یک عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید فروش ساختمان فدراسیون فوتبال موجب حساسیت فیفا می‌شود چرا که حدود ۲۰ سال قبل این ساختمان با کمک هزینه ۴۰۰ هزار دلاری این نهاد بین‌المللی خریداری شده است.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های گذشته شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به منظور وصول طلب ۲ میلیون یورویی از این فدراسیون اقدام به توقیف اموال فدراسیون از طریق مراجع قضایی کرده بود و حدود چند هفته قبل از برگزاری مزایده برای حراج ساختمان این فدراسیون خبر داد. ریشه اصلی این ماجرا مربوط به طلب فدراسیون از شستا برای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی بود. در نتیجه با توجه به ارزش کنونی یورو در بازار، این فدراسیون مبلغی در حدود ۶۰ میلیارد تومان بدهکار است که طبق ادعای مدیران این فدراسیون تا به حال فقط ۱۶ میلیارد تومان به این هلدینگ اقتصادی بازگردانده شده است.

در نهایت فرآیند فروش ساختمان این فدراسیون پس پادرمیانی مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و گفت‌وگو با محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور موقت تا پایان سال جاری متوقف شد. وزیر تعاون اعلام کرده تا پایان سال جاری به فدراسیون فوتبال برای پرداخت باقی‌مانده مطالبات شستا مهلت داده شده است.

پس از این جریان‌ها، حسن غفاری، مسئول امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال در دوران ریاست محسن صفایی فراهانی و محمد دادگان، می‌گوید اسنادی وجود دارد که دال بر خریداری ساختمان این فدراسیون با کمک هزینه ۴۰۰ هزار دلاری فیفاست و اگر این ساختمان به هر نحوی به فروش برسد، فدراسیون باید به فیفا پاسخگو باشد!

عضو سابق هیات رئیسه فوتبال درباره این موضوع بیشتر توضیح داد: یک نکته اساسی در ماجرای فروش ساختمان فدراسیون وجود دارد که کسی از آن مطلع نیست. ظاهرا مسئولان وقت این فدراسیون هم سواد این موضوع را ندارند. ساختمان مورد نظر در دوران ریاست محمد دادگان و در قالب پروژه گل خریداری شد. در قالب این پروژه برای توسعه زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای کشورهای کمتر توسعه یافته کمک هزینه‌ای داده می‌شد. من در آن مقطع (اوایل دهه هشتاد شمسی) مسئول پروژه گل بودم و فیفا ۴۰۰ هزار دلار برای خریداری این ساختمان کمک کرد.

نایب رئیس سابق کمیته بین‌الملل کنفدراسیون فوتبال آسیا با بیان اینکه اگر این ساختمان به فروش می‌رفت، فیفا حتما حساس می‌شد، اظهارکرد: اگر قرار باشد فدراسیون، این ساختمان را در ازای بدهی‌های خود بفروشد، مشکلات عدیده‌ای از سوی فیفا ایجاد خواهد شد. فیفا پولی را بابت ساخت و ساز نمی‌دهد که بعدا به فروش گذاشته شود. این پول بابت توسعه فوتبال بود. این مساله بسیار مهم است و ظاهرا در فدراسیون فوتبال کسی از آن مطلع نیست که تاکنون به آن اشاره نکرده‌اند.

حسن غفاری درباره ارزشی حدودی این مبلغ در زمان خریداری این ساختمان پنج طبقه در کوچه مشرف به خیابان سئول می‌گوید: قیمت حدودی دلار در آن مقطع ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بود که مبلغ بسیار زیادی با توجه به نرخ تورم در آن مقطع زمانی محسوب می‌شد.

به گزارش ایسنا، در این ماجرا هیچ گونه مشکلی در ارتباط با شرکت سرمایه گذاری شستا وجود نداشت و این فدراسیون فوتبال بود که در صورت به فروش رفتن ساختمان، باید به فیفا پاسخ می‌داد. در هر حال این موضوع فعلا با وساطت وزیر ورزش متوقف شده است و باید دید باقی مانده طلب شستا به چه شکل و به چه طریقی پرداخت خواهد شد.

انتخابات فدراسیون فوتبال، اوایل اسفند برگزار می‌شود و رئیس جدید باید فکری اساسی برای رفع و رجوع این بدهی‌های هنگفت داشته باشد؛ بدهی‌هایی که به گفته مسئولان فدراسیون در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.