علی لطیفی اعتقاد دارد باید حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها داده شود و باشگاه‌ها باید از بازیکنان با استعداد و جوان استفاده کنند تا بتوانند از استعدادها حمایت کنند و همین‌طور از فروش آن‌ها درآمدزایی کنند.

علی لطیفی، سرمربی تیم فوتبال چوکا تالش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نیم فصل اول لیگ یک فوتبال گفت: فکر می‌کنم بازی‌ها به هم نزدیک بودند و تفاوت زیادی بین تیم‌های بالای جدول و پایین جدول وجود ندارد اما برخی تیم‌ها توسط سرمربی بسته شده‌اند که همین باعث شده سرمربی با بازیکنان راحت‌تر باشد و شرایط و خصوصیات بازیکنانش را به خوبی می‌دانسته و بهانه‌ای برای ناکامی احتمالی وجود ندارد.

او ادامه داد: برخی از تیم‌ها مثل تیم ما بودند که دچار مشکلات زیادی بودند و تعدادی از بازیکنان فارغ از توانمندی، با سلیقه ما جور نبودند. توانمندی تیم‌ها به هم نزدیک است اما مساله‌ای که باعث شده یک تیم در بالای جدول باشد و یک تیم در انتهای جدول این است که برخی تیم‌ها از بازیکنان با تجربه استفاده کردند. برخی از تیم‌ها بودجه زیادی دارند و می‌توانند بازیکنان با تجربه را به خدمت بگیرند؛ برای مثال نمی‌توان بودجه مس کرمان را با چوکا تالش مقایسه کرد آن‌ها چند برابر ما هزینه کردند و هدف‌شان صعود به لیگ برتر است.

وی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی در کل جامعه گفت: باشگاه‌ها دچار مشکل هستند. ما نمی‌توانیم یک تیم خصوصی را با تیمی مثل مس کرمان مقایسه کنیم؛ این تیم‌ها راحت‌تر می‌توانند مطالبات‌شان را پرداخت کنند اما باشگاه‌هایی که فرد محور هستند و یک نفر باید هزینه کند، دچار مشکل می‌شوند. در این وضعیت تمامی تیم‌ها می‌توانند از سرمایه‌گذاری روی بازیکنان جوان و تیم‌های پایه درآمد خوبی داشته باشند مثل باشگاه آژاکس که سال‌های زیادی است که از همین راه درآمد زیادی دارد و هزینه‌های باشگاه را تامین می‌کند. با توجه به استعدادهای زیادی که در فوتبال داریم تیم های ما هم می‌توانند از این راه درآمد داشته باشند اما متاسفانه برنامه‌ریزی خوبی در این بخش وجود ندارد.

سرمربی چوکا گفت: یکی دیگر از منبع‌های درآمد خوب برای تیم‌ها، حق پخش تلویزیونی است اما کشور ما تنها کشوری است که باشگاه‌ها باید به صدا و سیما پول بدهند برای پخش بازی‌ها. در همه کشور ها تیم ها درآمد های بالایی از حق پخش های تلویزیونی دارند. تنها راه خروج از این وضعیت به نظر من خصوصی سازی باشگاه ها و استفاده از افراد متخصص است و برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشند تا بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم. از ویژگی های مثبت دیگر خصوصی سازی، کم شدن فساد در فوتبال است و همینطور پول ها به صورت بهتری هزینه می شوند چون یک مدیر خصوصی از جیب خودش خرج می کند. متاسفانه ضربه پول های بیت المال که در فوتبال هدر می رود به مردم می خورد. فوتبال ورزشی است که مورد علاقه مردم است و می توانیم از فوتبال درآمدزایی خوبی داشته باشیم.

