشیم.

ماجدی درباره وضعیت تیم ملی زیر ۲۳ سال هم اذعان داشت: ما در کمیته جوانان، پیش از تعیین و انتخاب آقای مهدوی‌کیا کارهای زیربنایی، زیرساختی و مورد نیاز را انجام داده بودیم و در این مرحله از لحاظ سلامت بازیکنان مشکلی نداریم. ما مقابل نپال چهار گل زدیم و چندین گل نزدیم. مقابل لبنان هم تیم زیر ۲۳ سال می‌توانست بیش از پنج گل بزند و دو پنالتی تیم هم در دو بازی اول و دوم از دست رفت. تیم‌های دیگر این گروه یعنی لبنان و تاجیکستان قدرتمند هستند، اما بازیکنان ایران سرشار از انگیزه‌اند و در بازی با لبنان دیدید که چقدر بازیکنان باکیفیت ظاهر شدند.

ماجدی در مورد تعامل فدراسیون فوتبال و کمیته جوانان و بالطبع تیم زیر ۲۳ سال با باشگاه‌ها ادامه داد: ما باید با باشگاه‌ها به یک تعامل می‌رسیدیم. همه تیم‌ها با ما همکاری کردند، اما بحث تیم زیر ۲۳ سال، بحث ملی است. باشگاه‌ها تلاش می‌کنند لیگ موفقی داشته باشیم که خروجی‌اش تیم‌های ملی موفق باشد، اما امیدوارم این تعامل بیشتر و مداوم باشد و مقرراتی به وجود بیاید تا تمرینات و بازی‌های ما در روز فیفا صورت بگیرد تا مشکلات ما کمتر شود. پیشنهاد ما به AFC بابت تغییر زمان بازی‌ها به روزهای فیفا، اعلام شده و خود آقای مهدوی‌کیا پیشنهاد را داد، اما تقویم بازی‌ها برای سال بعد فیکس شده است و من فکر می‌کنم حتی تقویم و زمان‌بندی بازی‌های ازبکستان و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین بسته شده باشد و احتمال تغییر زمان بازی‌ها بسیار کم باشد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در رابطه با مصوبات جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در رابطه با تیم زیر ۲۳ سال گفت: اعضای محترم هیئت رئیسه اعلام کردند که قرارداد کادر فنی تیم زیر ۲۳ سال هرچه سریع‌تر نهایی شود و هرگونه همکاری لازم برای تقویت این تیم صورت بگیرد. ما باید از الان به فکر المپیک ۲۰۲۴ باشیم و با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم به این مسابقات صعود کنیم. البته باید به فکر تنظیم سن بازیکنان باشیم به نحوی که ما در مسابقات آتی و مقدماتی المپیک بازیکنانی داشته باشیم که از لحاظ سنی مشکلی برای حضور در المپیک نداشته باشند و از حالا باید به این مسئله فکر کرد. البته فدراسیون به خوبی برنامه‌ریزی می‌کند و تیم زیر ۲۳ سال را با اردوهای خوب مهیای مسابقات آتی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم برنامه‌ها به طریقی پیش برود که پس از این مسابقات در راستای همکاری ایران و قطر بتوانیم در این کشور اردو و بازی‌های تدارکاتی مناسبی را داشته باشیم و رایزنی‌هایی هم برای انجام یک تورنمنت چهار جانبه در قطر با حضور تیم‌های امید قطر، امید ایران، امید امارات و امید کره جنوبی شده است که امیدواریم شرایط برگزاری این تورنمنت فراهم شود. به این نکته اشاره کنم که این اولین بار است که تیم سه سال قبل از المپیک تشکیل شده و فلسفه این کار تغییر نسلی بود که برای جام جهانی ۲۰۲۶ و ۲۰۳۰ انجام شده و امیدواریم که بازیکنان تیم تا جام ملت‌های ۲۰۲۳ به تیم ملی بزرگسالان تزریق شوند. معماری نوینی در فوتبال کشور شکل گرفته و باید تکامل پیدا کند. به زودی کمیته جوانان با نگاه توسعه محور و متوازن، استعدادیابی در بانوان و فوتسال را شروع می‌کند. در روزهای سخت همه باید کمک کنند، وگرنه در روزهای پیروزی همه برای عکس گرفتن حاضر هستند.

ماجدی ادامه داد: باید از آقای سجادی، وزیر محترم ورزش تشکر کرد، چرا که در این مدت کم به تیم‌های ملی کمک کرده است. واقعیت این است که برد و باخت جزو لاینفک فوتبال بوده، اما به محض باخت بعضی‌ها تازه پیدای‌شان می‌شود. ما در چند دهه گذشته میزبانی رویدادهای مهمی مثل میزبانی جام جهانی، المپیک و جام ملت‌ها را نداشته‌ایم و زیرساخت‌هایمان فرسوده است و برای ایجاد زیرساخت باید بودجه مناسب در اختیار داشته باشیم. اگر قرار است در حوزه فوتبال به یک توسعه متوازن و پایدار برسیم، سالانه به رقمی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار نیاز داریم و امیدواریم در روزهای سخت، که مردم توقع شکوفایی فوتبال ملی را دارند، همه در کنار فدراسیون فوتبال قرار بگیرند و کمک کنند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته جوانان درباره وضعیت تیم‌های ملی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان گفت: ما در راستای اهدافی که در کمیته جوانان داشتیم و داریم، طرح استعدادیابی را در کل کشور شروع کردیم. برای تیم زیر ۱۷ سال، بازیکنان زیر ۱۶ سال انتخاب کردیم و بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۲۳ بازیکن در کل کشور دیده شدند.

