تنها گروهی که همه تیم‌هایش شانس تقریبا یکسانی برای صعود دارند، ۶ بازی متوسط اما نزدیک را فراروی فوتبالدوستان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدبندی عجیب فدراسیون جهانی فوتبال به لهستان، کلمبیا، ژاپن و سنگال فرصت داد در گروه آخر جام‌جهانی ۲۰۱۸ از هم‌نشینی با هم لذت ببرند و البته کمی بیمناک شوند. بررسی این گروه متوسط اما جذاب خالی از لطف نیست.

کلمبیا؛ اسب همیشه آماده پیروزی

کشور همیشه درگیر قاچاق و مواد مخدر، طی سال‌های اخیر موفقیت و سربلندی را با فوتبال تجربه کرده است. ۴ سال قبل تیم پرستاره کلمبیا پس از صعود از گروهی نه‌چندان دشوار، اروگوئه تضعیف شده از محرومیت سوارس را با زیباترین گل جام شکست داد و برای اولین بار در طول تاریخش به جمع ۸ تیم برتر جام‌جهانی راه یافت . هسته اصلی آن تیم حفظ شده و کلمبیا حالا که در گروهی متعادل قرار دارد، امیدوار به تکرار درخشش ۴ سال قبل است.

راه صعود

کلمبیا در هفته هجدهم و پایانی گروه ۱۰ تیمی مقدماتی جام‌جهانی در آمریکای‌جنوبی در زمین پرو به تساوی یک بریک دست یافت و علاوه برفرستادن رقیبش به بازی پلی‌آف، با ۲۷ امتیاز و کسب مقام چهارم برای ششمین بار (دومین بار متوالی) به بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال دنیا راه یافت.

ستارگان کلیدی

قطعا اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بازیکن تیم، کاپیتان رادامل فالکائوست؛ مردی که ۴ سال قبل جام‌جهانی را از دست داد و حالا امیدوار است در بهترین فرم تیمش را در روسیه همراهی کند. او در بازی‌های مقدماتی اصلا عملکرد خوبی نداشت اما با وجود افت محسوس نسبت به چند سال قبل هنوز امید اول زردهاست. خامس رودریگس هم از وقتی ۴ سال پیش آقای گل جام‌جهانی شد، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و اخیرا در بایرن تمرین برای رسیدن به اوج را از سر گرفته است. او در کنار باکا، کوادرادو و زاپاتا، دیگر ستارگان کلمبیا نام دارند.

سرمربی

پکرمن، سرمربی باسابقه آرژانتینی هنوز با اشتباه بزرگش مبنی بر تعویض ریکلمه و بازی ندادن به مسی در بازی مرحله یک‌چهارم‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۰۶ مقابل آلمان به یاد آورده می‌شود و اگر می‌خواهد این بار در هیبت یک تیم خارجی در رده ملی خودش را ثابت کند، باید با احتیاط از ستارگان کلمبیا بازی بگیرد.

لیست نهایی

دروازه بان‌ها: کوادرادو، اوسپینا، وارگاس

مدافعان: آریاس، دیاس، لرما، مینا، موجیکا، موریو، سانچس، زاپاتا

هافبک‌ها: آگیلار، باریوس، کوادرادو، ایزکوریدا، کوئینترو، رودریگس، سانچس، اریبه

مهاجمان: باکا، بورخا، فالکائو، موریل

لهستان؛ به امید جادوی «لوا»

تیم شرق اروپا به لطف رنکینگ مناسب در جمع ۸ سرگروه جام‌جهانی قرار گرفت و از امتیاز حضور در گروهی نه‌چندان سخت بهره‌مند شد. لهستان در طول سال‌ها همیشه یک عنصر خلاق و گلزن را کنار انبوه بازیکنان قدرتی‌اش داشته و این بار هم لواندوفسکی، مهاجم ششدانگ بایرن (ملقب به لوا) آن عنصر خاص خط حمله تیم بزرگ دهه ۸۰ اروپاست.

راه صعود

لهستان همراه صربستان پشت سر بلژیک، آلمان، انگلیس و اسپانیا، درست در هفته آخر مقدماتی جام‌جهانی در قاره اروپا جواز صعود به روسیه را به دست آورد. این تیم با ۲۵ امتیاز در گروه E مقدماتی بالاتر از دانمارک ایستاد و برای هشتمین بار به جام‌جهانی رسید. ۱۶ گلی که لواندوفسکی را به عنوان آقای گل مرحله مقدماتی تمام قاره‌ها معرفی کرد، نقش زیادی در صعود سفیدها داشت.

ستارگان کلیدی

قطعا بهترین گلزن تاریخ و برترین بازیکن حال حاضر لهستان، حرف اول را در این تیم می‌زند. رابرت لواندوفسکی در خط حمله یک سر و گردن بالاتر از تمام هم‌تیمی‌هایش است و قطعا در روسیه تفاوت‌ها را رقم می‌زند. شزنی، بلاژیکوفسکی، گیلیک و میلیک هم پازل تیم قدرتمند لهستان را تکمیل می‌کنند.

سرمربی

آدام ناوالکا از وقتی در سال ۲۰۱۳ سکان هدایت لهستان را به عهده گرفته، روند خوبی داشته است. او تیمش را به جمع ۱۶ تیم برتر یورو ۲۰۱۶ رساند و نظم تیمی خوبی به لهستان بخشیده. آزادکردن توانایی‌های فردی بازیکنان در کنار الزام به همکاری و بازی تیمی، معجون قدرتمند ساخته شده توسط ناوالکا را خیلی خوب به دنیا عرضه کرده است.