او در خصوص استفاده از بازیکنان با استعداد و جوان در لیگ یک گفت: در فوتبال تمام تیم هایی که دست به یک جوان گرایی مطلق می زنند و یا به طور کامل از بازیکنان با تجربه استفاده می کنند، ناکام می مانند چون باید نیروی جوانی و تجربه بازیکنان باتجربه در کنار هم قرار بگیرند و با هم آمیخته شوند تا بتوانیم تیم با کیفیتی داشته باشیم. جوانان برای اینکه بتوانند بهتر کار کنند نیاز دارند تا از افراد با تجربه بیاموزند. البته بازیکنان باتجربه در سطح اول و توانایی بالا در لیگ یک بازی نمی کنند اما بازیکنانی هستند که در گذشته در لیگ برتر بازی می کردند اما الان در لیگ یک بازی می کنند؛ می‌توانیم از این بازیکنان استفاده کنیم تا مشکل کم تجربگی نسل جوان حل شود. منظور من از با تجربه بازیکنانی هستند که در لیگ برتر و حتی سطح ملی بازی کرده اند ما بازیکنانی داریم که ۳۰ سال سن دارند اما در لیگ برتر بازی نکرده اند و تجربه بالایی ندارند باید از بازیکنان باتجربه که سابقه بازی در لیگ برتر را دارند اسنفاده کنیم تا سطح کیفی بازیکنان کم تجربه را بالا ببریم حتی مه مربیان کمک کنیم. تیم ما موقیت های زیادی داشته اما بازیکنان با تجربه نداشتیم که این موقعیت ها را تبدیل به گل کنند اما امسال هم پدیده هایی را خواهیم داشت که در آینده تیم های لیگ برتری آن ها را به خدمت خواهند گرفت.

لطیفی در خصوص برنامه ریزی سازمان لیگ و پروتکل های بهداشتی اظهار کرد: به نظرم برنامه ریزی خوبی صورت گرفت و نظم خوبی را شاهد بودیم. فکر می‌کنم به طور کلی برنامه ریزی خوبی برای لیگ برتر و لیگ های پایین تر انجام شد و نظم در مسابقات حاکم شد. تنها مشکلی که هم ما با آن مواجه هستیم و هم سازمان لیگ، عدم حضور هواداران است بیشتر موفقیت تیم چوکا در فصل گذشته به دلیل هواداران بوده است که در این فصل از این نعمت بی‌بهره ایم اما از نظر پروتکل های بهداشتی باید بگویم که متاسفانه به خوبی رعایت نشدند اما مقصر سازمان لیگ یا شخص خاصی نیست بلکه باید به صورت کلی و فرهنگی نهادینه شود و بازیکنان هواسشان به این موضوع باشد.

سرمربی تیم چوکا تالش به سطح داوری ها پرداخت و گفت: سطح داوری را اصلا خوب ندیدم اما داوران ما داوران سالم و سلامتی هستند اما به شدت تحت فشار هستند و حرف های زیادی پشت سر آنها گفته می شود که همین شکاکیت باعث می شود وقتی یک داور به ضرر یک تیم سوت بزند حتی اگر اشتباه سهوی باشد، همه فکر می کنند این سوت به صورت عمدی به سود تیم مقابل زده شده است. این وضعیت به جایی رسیده که می توانیم بگوییم داورهای ما مظلوم واقع شده اند. داوران تحت شرایط موجود اشتباه می‌کنند و حتی شاید به طور سهوی و ناخواسته به سود تیمی سوت بزنند. بازیکنان، مربیان، مدیران و هواداران زیادی معترض بودند که باعث می شد فشار زیادی به داوران وارد شود.

لطیفی در پایان به نیم فصل دوم پرداخت و گفت: با توجه به اینکه جوانان با استعدادی در لیگ یک داریم و مربیان قدرت ریسک بالاتری در لیک یک دارند به نظرم در ادامه می‌توانیم به سمتی پیش برویم که بازیکنان جوان پرورش داده شوند و به لیگ برتر و تیم ملی راه پیدا کنند. فکر می کنم سطح رقابت چه در مورد صعود و چه سقوط نکردن بالا می رود به همین دلیل تصور می کنم نیم فصل دوم شاهد بازی های جذاب تر و حساس تری باشیم. آینده لیگ را مثبت ارزیابی می‌کنم به این شرط که حق به حقدار برسد، اعتراضات کمتر شود، روی داوری متمرکزتر باشیم و توجهات به لیگ یک بیشتر شود. نمی‌توانم بگویم که چه تیمی شانس صعود بیشتری دارد اما با توجه به وضعیت جدول فکر می‌کنم به دلیل فاصله امتیازی کم تیم ها، از تیم اول جدول تا تیم آخر جدول همه شانس صعود دارند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۳ )