کورس آقای گلی لیگ ایران از هر پنج لیگ معتبر اروپایی پیرتر است؛ حتی از سری A‌ ایتالیا که رونالدو و زلاتان در آن می‌درخشند. میانگین سنی بهترین گلزنان لیگ ما نسبت به همتایان خود در انگلستان و اسپانیا بیش از دو سال و در آلمان و فرانسه نزدیک به پنج سال بالاتر است! به علاوه هیچ ستاره جوان و پدیده آینده‌داری در ردیف‌های بالایی این فهرست دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «درخشش زلاتان ابراهیموویچ و کریستیانو رونالدو در ایتالیا باعث شده از مسابقات این فصل سری‌ A با عنوان کنایه‌آمیز «سرای سالمندان» یاد شود. در اسپانیا هم لیونل مسی و سوآرز کهنه‌کار می‌درخشند، اما نظرتان در مورد لیگ برتر فوتبال ایران چیست؟ آیا باور می‌کنید برترین گلزنان لیگ ما نسبت به هر پنج لیگ برتر اروپا پیرتر (یا بعضا حسابی پیرتر) هستند! این گزارش پر از جزئیات را تدارک دیده‌ایم تا زنگ خطر را برای باشگاه‌های نتیجه‌گرای لیگ برتر به صدا دربیاوریم. پیشاپیش عرض می‌کنیم به لیگ کهنسالان خوش آمدید!

انگلستان

در لیگ برتر انگلستان محمد صلاح ۲۸ ساله با ۱۷ گل بهترین گلزن مسابقات به شمار می‌آید. پس از او برونو فرناندز ۲۶ ساله با ۱۵ گل در رده دوم قرار دارد و هری کین ۲۷ ساله هم ۱۴ گل زده است. در لیگ برتر چهار بازیکن ۱۳ گله هم داریم که عبارتند از جیمی واردی ۳۴ ساله، سون هیونگ مین ۲۸ ساله، دامینیک کالورت ۲۳ ساله و پاتریک بمفورد ۲۷ ساله. میانگین سنی این هفت بازیکن عدد ۲۷.۵ سال را نشان می‌دهد.

ایتالیا

مسابقات امسال سری‌ A تحت‌ تاثیر درخشش دو پیرمرد قرار داشته است؛ کریستیانو رونالدوی ۳۶ ساله که ۲۰ گل به‌ ثمر رسانده و زلاتان ابراهیموویچ ۳۹ ساله که ۱۴ گل زده است. با این حال جدول گلزنان لیگ ایتالیا حداقل دو جوان آینده‌دار را هم در رده‌های بالایی می‌بیند؛ از جمله لائوتارو مارتینس ۲۳ ساله که ۱۳ گل به‌ ثمر رسانده و نیز ژوآو پدرو ۱۹ساله که ۱۲ گل زده است. همچنین روملو لوکاکوی ۲۷ساله با ۱۸ گل، لوئیس موریل ۲۹ساله با ۱۵ گل و چیرو ایموبیله ۳۱ساله با ۱۴ گل دیگر نفرات برتر این فصل سری‌ A بوده‌اند. میانگین سنی این هفت بازیکن عدد ۲۹.۱۴ را نشان می‌دهد.

اسپانیا

در لیگا هم سه ستاره باتجربه و شناخته‌شده مدعی فتح عنوان آقای گلی هستند. لیونل مسی ۳۳ساله تا اینجا ۱۹ گل زده، لوییس سوآرز ۳۴ساله ۱۷ گل به‌ثمر رسانده و کریم بنزمای ۳۳ساله هم ۱۳ بار دروازه رقبا را گشوده است. با این حال در اسپانیا هم دو جوان موفق داریم؛ یوسف‌ النصیری ۲۳ساله ۱۳ گل به‌ثمر رسانده و الکساندر ایساک ۲۱ساله هم ۱۲ بار موفق به گشودن دروازه رقبا شده است. به این جمع جرارد مورنو ۲۸ساله را هم بیفزایید که تاکنون ۱۵ گل زده است. نفر هفتم هم میکل اویارسابال ۲۳ساله است که امسال ۱۰ گل به‌ثمر رسانده. میانگین سنی این هفت بازیکن عدد ۲۷.۸ سال را نشان می‌دهد.

فرانسه

در لیگ فرانسه فعلا کیلیان امباپه ۲۲ساله با ۱۸ گل آقای گل است و ممفیس دیپای ۲۷ساله با ۱۴ گل او را تعقیب می‌کند. کوین فولاند ۲۸ساله و وسام بن‌یدر ۳۰ساله با ۱۳ گل در رده بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین کارل توکو اکامبی ۲۸ساله و بولای دیا ۲۴ساله ۱۲ گل به‌ثمر رسانده‌اند. نفر هفتم هم مویزه کن ۲۰ساله است که تاکنون موفق شده ۱۱ بار دروازه رقبا را باز کند. میانگین سنی این هفت نفر عدد ۲۵.۵ سال را نشان می‌دهد.

آلمان

در حال‌ حاضر روبرت لواندوفسکی ۳۲ساله با ۳۱ گل زده برترین گلزن بوندسلیگا به شمار می‌آید. ارلینگ هالند ۲۰ساله با ۱۹ گل نفر دوم جدول گلزنان است و آندره سیلوا ۲۵ساله با ۱۷ گل در رده بعدی ایستاده است. واوت وخوشت ۲۸ساله ۱۵ گل به‌ثمر رسانده و آندره کراماریچ ۲۹ساله ۱۴ گل زده است. ساشا کالادزیچ ۲۳ساله با ۱۲ گل و سیلاس وامانگیتوکا ۲۱ساله با ۱۱ گل نفرات بعدی هستند. میانگین سنی این هفت نفر عدد۲۵.۴ سال را نشان می‌دهد.

ایران

بعد از گذشت ۱۷ هفته از مسابقات لیگ بیستم، آقای گل فوتبال ایران در حال حاضر سجاد شهباززاده ۳۱ساله است که ۱۵ گل به‌ثمر رسانده. پس از او گادوین منشا ۳۱ساله با ۱۰ گل زده قرار گرفته است. محمد عباس‌زاده ۳۰ساله با ۹ گل نفر سوم است و امین قاسمی‌نژاد ۳۴ساله با هشت گل در رتبه چهارم قرار دارد. بعد از اینها، چهار بازیکن داریم که هر کدام ۶ گل زده‌اند. این چهار نفر عبارتند از حامد پاکدل ۲۹ساله، طالب ریکانی ۳۰ساله، احمد نوراللهی ۲۸ساله و پیمان بابایی ۲۷ساله. میانگین سنی این هشت نفر، دقیقا عدد ۳۰ سال را نشان می‌دهد. به تعبیر دیگر کورس آقای گلی لیگ ایران از هر پنج لیگ معتبر اروپایی پیرتر است؛ حتی از سری A‌ ایتالیا که رونالدو و زلاتان در آن می‌درخشند. میانگین سنی بهترین گلزنان لیگ ما نسبت به همتایان خود در انگلستان و اسپانیا بیش از دو سال و در آلمان و فرانسه نزدیک به پنج سال بالاتر است! به علاوه هیچ ستاره جوان و پدیده آینده‌داری در ردیف‌های بالایی این فهرست دیده نمی‌شود. آیا این یک نشانه منفی برای لیگ سطح پایین امسال نیست؟ انگار آینده‌نگری در تمام ابعادش قربانی نتیجه‌گرایی شده است.»

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.