نخستین مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در ۲۰ ماه اخیر به منظور تصویب اساسنامه جدید این فدراسیون آغاز شد.

به گزارش ایسنا، بعد از ماه‌ها معطلی، بالاخره مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با تایید اساسنامه جدید از سوی فیفا آغاز شد تا اعضای مجمع نظر خود را درباره اصلاحات جدید این اساسنامه اعلام کنند. این مجمع به علت محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا برای نخستین‌بار به صورت مجازی برگزار شد و حاضران برای برگزاری انتخابات در دو ماه آینده زمینه‌سازی خواهند کرد.

در ادامه با پوشش زنده ایسنا از این مجمع را مشاهده می‌کنید:

پیش از شروع رسمی مجمع توسط دبیرکل فدراسیون فوتبال به عنوان دبیر مجمع، مسعود سلطانی‌فر و محمد علی نژاد، وزیر و معان وزیر در سالن حضور یافتند تا مجمع را به صورت مجازی برگزاری کنند.

مهدی محمدنبی، دبیر مجمع فدراسیون فوتبال گفت: مجمع امروز با توجه به شرایط کنونی کشور و رعایت پروتکل‌ها به شکل وبینار برگزار می‌شود و اسامی حاضران که در خدمت‌شان هم هستیم که در حال حاضر به وبینار وصل شدند ۶۶ نفر هستند. این تعداد برای شروع مجمع کافی است و من دستور جلسه را قرائت می‌کنم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال با اشاره به مفاد جلسه از جمله تایید اساسنامه اظهار کرد: با توجه به این که حاضران به تعداد ۶۶ نفر هستند، خوشبختانه توانستیم این مجمع را با حداکثر آرا شروع کنیم. ما تمام مدارک را برای اعضا فرستادیم و اعضا نظرات خود را درباره ناظران و شمارش کنندگان اعلام کردند.

به گفته نبی و طبق نظرات اعضا که پیش از این برای فدراسیون ارسال شده، محمدرضا غفاری، آبختی سنجابی و سعید عباسی به عنوان ناظرها و صمد نوتاش، محمد جواهری و اکبر محمدی به عنوان شمارش کنندگان آرا در سالن برگزاری مجمع حاضر شدند.

با اعلام محمدنبی، اعضای مجمع با ۶۸ رای موافق، صورت جلسه مجمع قبلی در سال ۹۷ را تصویب کردند.

در گزارش عملکرد فدراسیون فوتبال از مجمع سال ۹۷ تا این مجمع به صورت ویدیو از پیش ساخته شده، حضور بانوان در دیدار ایران و کامبوج به عنوان یکی از دستاوردهای این فدراسیون عنوان شد. به طور کلی در این گزارش هیچ گزارشی از ناکامی‌های تیم‌های ملی و شکست در پرونده‌های محتلف از جمله شکست در دادگاه کی‌روش و ویلموتس نشد و برخی از اقدامات فدراسیون فوتبال در قالب موفقیت‌ها برای حاضران اعلام شد.

هم‌چنین فدراسیون فوتبال در این ویدئو اشاره‌ای به پرداخت نشدن حق‌پخش تلویزیونی از سوی صداوسیما و همین طور تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پرداخت نشدن حقوق فدراسیون از سوی فیفا و AFC کرد.

محمدنبی در ادامه این جلسه گفت: عملکرد فدراسیون فوتبال در خصوص سال ۹۷ و ۹۸، با اعلام ۶۶ رای موافق به تصویب اعضای محترم مجمع رسید.

سپس نوبت به حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال رسید و گفت: درباره تهیه و تدوین اساسنامه که کار بسیار سختی بود، خوشبختانه حمایت اعضای محترم را داشتیم و وزارت ورزش به خصوص آقای سلطانی‌فر در کنار ما بودند. ما سال‌ها دیده بودیم که وزارت ورزش تلاش کرده در مجمع حضور داشته باشد اما با درایت وزیر ورزش و مجموعه، اعتقاد داشتند برای آسیب ندیدن فوتبال، غیبت‌شان به نفع فوتبال است.

او ادامه داد: همه در چارچوب بحث اساسنامه از جمله آقای تاج به عنوان نایب رییس AFC تلاش کردند تا اساسنامه برخلاف میل بعضی‌ها که دنبال کارشکنی بودند، تایید شد. در این مسیر فیفا و AFC برای تدوین و تصحیح اساسنامه کمک کردند تا مراحل بعد انتخابات را داشته باشیم. ما در این مسیر حمایت قاطع اساسنامه را هم داشتیم. با این آمار، تا به حال شاهد تایید اساسنامه نبودیم. بیش از ۹۵ درصد با تایید اساسنامه موافقت کردند. این موضوع نشان از کیفیت بالای اساسنامه دارد که برای فوتبال کشور ماندگار است. امیدوارم تمام بندهای اساسنامه را با کمک دولت و بخش‌های دیگر اجرا کنیم.

او به برگزاری مسابقات فوتبال در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: ما جزو معدود کشورهای منطقه بودیم که با همکاری ستاد مقابله با کرونا، توانستیم فوتبال را در تمام سطوح برگزار کنیم. در فصل جاری هم خوشبختانه با حمایت وزیران و ستاد ملی کرونا، این مسابقات را شروع کردیم. مشخص شد که فوتبال به عنوان یک الگو برای تمام ورزش‌ها انتخاب شد. همه دیدند که هیچ فدراسیونی نتوانست مسابقاتش را برگزار کند اما الان همه فدراسیون‌ها به تبعیت از فوتبال برگزار می‌کنند. به امید خدا در ادامه مسیر همه مسابقات را برگزار خواهیم کرد. در هفته اول، بیش از ۱۵۰۰ تست کرونا از ارکان مسابقات اخذ شده بود. ما فقط ۱۵ نمونه مثبت داشتیم که حال‌شان وخیم نبود.

رییس سازمان لیگ هم‌چنین با تشکر از باشگاه‌ها، هیات‌های فوتبال، ادارات کل ورزش و جوانان و شورای تامین استان‌ها در برگزاری مسابقات گفت: به جز این مسابقات ملی را هم داشتم و تیم‌ملی ایران در فیفا دی چند مسابقه را برگزار کرد و ان‌شاء‌الله این روند ادامه خواهد داشت. در سایر سطوح دنبال برگزاری بازی‌های ملی هستیم تا تیم‌های خوبی را راهی مسابقات کنیم. خوشبختانه دوستان با نظارت آقای نبی، کارها را خوب پیش بردند.

بهاروند با اشاره به پیگیری وصول مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا و AFC گفت: تلاش‌های ما تاکنون موثر نبوده و انتظار داریم این دو نهاد که مستقل هستند، مطالبات ما را در جهت کمک به فوتبال کشور پرداخت کنند. در آینده انتخابات فدراسیون فوتبال را خواهیم داشت. همه مقدمات را هم انجام دادیم. بعد از این مجمع هیات رییسه جلسه خواهد داشت و تاریخ و زمان برگزاری انتخابات را اعلام می‌کند. فقط اساسنامه معیار و ملاک برگزاری انتخابات است. موظفیم براساس اساسنامه انتخابات را برگزار کنیم ولاغیر.

وی تاکید کرد: امیدوارم انتخابات خوبی داشته باشیم و هر کس که انتخاب شد، سکان هدایت فوتبال را پیش ببرد.

در ادامه این جلسه، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به شهادت دکتر محسن فخری‌زاده گفت: این اقدام که از سوی استکبار جهانی و صهیونیسم انجام شده، بدون پاسخ نمی‌ماند و به امید خدا ملت قهرمان جواب دندان شکنی به این عمل تروریستی خواهد داد. ملت ما روزهای سختی را دیدند و قهرمانانه ایستادند و پاسخ دندان شکنی به جنایتکاران دادند، این بار هم گلیم خود را از آب بیرون خواهد کشید و از حریم نظام مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهد شد.