وی افزود: این تعداد پس از ارزیابی‌های صورت گرفته به ۵۱۰ نفر رسیدند که از طریق استان‌ها به ما معرفی شدند و از این تعداد حدود ۱۶۰ نفر به مرحله کشوری می‌رسند که امیدواریم پس از پایش این بازیکنان در این رده سنی ۷۰ الی ۸۰ نفر را در این رده سنی برای انتخاب نهایی کنار بگذاریم و پس از انتخاب سرمربی، ایشان بتواند از بین این بازیکنان تیم ملی را انتخاب کند. تیم نوجوانان ما هنوز سرمربی ندارد، زیرا مسابقات ما مهر ماه سال آینده برگزار خواهد شد. در مسابقات رسمی رده‌های سنی به زیر ۱۷ سال و زیر ۲۳ سال تغییر یافته که قرار است جام جهانی هم با همین شکل برگزار شود. ما همزمان، استعدادیابی در رده سنی زیر ۱۹ سال را هم دنبال می‌کنیم. در فرایند استعدادیابی بازیکنان زیر ۱۹ سال ما اعلام کردیم که باید یا بازیکنان عضو باشگاهی باشند یا اینکه در یک آکادمی عضو باشند. تیم زیر ۱۵ سال باید ۱۷ الی ۲۴ نوامبر در مسابقات کافا که در همین تاجیکستان برگزار خواهد، شرکت کند.

ماجدی خاطرنشان کرد: تیم زیر ۱۵ سال ما هم با هدایت آقای وحید امیری در حال برگزاری یک اردوی ۱۰ روزه در شهر گلپایگان است که پس از آن یک استراحت کوتاه می‌کنند و سپس یک اردوی متصل به اعزام برگزار خواهند کرد تا به مسابقات کافا اعزام شوند. در اینجا باید اعلام کنم که هنوز سرمربیان تیم‌های نوجوانان و جوانان انتخاب نشده‌اند، زیرا یکی از اولویت‌های کمیته جوانان توسعه فوتبال و بحث استعدادیابی است. شما می‌توانید از رؤسای هیئت‌های فوتبال در سراسر ایران بپرسید که چگونه فرآیند استعدادیابی در استان‌ها باعث ایجاد شور و اشتیاق در بین بازیکنان رده‌های سنی شد.

رئیس کمیته جوانان در مورد زمان‌بندی انتخاب سرمربی برای تیم‌های رده سنی گفت: بنا بر برنامه مربوط به استعدادیابی و ورود به مرحله کشوری این طرح، ما از اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه سال جاری روند انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را شروع خواهیم کرد و تا دو ماه آینده تکلیف این دو تیم مشخص خواهد شد. این سرمربی‌ها باید از بین بزرگان فوتبال باشند و همچنین سابقه کار در رده سنی پایه را داشته باشند. میزان دستمزد مربیان فوتبال در رده‌های سنی با سرمربیان لیگ برتری متفاوت است و قابل قیاس نیست، اما فدراسیون فوتبال سعی خواهد کرد دستمزد این عزیزان افزایش چشمگیری داشته باشد.

سرپرست کاروان تیم زیر ۲۳ سال ایران در تاجیکستان ادامه داد: در اینجا جا دارد از هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال تشکر کنم که در جلساتی که داشتیم، مصوب کردند به هریک از شرکت کنندگان در طرح استعدادیابی یک دست لباس تیم ملی اهدا شود. اگر چه این کار هزینه بالایی را به فدراسیون تحمیل کرد، اما این تصمیم باعث افزایش روحیه و شادی بازیکنان فوتبال در کل کشور شد. تمامی اعضای هیئت رئیسه تاکنون همدل و یک صدا در کنار یکدیگر تمامی کارها را پیش می‌برند و به شایعه‌ها توجه نمی‌کنند، زیرا به دنبال توسعه در فوتبال کشور هستند.

ماجدی پیرامون وضعیت میزبانی در بازی‌های رده‌های سنی گفت: به دلیل شیوع کرونا کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی‌ها را تغییر نداده و همچنان ازبکستان و بحرین در مسابقات آتی میزبان خواهند بود، مگر اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییراتی در این زمینه بدهد.

رئیس کمیته جوانان در پایان درباره پخش نشدن بازی‌های تیم زیر ۲۳ سال از تلویزیون گفت: این بازیکنان آینده‌سازان فوتبال ملی کشور هستند و انتظار می‌رود رسانه ملی بازی‌های تیم امید را پخش کند. آن هم در حالی که این تیم در حال نتیجه گرفتن است و دو برد خوب داشته است. اگر خدای نکرده این تیم نتیجه نگرفته بود، تا همین الان ده‌ها برنامه رادیویی و تلویزیونی و کارشناسی درباره ناکامی تیم امید پخش شده بود. حالا برنامه کارشناسی این موفقیت‌ها پخش نمی‌شود و در کنارش بازی‌ها هم پخش زنده ندارد. ای کاش بازی‌های تیم زیر ۲۳ سال پخش می‌شد تا افکار عمومی و کارشناسان کیفیت خوب این تیم را ببینند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.