معاون سابق سازمان تربیت بدنی می‌گوید مدیریت فدراسیون فوتبال ایران در سالهای گذشته در بخش‌های مختلف نتوانسته همانند تیم‌های ملی و باشگاهی موفق شود و فرصت‌های به وجود آمده را سوزانده است.

سعید قائفی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نام‌نویسی پنج چهره سرشناس برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: بضاعت فوتبال ما خیلی بیشتر از این پنج نفر است. ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که محدودیت‌هایی مانند قانون بازنشستگی مانع از جلو آمدن برخی از چهره‌ها مانند صفایی فراهانی، دادکان، مصطفوی، کلانی، عابدینی و ... شده است. ما مدیران تحصیل کرده و صاحب تجربه فوتبالی کم نداریم. بضاعت فوتبال ما خیلی بیشتر از این است.

او با اشاره به مدل پوتین – مدودف که از سال‌ها قبل در روسیه قدرت را در اختیار دارند گفت: این روش که توسط پوتین ابداع شده و به این شکل روسیه را اداره می‌کنند، در انتخابات امسال هم جریان دارد. برخی از این کاندیداهای کنونی جزو یک ائتلاف هستند و در نهایت به نفع هم انصراف خواهند داد و در صورت تایید صلاحیت همه این افراد، نهایتا چهار نفر در رای‌گیری نهایی شرکت می‌کنند.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی در واکنش به نام‌نویسی برخی از اعضای هیات رئیسه فعلی در انتخابات در شرایطی که در پنج سال گذشته شکست‌های مختلفی را رقم زده بودند گفت: همه می‌دانیم که رئیس فدراسیون و دبیرکل همه کاره هستند. درست است که هیات رئیسه صاحب رای است اما در فدراسیون‌ها و شرکت‌های ایرانی هیات رئیسه نداریم بلکه "هیات رئیس" داریم! این هیات رئیسه‌ها هر چه رئیس بگویند انجام می‌دهند. در روشی که ما در شرکت‌داری و مدیریت در پیش گرفتیم، مدیرعامل همه کاره است.

فائقی در واکنش به این که در هر حال هیات رئیسه موظف است در قبال آرای اعضای مجمع که نمایندگان جامعه فوتبال هستند، به بهترین نحو ممکن عمل کند اظهار کرد: می‌خواهم بگویم چون هیات رئیسه به آن معنا در ایران وجود ندارد، ما باید افراد را به صورت تک به تک بررسی کنیم. باید ببینیم که در قبال وظیفه‌ای که داشتند چطور عمل کردند.

وی با اشاره به عقب افتادگی فوتبال ایران در آسیا و جهان خاطرنشان کرد: در این سال‌ها فوتبال ما به لحاظ رنکینگ و مسابقات جزو بهترین‌های آسیا بوده اما به لحاظ نفوذ در آسیا اتفاق مثبتی رخ نداده است. با توجه به نتایج تیم‌های‌مان در بخش ملی و باشگاهی این فرصت را داشتیم که در بخش مدیریت و دیپلماسی هم پیشرفت کنیم اما مدیران فعلی این فرصت را سوزاندند و نتوانستیم این مهم را به نفوذ قابل قبول در آسیا تبدیل کنیم. مدیریت فدراسیون در حد و اندازه فوتبال نبوده است. فوتبال ما بالاتر از مدیریتش عمل کرده است.

فائقی به افول فوتبال ایران در بخش دستاوردهای تیمی و انفرادی در آسیا اشاره کرد و افزود: روزگاری بازیکنان ما صاحب توپ طلا می‌شدند اما الان در بهترین حالت تراکتور در نظرسنجی‌های هواداری صاحب بیشترین هواداران می‌شود.

این مدیر ورزشی همچنین به بخشی از اظهارات اخیر بشار رسن مبنی بر اینکه مسابقات فوتبال در ایران دیده نمی‌شود و در نتیجه بازیکنان گمنام می‌مانند، پرداخت و گفت: مسابقات فوتبال در کشورهای قطر، عربستان و چین در اقصی نقاط جهان دیده می‌شود اما یکی از دلایلی که ما نتوانستیم به جایگاه موفق برسیم پخش نشدن مسابقات در سطح منطقه‌ای است. ما باید کاری می‌کردیم که فوتبال‌مان دیده شود اما الان به علت پخش نشدن مسابقات، درآمدزایی هم صفر است. این‌ها نقاط ضعفی است که در این سال‌ها برطرف نشده و از هر زاویه که نگاه کنیم فوتبال ما بالاتر از مدیریت ما است.

وی به نقش مجمع این فدراسیون در انتخاب بهترین گزینه در انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: وقتی در المپیک سیدنی بنده به عنوان معاون همراه با رئیس کمیته ملی‌ المپیک، رئیس فدراسیون کشتی و ... وارد سالن‌ شدیم، یک نفر هم برای ما تره خرد نکرد اما وقتی امیررضا خادم به عنوان کشتی‌گیر وارد سالن شد، همه از جمله رئیس فدراسیون جهانی به پای او بلند شدند. همه به او احترام می‌گذاشتند. همان زمان به این نتیجه رسیدم که ورزش ما نیاز قهرمان‌هایش دارد تا وارد عرصه مدیریت شوند.

او ادامه داد: در همان زمان روسای فدراسیون‌های کشتی آمریکا، روسیه، بلغارستان و .. المپین‌ها و قهرمان‌های سابق این کشورها بودند. آنجا دیدم همه ما را روی ترازو بگذارند به لحاظ بین المللی با یک امیررضا خادم برابری نمی‌کنیم.

فائقی با بیان اینکه حضور چهره‌هایی مانند مهدوی‌کیا و کریمی به عنوان مدیران ارشد فدراسیون در کنگره‌های بین‌المللی موجب احترام بیشتر به ایران است گفت: هر کسی این دو نفر را ببیند به یاد می‌آورد که آن‌ها روزگاری بهترین بازیکنان آسیا بودند. اگر این نفرات به اروپا هم بروند به یاد می‌آورند که مهدوی‌کیا در هامبورگ و کریمی در بایرن مونیخ بازی کرده‌اند. می‌خواهم بگویم که این افراد دارای شناسنامه‌های معتبر در آسیا و جهان هستند. بایستی از مجمع فدراسیون فوتبال خواهش کنیم مثل همه جای دنیا به کسی رای دهند که باعث افزایش اعتبار فدراسیون شوند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )