تیم فوتبال استقلال که عنوان قهرمانی بیست و یکمین دوره رقابتهای لیگ برتر را با ثبت رکوردهای پرتعداد به نام خود ثبت کرده بود، برای فصل بیست و دوم تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ یکشنبه شب بسته شد و ۱۶ تیم لیگ برتری نیز مهم‌ترین فعالیت‌های نقل و انتقالاتی خود را در این زمان انجام دادند.

تیم فوتبال استقلال مدافع عنوان قهرمانی در این فصل از مسابقات که بر اساس قانونی نانوشته می‌بایست با حفظ شاکله وارد فصل جدید شود، با تغییرات مهم و زیادی مواجه شد که حالا و بعد از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات می‌توان به آن پرداخت. تغییراتی که از کادر فنی آغاز و در سطح بازیکن گسترده شد.

مهم‌ترین تغییرات با خداحافظی مجیدی

اولین شوک نقل و انتقالاتی به تیم قهرمان فصل گذشته را فرهاد مجیدی با تصمیم عجیب اما تا حدودی قابل پیش بینی‌اش به آبی‌ها وارد کرد. تصمیمی که گرچه مورد حمایت آجورلو قرار نداشت، اما هیچ مخالفت جدی هم با آن نشد تا چنین تصور شود تیم مدیریتی استقلال مخالفت جدی با جدایی مجیدی ندارد.

مجیدی به همراه تیم فنی‌اش به جز غلامپور استقلال را به مقصد الاتحاد کلبا ترک کردند تا یک پرتغالی پر هیجان و احساساتی جای سرمربی جوانی را بگیرد که با آماری جالب و بدون شکست این تیم را قهرمان کرد.

محمد دانشگر اولین و یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این فصل استقلال

دومین لیست پر تعداد خروج

در لیست خروج استقلال نام ۱۵ بازیکن به چشم می‌خورد که گرچه تعداد زیادی از آنها را نمی‌توان و نباید جزو بازیکنان اصلی و تأثیرگذار این تیم در فصل گذشته دانست، اما این تعداد خروجی باعث شد تا آبی‌ها پس از پرسپولیس که با ۱۷ خروجی پر تعداد ترین لیست خروجی را در این فصل داشتند، در کنار آلومینیوم اراک دومین تیمی باشند که بیشترین بازیکن را از لیست خود خارج کرده‌اند.

تعدادی از این بازیکنان خروجی اصلاً نفراتی بودند به صورت قرضی در تیم‌های دیگر حضور داشته و جزو بازیکنان این تیم نبودند، اما همین اسامی باعث سنگین شدن لیست خروجی این تیم می‌شود.

مهم‌ترین بازیکنانی خواسته یا ناخواسته استقلال را ترک کردند و نام شأن در لیست خروجی این تیم خودنمایی می‌کند، وریا غفوری، محمد دانشگر، امیر حسین حسین زاده و ارسلان مطهری به همراه رودی ژستد هستند که ۵ نفر را می‌توان از نفرات اصلی آبی‌ها در فصل گذشته دانست؛ که جدایی آنها یعنی چیزی در حدود ۵۰ درصد تغییر در ترکیب اصلی تیم قهرمان.

به جز این ۵ نفر که باید آنها را مهم‌ترین خروجی‌های این فصل استقلال دانست، امین قاسمی نژاد، زکریا مرادی، سینا خادم پور، رضا آذری، علیرضا بخشی، فردین رابط، متین کریم زاده، محمد جواد به آفرین و آرش داجیلری هم در لیست خروجی‌های این تیم قرار دارند که همه آنها یا فصل گذشته را به صورت قرضی راهی دیگر تیم‌ها شده و حالا جدایی شأن قطعی شده است و یا میزان مشارکت شأن در بازی در آن حدی پایین بوده که نمی‌توان آنها را در زمره بازیکنان اصلی به حساب آورد.

در لیست خروجی‌های استقلال نام محمد حسینی هم به چشم می‌خورد که جزو خریدهای تابستانی آبی‌ها بود و بدون حتی یک دقیقه تجربه بازی برای این تیم ناچار به جدایی شد.

خریدهای پر تعداد و بازگشت ستاره‌ها

استقلالی‌ها در آمار بازیکنان زیادی را به عنوان خریدهای جدید به خدمت گرفتند که تعدادی از آنها را هم باید در زمره بازیکنانی دانست که بعد از مدتی جدایی به این تیم بازگشته‌اند که مهم‌ترین آنها مهدی قایدی است.

در بین ۱۰ بازیکنی که نام شأن در لیست ورودی‌های استقلال قرار دارد، عملاً باید نام مرادمند و یزدانی را قلم گرفت چون آنها به دلیل وقفه‌ای که به دلیل اعزام به خدمت سربازی در حضورشان در این تیم افتاد را نباید جزو بازیکنان جدید قرار داد؛ تا عملاً این تیم ۸ بازیکن جدید به خدمت گرفته باشد. ۸ بازیکنی ۲ نفر از آنها سهمیه زیر ۲۱ سال بوده و گفته می‌شود بازیکنان آینده داری هستند.

به جز امید حامدی فر و محمد حسین زواره‌ای که از صنعت نفت به استقلال پیوستند و در لیست بزرگسالان این تیم قرار نمی‌گیرند، پیمان بابایی، محمد محبی و رضا میرزایی ۳ خرید جدیدی هستند که برای اولین بار عضویت در بین آبی‌های تهران را تجربه می‌کنند و در این میان محمد محبی به شکلی قرضی از تیم سانتاکلارا پرتغال به استقلال پیوست.

سجاد شهباززاده، کاوه رضایی و مهدی قایدی هم سه مهاجمی هستند که گرچه در لیست خرید استقلال قرار دارند، اما آنها به این تیم بازگشته‌اند و در این میان مهدی قایدی بازیکنی است که به صورت قرضی آبی پوش شده و کاوه رضایی هم مهاجمی است که هنوز مشکلش برای بازی حل نشده است.

مهدی قایدی یکی از بهترین و تأثیرگذار ترین خریدهای این فصل استقلال

فقط دو بازیکن از تیم اصلی

با اینکه در لیست خروجی‌های استقلال نام ۱۵ بازیکن به چشم می‌خورد و در ابتدای این مطلب از ۵ نفر به عنوان مهم‌ترین جدایی‌های این تیم یاد کردیم، اما بررسی ترکیب آبی‌ها در نیم فصل دوم فصل گذشته و به خصوص در هفته‌های پایانی نشان می‌دهد محمد دانشگر و امیر حسین حسین زاده تنها خروجی‌های استقلال بودند که در ترکیب اصلی حضور داشتند.

به ازای خروج محمد دانشگر استقلالی‌ها توانستند مرادمند و یزدانی را بار دیگر به ترکیب خود اضافه کنند و به جای امیر حسین حسین حسین زاده هم یک اعجوبه مثل مهدی قایدی اضافه شد.

فقط بازیکن آزاد

گرچه پنجره تابستانی نقل و انتقالات بسته شد، اما پرونده نقل و انتقالاتی آبی‌ها کماکان باز است و آنها می‌توانند از امروز به بعد منوط به داشتن جا در لیست نفرات خود خریدهایی را با سهمیه فیفا (بازیکن آزاد) داشته باشند که گفته می‌شود آنها در صدد خرید بازیکن یا بازیکنانی برای خط میانی خود هستند.

اگر استقلالی‌ها قصد خریدهای جدید با سهمیه فیفا نداشته باشند، باید تا باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی زمستان صبر کرده و سپس خریدهای تازه‌ای انجام دهند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.