لیست نهایی

دروازه بان‌ها: شزنی، فابیانسکی، بیاکوفسکی

مدافعان: پیشچک، گلیک، برژینسکی، بدنارک، تسیونک، یدژشیک،پازدان

هافبک‌ها: زیلینسکی، بلاژیکوفسکی، کریچوویاک، لینتی، ریبوس، گورالسکی، کورزاوا، پشکو، گروسیچکی

مهاجمان: لواندوفسکی، میلیک، کوناتسکی، تئودورچک

ژاپن؛ باثبات اما دور شده از دوران اوج

ژاپن وقتی به مقام نایب‌قهرمانی جام‌جهانی جوانان دست یافت، اولین آسیایی حاضر در نیمه‌نهایی یک دوره جام‌جهانی تصور می‌شد اما در سال میزبانی جام‌جهانی، کره‌جنوبی به لطف دست‌های پشت پرده این آرزوی آسیا را برآورده کرد. از آن زمان فوتبال ژاپن روند صعودی داشت تا اینکه در یکی ۲ سال اخیر افت کرد و حالا با یکی از متوسط‌ترین نسل‌هایش پا به گروه هشتم جام‌جهانی می‌گذارد.

راه صعود

تیم آسیایی در گروهی دشوار شامل عربستان، استرالیا، عراق، تایلند و امارات با برتری در بازی هفته ماقبل پایانی مقابل استرالیا به عنوان تیم اول گروه دوم صعود خودش به جام‌جهانی را قطعی کرد و در نهایت ۲۰ امتیازی شد. استمرار این تیم در رسیدن به جام‌جهانی مثال‌زدنی است چون از زمان اولین حضور در سال ۱۹۹۸، هیچ کدام از ۶ دوره اخیر را ازدست نداده است.

ستارگان کلیدی

این تیم با انبوهی از لژیونرهای مطرح به روسیه می‌رود. کاگاوای دورتموندی قطعا یک مهره کلیدی است و در کنار او ناگاتومو، هاسبه، هاراگوشی، اوکازاکی و یوشیدا هم به لطف تجربه بازی در سطح اول اروپا، می‌توانند یقه رقیبان پرافتخارترین تیم آسیا را بگیرند.

سرمربی

آکیرا نیشینو حتی در کشور خودش هم چندان شناخته شده نیست. این مرد ۶۳ ساله که به تازگی سکان هدایت تیم شرق آسیا را به عهده گرفته، سابقه مربیگری موفق در تیم‌های رده پایه ژاپن را دارد اما فقط در لیگ کشور خودش مربیگری در رده باشگاهی را تجربه کرده، با این حال ژاپن به تجربه نیشیتو امید دارد.

لیست نهایی

دروازه‌بان‌ها: کاواشیما ، هیگاشیوچی، ناکامورا

مدافعان: ناگاتومو، ماکینو، واتارو اندو، یوشیدا، ساکای، ساکای، شوجی، یوئدا

هافبک‌ها: هاسبه ، هوندا، اینوی، کاگاوا، یاماگوچی، هاراگوچی، اوسامی، شیباسکای،اوشیما

مهاجمان: اوکازاکی، یویا اوساکا و موتو

سنگال؛ به امید مانه

شگفتی‌ساز جام‌جهانی ۲۰۰۲ برای اولین بار از آن دوران به معتبرترین فستیوال فوتبال دنیا راه یافته تا قدرت خودش را ثابت کند. تیم جذاب آفریقایی در فصل گذشته فوتبال اروپا یک چهره جذاب و ستاره به نام مانه را در اختیار داشت اما سنگال حتی بدون او هم تیم قدرتمند و قابل احترامی است.

راه صعود

سنگال با برتری در آخرین بازی گروه چهارم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ مقابل آفریقای‌جنوبی ۱۴ امتیازی شد و بالاتر از تیم رشد یافته‌ای به نام بورکینافاسو، پس از ۱۶ سال انتظار برای دومین بار به جام‌جهانی راه یافت.

ستارگان کلیدی

قطعا حرف اول و آخر این تیم در جام‌جهانی ۲۰۱۸ را سادیو مانه لیورپولی می‌زند. زننده تنها گل لیورپول در فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا در اوج آمادگی بسر می‌برد و علاوه بر شم گلزنی بالا با قدرت بدنی فوق‌العاده‌اش هر خط دفاعی را می‌آزارد.کولیبالی، دیوف، سو و کویاته هم دیگر مهره‌های کلیدی و باتجربه تیم هستند. از کولیبالی، مدافع درخشان فصل قبل ناپولی نمی‌توان به سادگی گذر کرد.

سرمربی

آلیو سیسه، بازیکن نسل طلایی سنگال در جام‌جهانی ۲۰۰۲، سرمربی کم‌تجربه تیم است و قطعا نمی‌تواند مانند برونو متسوی فقید و دوست‌داشتنی تیمش را به ساحل امن برساند. باید دید بازیکنان سنگال در زمان برگزاری جام‌جهانی تا چه اندازه آماده هستند و چقدر می‌توانند عصای دست سرمربی خودشان باشند.

لیست نهایی

دروازه‌بان‌ها: دیالو،گومیس و ان دیائه

مدافعان: کولیبالی، سابالی، سانه،امبوجی، گاساما، واگو، سیس

هافبک‌ها: اندیایه، اندیایه، اندویه، کویاته، گوئیه

مهاجمان: مانه، دیوف، بالده، ساخو، کوناته، سار، نیانگ، موسی سو

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.