او با اشاره به تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی فیفا گفت: جلسات متعددی در ماه‌های گذشته انجام شد تا با قوانین کشور و استانداردهای فیفا مطابقت داشته باشد تا به عنوان سندی محکم، پشتوانه ورزش و فوتبال کشور باشد. امیدواریم در سال‌های آینده با استفاده از این سند مهم روزهای بهتری را در فوتبال کشور ببینیم. من لازم می‌دانم چند نکته را به اعضای محترم مجمع و ملت قهرمان ایران اعلام کنم. به هر حال در طول چهار، پنج سال گذشته فوتبال کشور کارنامه بسیار خوب و روشن و امیدوارکننده و قابل ارائه‌ای داشته که بخشی از این موفقیت‌ها در این کلیپی که نمایش داده شد و گفته شد. امروز سالروز صعود تاریخی ما به مسابقات فوتبال ۱۹۹۸ در مسابقه با استرالیا است که ۲۰ سال بعد از انقلاب اسلامی، برای دومین بار به جام جهانی راه پیدا کردیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت خاص ایران در صعود به جام جهانی ۹۸ فرانسه اظهار کرد: بعد از این هم به همین شکل صعود کردیم اما در صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، در فاصله دو بازی مانده به پایان مسابقات مقدماتی، صعودمان با اقتدار انجام شد. بدون این که یک گل خورده داشته باشیم و در نهایت وقتی که با سرافرازی به جام جهانی رفتیم، شاید در بدترین قرعه و بدترین گروه قرار گرفتیم که خیلی‌ها فکر می‌کردند حضور تیم ملی فوتبال در این مسابقات زنگ تفریحی برای قهرمان پیشین جهان، قهرمان اروپا و قهرمان آفریقا خواهد بود اما خوشبختانه با تدارکی که شده بود، ما در بدترین قرعه و گروه توانستیم طلایی‌ترین نتایج حضورمان در پنج دوره جام جهانی را با کسب چهار امتیار بگیریم. نکته‌ای که رضایت مردم و حمایت مقام معظم رهبری را به دنبال داشت در حالی که ما به اسپانیا باختیم اما ایشان از تلاش ورزشکاران و تیم ما ابراز رضایت کردند.

سلطانی‌فر به حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا اشاره کرد و گفت: اگر در این مسابقات حواس‌مان را جمع می‌کردیم به فینال می‌رسیدیم و مطمئنم قهرمان این مسابقات می‌شدیم.

وزیر ورزش با اشاره به انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: امیدوارم با برگزاری انتخابات، رییس و هیات رییسه جدید با برطرف کردن نقاط ضعف، موفقیت‌های بیش‌تری را هم کسب کنند. چندین نکته درباره این اساسنامه وجود دارد. تلاش خیلی زیادی از سوی کارشناسان صورت گرفت که اساسنامه با قوانین داخلی و استانداردهای فیفا مطابقت داشته باشد. دوستان تلاش قابل تقدیری کردند که به جمع‌بندی و نتیجه مناسبی برسند و اساسنامه به روزرسانی شود و قوانین داخلی کشور رعایت شود. خوشبختانه این اتفاقات رخ داد.

وی به ویژگی این اساسنامه اشاره کرد و افزود: اعضای بیش‌تری از خانواده فوتبال در مجمع حضور خواهد داشت تا از نقطه نظرات افراد بیش‌تری استفاده کنیم. برای نامزدی در عضویت هیات رییسه و ریاست فدراسیون تسهیلات بیش‌تری در نظر گرفته شده است. در شرایطی که پیش‌بینی شده، مشخصه‌هایی که افراد نامزد باید داشته باشد، تسهیلات بیشتری پیش بینی شده و امکاناتی فراهم شده و استانداردهایی را پیش‌بینی کردند که افراد با توانمندی و ظرفیت‌های مختلف حاضر شوند. شرایط خوبی در اساسنامه در نظر گرفته شده که ملاک عمل برای فعالیت‌های آینده فدراسیون فوتبال است.

او درباره حذف کرسی وزیر ورزش و معاونش در این جلسه گفت: این موضوع با چالش‌های زیادی از سوی فیفا همراه بود. در جلسات‌مان با دست‌اندرکاران برای این که بتوانیم اساسنامه‌ای با تایید مسوولان ذی‌ربط فوتبال در برابر رعایت استانداردهای فیفا داشته باشیم و برای این که نظمی به فوتبال کشور بدهیم و مشکلات جاری را به واسطه به‌روزرسانی اساسنامه برطرف کنیم و اساسنامه را به عنوان سند محکم به تایید مراجع داخلی و خارجی برسانیم، به این نتیجه رسیدم اگر پافشاری کنیم ممکن است دچار محدودیت‌هایی شویم و ورزش و ابزاری که موجبات شور و شادی ده‌ها میلیون جوان را فراهم می‌کند، دچار بلاتکلیفی شود و باید کوتاه بیاییم.

سلطانی‌فر گفت: در حضور اعضای مجمع و اصحاب ورزش اعلام می‌کنم که با وجود حذف کرسی وزارت ورزش، بیش از گذشته کمک‌های ما با حفظ استقلال فدراسیون ادامه پیدا خواهد کرد برای این که بتوانیم با فوتبال شادی و شعف مردم را ببینیم و عزت کشور را با غرور مردم و نواخته شدن سرود ملی کشور را داشته باشیم.

پس از پایان صحبت‌های سلطانی‌فر، مهدی محمدنبی با اعلام حضور ۷۳ نفر از اعضای مجمع در این وبینار، از حضور نمایندگان فیفا و AFC در این جلسه آنلاین خبرداد.

سپس تیزری از نامزدی ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا پخش شد و نبی گفت: در حال کسب مجوزهای لازم از دولت و وزارتخانه‌ها هستیم تا میزبانی این مسابقات را داشته باشیم.

در ادامه صالح صفار، حسابرس فدراسیون فوتبال جزییاتی از صورت‌های مالی این فدراسیون را اعلام کرد که ۶۴ نفر از اعضای مجمع این گزارش را تایید کردند.

هم‌چنین درادامه سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درباره موارد مشروط در گزارش حسابرس مستقل فدراسیون گفت: ما سرفصلی از حساب‌های دریافتی داریم که مربوط به باشگاه‌هایی است که منحل شده‌اند. ما در سال‌های قبل بخشی از این مسابقات را به هزینه بردیم. در حال حاضر باشگاه یا شخصیت حقوقی وجود ندارد که مطالبات را وصول کنیم. لاجرم مجمع محترم یا هیات رییسه محترم اجازه دهند که این موضوع را از دفاتر خارج کنیم. این مطالبات عمدتا برای حق عضویت یا ورودیه مسابقات بود که نتوانستیم خارج کنیم.

او درباره بدهی ۲۰۰ هزار دلاری فدراسیون فوتبال به کارلوس کی‌روش نیز گفت: دعوای آقای کی‌روش حل شد و حدود ۵۰ درصد تخفیف دادند و مابقی این طلب هم پرداخت شد.

خزانه‌دار فدراسیون درباره موضوع ساختمان استقلال و پرسپولیس که متعلق به این فدراسیون است، گفت: ما کار کارشناسی را درباره باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام دادیم و باید مصوبات مجمع باشد تا این موارد را واگذار کنیم.

او به بودجه فدراسیون فوتبال در سال ۹۷ و ۹۸ و برنامه و بودجه در سال ۹۹ گفت: ۱۱۵ میلیارد تومان بودجه این فدراسیون در سال گذشته بود و برای امسال ۷۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده چرا که ما در مسابقات بین‌المللی کمی حاضر شدیم و فعلا مسابقات ملی کم‌تری برگزار می‌شود. البته ما افزایش ۳۶ درصدی در حقوق و دستمزد را داشتیم که در این زمینه از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۸ میلیارد تومان رسیدیم. در نهایت با وجود این کاهش هزینه‌ها، به دلیل همکاری نکردن فیفا و AFC در سال مورد رسیدگی با کسری بودجه مواجه هستیم که امیدواریم از طریق سایر منابع این موضوع را رفع کنیم.

