مربی لژیونر فوتبال خوزستان با اشاره به مشکلات فوتبال خوزستان، گفت: متاسفانه شاهد آشفتگی در این فوتبال هستم و انگار فوتبال خوزستان مُرده است و به نظرم در این جا هیچ کسی در جایگاه خودش نیست.

امین سبحانی مربی خوزستانی که در لیگ‌های عمان، قطر و تاجیکستان کار کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های پیش روی فوتبال خوزستان به صحبت درباره وضعیت فوتبال پایه، نبود زیرساخت لازم در فوتبال خوزستان، وضعیت سه تیم لیگ برتری استان و ... پرداخت.

آشفتگی در فوتبال خوزستان

وی درباره وضعیت فوتبال خوزستان، اظهارکرد: من در گذشته در فوتبال خوزستان کار کرده‌ام و اگر بخواهم فوتبال خوزستان را به دو دوره تقسیم کنم، به نظرم در گذشته خوزستان تیم‌های پایه قوی‌ای در فوتبال کشور داشت که در این زمینه می‌توان به استقلال اهواز و فولاد اشاره کنم. خود من بیشتر در تیم‌های پایه فولاد خوزستان مربیگری کرده‌ام. آن زمان رقابت سختی در بخش پایه‌ها وجود داشت و حتی تیم های نفت آبادان و نفت اهواز نیز در پایه‌ها خوب کار می‌کردند. اکنون که نظاره‌گر فوتبال خوزستان هستم، متاسفانه شاهد آشفتگی در این فوتبال هستم و به نظرم به تیم‌های پایه توجه لازم صورت نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: من فکر می‌کردم بعد از گذشت چندین سال از حضورم در فوتبال خوزستان، اکنون شاهد تحول در این رشته باشم ولی واقعا نه‌تنها پیشرفت حاصل نشده است، بلکه از شرایط خوب گذشته چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر آموزشی فاصله گرفته‌ام. سوال من این است که خروجی تیم‌های پایه خوزستان چیست و چه حمایت‌هایی از آن‌ها صورت گرفته است؟ چند روز پیش از نزدیک نظاره‌گر مسابقات تیم‌های پایه باشگاه فریس اهواز و تیم آغاجاری بودم که وقتی وارد ورزشگاه تختی اهواز شدم، از شرایط آن ناراحت شدم.

تفاوت فوتبال آسیا و ایران در تفکر حرفه‌ای‌شان است

این مربی فوتبال تفاوت این رشته در ایران و آسیا را در نوع تفکر حرفه‌ای دانست و گفت: تاجیکستان یکی از کشورهایی است که من در آن جا کار کرده‌ام. در سال ۲۰۱۶ که برای کار مربیگری وارد این کشور شدم، هنوز به شرایط حرفه‌ای نرسیده بودند و سطح لیگ برتر آن معمولی بود. برای بار دوم که به این کشور برای کار رفتم، برایم جالب بود که فدراسیون این کشور تشکیلات خوبی را برای باشگاه‌هایش فراهم کرده بود، ضمن این که در سه چهار سال اخیر، سه چهار استادیوم احداث کرده‌اند که یکی دو ورزشگاه آن‌ها نیز تکمیل شده‌اند و تیم‌های‌شان در آن ورزشگاه‌ها بازی می‌کنند. روند فوتبال در این کشور نسبت به چند سال پیش، زمین تا آسمان فرق کرده است و من هم چون آن پیشرفت را دیدم، فکر می‌کردم در استان خودم نیز چنین پیشرفتی را خواهم دید اما وقتی نظاره‌گر ورزشگاه تختی و دیگر امکانات فوتبالی خوزستان شدم، در شهرم پسرفت را دیدم.

با تصمیمات شخصی به فوتبال خوزستان ظلم شده است

وی تاکید کرد: تفاوت کار در دیگر کشورها و این جا، در افرادی است که وقتی در پستی قرار می‌گیرند، کار کنند اما در این جا کسی را نداریم که کار کند. متاسفانه با تصمیمات شخصی و احساسی به فوتبال خوزستان ظلم شده است و اگر همین شرایط ادامه پیدا کند، فکر می‌کنم تا ۲ سال دیگر باید فوتبال خوزستان را تعطیل کنیم. اکنون تنها یک باشگاه فولاد است که با امکانات کار می‌کند و دو باشگاه دیگر استان امکانات لازم را ندارند. کشورهایی که ۵۰ سال از ما عقب‌تر بودند اکنون ۵۰ سال از ما جلوتر هستند و متاسفانه هیچ ذوق و شوقی در فوتبال خوزستان نمی‌بینم. انگار فوتبال خوزستان مُرده است و به نظرم هیچ کسی در این جا در جایگاه خودش نیست.

نبود امکانات سخت‌افزاری لازم در فوتبال خوزستان

این مربی لژیونر با اشاره به نبود امکانات سخت افزاری لازم در فوتبال خوزستان، افزود: متاسفانه تیم‌های استان از نظر زمین تمرین دچار مشکل هستند و این اصلا برای فوتبال خوزستان خوب نیست. کاری به پیشرفت کار در فوتبال کشورهای دیگر ندارم اما حتی مقایسه فوتبال خوزستان با استان‌های دیگر نشان می‌دهد که استان‌های دیگر خیلی خوب در بخش فوتبال کار می‌کنند و از نظر سخت‌افزاری نیز بهتر از خوزستان هستند.

همه در فوتبال خوزستان فرسوده شده‌اند

وی با بیان اینکه قصد من انتقاد نیست اما باید بودجه و امکانات لازم در اختیار تیم‌های فوتبالی خوزستان قرار داده شود، گفت: متاسفانه همه در فوتبال خوزستان به نوعی فرسوده و خسته شده‌اند و انگار دیگر کسی دل به کار نمی‌دهد. من در چند روزی که در اهواز بوده‌ام با چند مربی صحبت داشتم که آن‌ها نیز دیگر تمایلی به ادامه کار ندارند. واقعا باید روی این مسایل کار کارشناسی صورت بگیرد.

سبحانی همچنین درباره بها ندادن به مربیان و بازیکنان بومی، عنوان کرد: انتظار داشتم اهمیت بیشتری به مربیان بومی داده شود تا به کار دلگرم شوند. مربیان خیلی خوبی در فوتبال خوزستان از جمله رحیم دلفی و بهمن فریس را داریم که می‌توانند کمک شایانی به پیشرفت فوتبال خوزستان داشته باشند که متاسفانه از آن‌ها استفاده نمی‌شود. ما حتی از بازیکنان بومی هم به خوبی استفاده نمی‌کنیم. در حالی که زمانی که من مربی فولاد بودم و در تمرینات حاضر می‌شدم، می‌گفتند پنج شش نفر از بازیکنان به دلیل حضور در تیم‌ملی در تمرینات امروز حضور ندارند اما اکنون دیگر خبری از حضور بازیکنان خوزستانی در تیم‌ملی نیست و این نیز نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی دارد. به نظر من هیات فوتبال خوزستان باید متولی این امر باشد و بررسی کند که چرا چنین چالش‌هایی برای فوتبال خوزستان ایجاد شده است. در استان خوزستان به اندازه کافی مربی و پیشکسوت فوتبال داریم که می‌توان از نظرات کارشناسی آن‌ها بهره‌مند شد.

تغییر هدف در مدارس فوتبال خوزستان

وی درباره مدارس و آکادمی‌های فوتبال در خوزستان نیز عنوان کرد: به نظر من در آکادمی‌های خوزستان به خوبی کار نمی‌شود و گویا هدف تنها درآمدزایی است. البته در گذشته خود من که یک مدرسه فوتبال در اهواز تاسیس کردم، می‌دیدم که آن موقع هدف آکادمی‌های فوتبال و مدارس فوتبال چیز دیگری است و واقعا مدارس می‌توانستند نخبه‌ها و استعدادها را کشف کنند و پرروش دهند اما اکنون هدف تغییر پیدا کرده است. ضمن اینکه در مدارس از مربیان متخصص استفاده نمی‌شود و همین نیز به بازیکن آسیب وارد می‌کند و طبیعتا با چنین آموزش‌هایی که پایه و اساس لازم را ندارند، بازیکن پس از مدتی دلسرد شده و شاید بیشتر به لحاظ جنبه تفریحی به فوتبال بپردازد. به هر حال اگر کسی از جنس فوتبال باشد و دغدغه فوتبال و کمک به این رشته را داشته باشد، مطمئنا خدمات بهتر و بیشتری ارائه می‌دهد و بازیکن به درستی برای فعالیت در فوتبال تربیت می‌شود. البته هنوز هم مدارس فوتبالی را در اهواز داریم که با کاری کارشناسی شده به آموزش علاقه‌مندان به این رشته می‌پردازند اما واقعا تعداد آن‌ها محدود است. ضمن اینکه انتخاب افراد برای کار مربیگری در آکادمی‌ها خیلی مهم است و باید افراد متخصص را به خدمت بگیریم، نه‌اینکه به فردی حکم بدهیم که از شاخصه‌های لازم برخوردار نیست. مربی باید کار با بچه‌های کم‌سن و سال را بلد باشد.

این مربی فوتبال با بیان اینکه متاسفانه استعدادها در برخی از باشگاه‌های فوتبال استان در همان مقطع می‌مانند، عنوان کرد: این باشگاه‌ها رده سنی بزرگسالی ندارند که استعدادهای‌شان بتوانند پس از رسیدن به مرحله رشد در این رده سنی بازی کنند و بتوانند مطرح شوند. به هر حال برخی باشگاه‌های ما در این زمینه خروجی ندارند و این یک پَسرفت در فوتبال محسوب می‌شود.

مربیان بومی از کار در خوزستان پشیمان می‌شوند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: در فوتبال خوزستان برخی مربیان به جای اینکه از فعالیت مربیان استان در تیم‌ها خوشحال شوند، اینگونه نیست و این یک معضل برای فوتبال خوزستان محسوب می‌شود. متاسفانه برخی مربیان پیشرفت همدیگر را نمی‌خواهند و همین‌ها باعث می‌شود که مربیان بومی از کار در استان خود پشیمان ‌شوند. باید به هم کمک کنیم و چرا باید مربیان باتجربه ما خانه‌نشین شوند؟ در حالیکه باید دست‌شان را بگیریم و آن‌ها را وارد کار کنیم تا از تجربیات‌شان بهره‌مند شویم. متاسفانه طی سال‌های اخیر مربیان خوزستانی بسیار نادیده گرفته شده‌اند و باید راه برای فعالیت مربیان خوزستانی در تیم‌های استان هموار شود، نه اینکه با تصمیمات و حرف‌های‌مان آن‌ها را دلسرد کنیم.

مشکلات فوتبال خوزستان یک کتاب است

سبحانی با بیان اینکه اگر بخواهم در مورد مشکلات فوتبال خوزستان بگویم، در حد یک کتاب است، افزود: از مشکلات سخت افزاری و نبود زمین فوتبال مناسب گرفته تا نداشتن آکادمی و مدرسه فوتبال؛ مشکلات فوتبال این استان هستند. ۱۰۰ بچه را جمع و شهریه دریافت می‌کنند و بعد با یک کار سطحی می‌گویند مدرسه فوتبال داریم. می‌خواهم بدانم بر اساس چه شاخصه‌هایی کار می‌شود و از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند. متاسفانه در رده سنی پایه نیز برای کسب نتیجه و عنوان کار می‌شود و گویا هدف که استعدادیابی و کشف نخبه‌ها است، مطرح نیست.

رفتار عیسی آل‌کثیر باید درس شود

وی همچنین با اشاره به محرومیت عیسی آل‌کثیر، گفت: این بازیکن به خاطر نوع شادی پس از گلش محروم شد که این محرومیت باید درس شود. البته این موضوع را باید به فال نیک بگیریم و از الان در مدارس فوتبال‌مان در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم تا از ایجاد چنین دردسرهایی در آینده جلوگیری کنیم. می‌گوییم که آل‌کثیر در نفت آبادان هم این کار را انجام می‌داده اما نمی‌توانیم با عاطفی صحبت کردن این حرکت را توجیه کنیم زیرا بحث ملی است و باید درس شود تا خیلی از رفتارهای‌مان حرفه‌ای شود. همچنین از الان باید نظم و انضباط را به بازیکن خوزستانی جهت حضور در اردوهای تیم‌ملی آموزش دهیم و مانع از حذف بازیکنان‌مان از تیم‌های ملی شویم. به هر حال اگر قرار است در خوزستان حرفه‌ای کار کنیم باید تفکرمان نیز حرفه‌ای باشد. البته حرف از حرفه‌ای شدن می‌زنیم ولی متاسفانه امکانات‌مان حرفه‌ای نیست.

فولاد توقع فوتبال‌دوستان خوزستانی را زیادتر کرده است

این مربی شاغل در تاجیکستان در ادامه نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر فوتبال خوزستان و باشگاه‌های لیگ برتری آن باید در مقابل چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم کنند و امید است با درایت و هوشمندی مسئولان استان، از این برهه حساس و خطرناک به سلامت گذر کنند و دچار سرنوشت تیم‌های خوب و ریشه‌دار استان بوشهر نشوند؛ تیم فولاد خوزستان باید خود را برای حضور قدرتمند در لیگ بیستم و پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا و مراحل بعدی آن با قدرت هر چه بیشتر، آماده کند. عملکرد خوب کادر فنی و مدیریت این تیم در فصل قبل و همچنین بهره بردن از امکانات سخت‌افزاری مدرن و فوق‌العاده این باشگاه، توقع فوتبال‌دوستان خوزستانی را بیشتر کرده و به دنبال ثبت سومین قهرمانی در لیگ برتر و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا هستند. تا این جای کار می‌توان عملکرد مدیریت و کادر فنی فولاد را در حفظ بازیکن‌های موثر تیم و ثبت قرارداد با آیاندا پاتوسی، فرشاد احمدزاده، لوسیانو پریرا، قاسمی‌نژاد، آبشک، زبیر نیک‌نفس، وحید حیدریه، سید مهران موسوی، شاه‌عباسی و حسین ابراهیمی و همچنین بازیکن‌های جوان و با استعدادی مانند بهزاد دودانگه و علی سبحانی، مطلوب دانست. همچنین با برنامه‌ریزی دقیق و علمی کادر فنی این تیم، تمرینات آماده‌سازی زودتر آن نسبت به سایر تیم‌ها و انجام بازی‌های تدارکاتی خوب و کسب پیروزی در تمام آن‌ها، نوید شروعی قدرتمندانه در لیگ بیستم را به فوتبال‌دوستان خوزستانی می‌دهد.

نفت آبادان با ترکیبی نسبتا باتجربه آماده لیگ بیستم است

وی ادامه داد: همچنین باشگاه صنعت نفت آبادان پس از کش و قوس‌های فراوان با سید سیروس پورموسوی، مربی ۴۹ ساله و نام آشنای فوتبال خوزستان و به خصوص فوتبال پایه و معرف بازیکن‌های بسیار خوب خوزستانی به سطح اول فوتبال ایران و تیم‌ملی، به توافق رسید. این مربی نیز با اضافه کردن آقای پیروانی که او هم از مربیان تیم‌ملی جوانان بوده است، به نظر به سمت و سوی استفاده از بازیکن‌های جوان و با استعداد خواهد رفت. تیم صنعت در حال حاضر با از دست دادن شاکله اصلی خود، دچار دگرگونی و تحول بزرگ شده و با اضافه کردن بازیکن‌هایی جدید و با تجربه مانند محمد طیبی، حسن بیت‌سعید، مهدی زبیدی، فرزین گروسیان، علی پورمحمد، حکیم نصاری، علی عبدالله‌زاده، هزامی و محمدحسین زواری و همچنین بازیکنان تیم‌ملی جوانان و با استعداد، با ترکیبی نسبتا باتجربه و جوان آماده ورود به مسابقات لیگ بیستم می‌شود ولی با توجه به تاخیر در جذب سرمربی و بازیکن‌های تیم باید دید در این زمان کم چگونه می‌توانند تیم را از لحاظ بدنی و تاکتیکی آماده نبرد با تیم‌های قدرتمند کنند.

باید از الان مانع از سقوط نفت مسجدسلیمان شد

سبحانی درباره تیم نفت مسجدسلیمان هم گفت: به نظر می‌رسد نفتی‌ها با انتخاب حسینی به عنوان سرمربی دچار ثبات شدند. البته چند بار خبر استعفای حسینی را شنیدیم و به نظر می‌رسد اوضاع چندان خوب نیست و مسئولان باید در اسرع وقت به فکر حل مشکلات این تیم باشند. با توجه به از دست دادن بازیکن‌های خوب این تیم و رقابت سنگین دیگر تیم‌ها در جذب بازیکن‌های با کیفیت، باید اقدامی فوری در برطرف کردن مشکلات این تیم مردمی کرد و از بروز فاجعه در لیگ بیستم و سقوط از پیش تعیین شده تیم نفت مسجدسلیمان جلوگیری کرد.

سرمایه‌گذاری روی جوانان باید یک اصل ثابت باشد

وی تاکید کرد: در این برهه از زمان مربیان تیم‌های لیگ برتری برای رفع نواقص تیم‌های خود باید نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه به رده‌های پایه تیم‌های استان و لیگ‌های یک و دو داشته باشند تا با جذب بازیکن‌های با کیفیت ولی گمنام، علاوه بر پوشش نقاط ضعف خود تلفیقی از بازیکن‌های جوان و با تجربه را وارد مسابقات کنند و با بهره‌گیری از نیروی جوانی و انگیزه بالای آن‌ها امیدوار به روزهای آینده بود. البته از این مهم نباید گذشت که سرمایه‌گذاری روی جوانان و جوان‌گرایی در باشگاه‌های حرفه‌ای باید به صورت یک اصل ثابت و پایدار باشد. باید جوانان جویای نام و تشنه موفقیت را برای رسیدن به درجات بالای فوتبال در خوزستان، جذب باشگاه‌های خوزستان کرد و مربیان تیم‌های لیگ برتری نیز باید مسابقات رده‌های پایه را رصد و نفرات مستعد را شناسایی کنند. همچنین آن‌ها باید نظرات خود را به مربیان تیم‌های پایه منتقل کنند و برای اینکه بخواهیم تمامی ساختار تیم خود را بر اساس جوانان پی‌ریزی کنیم، باید از این ایده در گذر زمان استفاده شود. اساس کار صداقت فی‌مابین است. همچنین بازیکن‌های جوان سعی دارند که نمایش خود را بدون کم و کاست و هر چه بهتر اجرا کنند و تلاش می‌کنند تا از تمام مدت زمان حضور خود در بازی لذت ببرند و دائما در این فکر هستند که چگونه می‌توانند پیشرفت کنند. پس بازیکنان باید به اندازه کافی آموزش ببینند تا به راحتی بتوانند شرایط و موفقیت‌هایی که در بازی به آن احتیاج پیدا می‌کنند را پیش‌بینی کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.