در ادامه مهدی محمدنبی اعلام کرد که ۶۴ تن از اعضای مجمع با بودجه سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ موافقت کردند.

در ادامه ارائه اساسنامه و تصویب این موضوع در دستور جلسه قرار گرفت. احمدرضا براتی، رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال اظهار کرد: مهم‌ترین مساله در این اساسنامه که چالش‌برانگیز بود این بود که ماه‌ها سعی کردیم ضمن رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران، به نقطه نظراتی برسیم که استانداردهای جهانی را حفظ کنیم و فعلا فدراسیون به عنوان یک موسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل تعریف شود تا بعد از انتخاب هیات رییسه جدید، ظرف مدت یک سال تعریف خودمان را به این نقطه برسانیم که به موسسه‌ای مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی باشیم. این موضوع باید توسط بازنگری در قوانین داخلی صورت بگیرد. جناب آقای وزیر و معاون ایشان در این مقوله زحمت زیادی کشیدند و پذیرفتند در همین دولت این مساله به سرانجام برسد.

براتی با اشاره به اضافه شدن ۱۴ عضو به مجمع کنونی گفت: تبدیل وضعیت جایگاه وزیر ورزش و جوانان انجام شد و ایشان حذف نشده‌اند، بلکه در جلسات بعدی حاضر هستند و از عضو صاحب رای به عضو افتخاری تبدیل شدند. ایشان حق شرکت در مباحث و دریافت دستور جلسه را هم دارند و فقط نمی‌توانند رای دهند. افزایش اختیارات مجمع عمومی هم صورت گرفت. تا پیش از این تمام کمیته‌ها توسط هیات رییسه انتخاب می‌شدند اما از این پس کمیته حسابرسی، کمیته‌های انتخاباتی شامل بدوی و استیناف، کمیته‌های قضایی شامل انضباطی، اخلاق و استیناف با پیشنهاد هیات رییسه و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. همین اتفاق که در فیفا و AFC صورت می‌گیرد.

رییس کمیته حقوقی و تدیون مقررات درباره سمت‌های سرپرستی و تعریف این موضوع در اساسنامه گفت: در اساسنامه جدید هرگاه پست دبیرکل یا پست‌های دیگر اخراج یا بلاتصدی شود، رییس فدراسیون حداکثر برای سه ماه سرپرست انتخاب می‌کند.

دبیرکل فدراسیون در ادامه اعلام کرد براساس آرای اخذ شده از اعضای مجمع، اساسنامه با تعداد ۷۰ رای موافق از ۷۵ رای موجود به تصویب رسید.

با توجه به آرای اخذ شده از سوی اعضای مجمع، اسامی کمیته‌های انتخاباتی و تعداد آرا به این شرح است:علی فلاحتی شهاب‌الدینی به عنوان رییس کمیته بدوی انتخابات انتخاب شد. مهدی گردانی به عنوان معاون و غلامرضا شاه کرمی به عنوان عضو کمیته بدوی و حبیب‌الله حبیب و تقی سیاری عضو علی البدل این کمیته انتخاب شدند.

هم‌چنین روزبه وثوق احمدی، رییس و مهدی پیروزرام، معاون کمیته استیناف انتخابات شدند. علاوه بر این، احمد مومن عضو کمیته و حسین تقی‌پور و فریدون صادقی به عنوان اعضای علی البدل انتخابات انتخاب شدند.

طبق اعلام دبیرکل فدراسیون فوتبال، انتخابات این فدراسیون ظرف مدت ۷۰ روز و احتمالا در اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مجمع عمومی این فدراسیون در نهایت به پایان رسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.