مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد از وضعیت جسمانی بازیکنان لیگ، درباره عملکرد مربیان بدنساز این تیم‌ها نکاتی را بیان کرد و گفت: پرسپولیس باید به تپه‌های داودیه بازگردد!

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در حالی به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود که اکثر تیم‌ها با مصدومیت طولانی مدت بازیکنان خود روبرو شدند.

چمن‌های نامرغوب در کنار نحوه بدنسازی و خستگی‌ها باعث شد تا آمار بازیکنانی که دچار مصدومیت طولانی مدت شوند دچار رشد فزاینده‌ای شده و مدت‌های طولانی فرصت بازی کردن را از دست بدهند.

ولی الله صالح نیا که سال‌ها مسئولیت بدنسازی تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال ایران را در کارنامه خود داشته است از شرایط موجود انتقاد کرد و مصدومیت متوالی بازیکنان را محصول بی توجهی مربیان بدنساز تیم‌ها به موضوعات علمی است.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، به بررسی جزئیات مرتبط با آسیب دیدگی بازیکنان پرداخت که صحبت‌های او را در پی می‌خوانید:

گذشته بهتر از حال بود

صالح نیا در پاسخ به اولین سوال مبنی بر اینکه شرایط بدنسازی بازیکنان نسبت به گذشته چه تغییراتی داشته است؟ گفت: در حال حاضر امکانات سخت افزاری فوق‌العاده‌ای وجود دارد که اصلاً با گذشته قابل قیاس نیست. همه چیز برای اجرای تمرینات حرفه‌ای فراهم است اما متأسفانه دانش مربوط به استفاده از این امکانات کافی نیست. آقایان در زمین صاف با امکانات مجهز نتوانستند آمار قابل قبول استقامتی بازیکنان گذشته را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: در گذشته خود آقایان که اکثر آنها شاگردانم بودند می‌توانند شهادت دهند که همان تپه‌های داودیه با برنامه‌هایی که ارائه می‌کردیم چطور آنها را از هر اتفاقی دور نگه می‌داشت.

تمرینات ما را مسخره می‌کردند، حالا خودشان کم آورده‌اند

مربی پیشین بدنسازی فوتبال ایران یادآور شد: آقایان یادشان رفته است چه تیمی را آماده رقابت‌ها سخت و فشرده قرار می‌دهیم. آقایان تمرینات ما را منسوخ شده می‌دانستند و تپه‌های داودیه را مسخره می‌کردند اما حالا در زمین صاف و به قول خودشان کاملاً مجهز نتوانستند بازیکنان خوبی را آماده کنند.

صالح نیا ادامه داد: به قول معروف بازیکنان اکثر تیم‌ها شلاق نخورده‌اند! متأسفانه مشکل بدنسازی در لیگ برتر ایران ریشه دارد. من واقعاً روی تک تک آنها که شاگردانم هستند احساس مسئولیت می‌کنم ولی وقتی مدعی بدنسازی مناسب برای فوتبالیست‌ها شوند باید علم خود را بالا ببرند.

پرسپولیس به تپه‌های داودیه برگردد

او که سابقه حضور در تیم‌های متعدد لیگ برتری فوتبال ایران را دارد درباره میزان آسیب دیدگی بالای پرسپولیس که پس از پنج فصل متوالی جام را به استقلال داد، تصریح کرد: پرسپولیس باید به تپه‌های داودیه برگردد. آنها اسیر تمرینات اشتباه شده‌اند. متأسفانه خیلی از تیم‌های لیگ برتری چنین مشکلاتی را دارند. وحید امیری، فرشاد فرجی، سیامک نعمتی، عیسی آل کثیر، امید عالیشاه و سید جلال حسینی اگر تمام فصل بودند قطعاً پرسپولیس باز هم به جام نزدیک تر از همیشه می‌شد.

یحیی صداقت داشته باشد

مربی بدنساز پیشین تیم ملی ایران یادآور شد: یحیی گل محمدی اگر صداقتی داشته باشد کافی است وضعیت جسمانی تیمش را با دوران برانکو ایوانکوویچ مقایسه کند. او خیلی خوب متوجه می‌شود پرسپولیس چقدر از وضعیت نامطلوب جسمانی بازیکنان خود لطمه خورده است. زمین چمن برگزاری بازی‌ها خوب نیست اما بدتر از این ورزشگاه‌ها، تمرینات بدنسازی بازیکنان بوده است. پرسپولیس هم همین امسال خیلی از بازیکنان خود را از دست داد.

من نگذاشتم گل محمدی اخراج نشود

صالح نیا در ادامه با تفاوت بدنسازی بازیکنان یک تیم با توجه به سن و سال آنها گفت: یحیی گل محمدی با من خیلی کار کرده است. او در تیم ملی و باشگاه‌ها شاگردم بوده است و سیستم بدنسازی من را می‌شناسد. خودش می‌داند بازیکن باتجربه و پا به سن گذاشته را جور دیگری تمرین می‌دادم. باشگاه‌هایی بودند که بازیکنان پا به سن گذاشته خود را نمی‌خواستند و اخراج می‌کردند. یحیی گل محمدی در صبا باتری هم همین شرایط را داشت اما من اجازه ندادم چون پختگی لازم و رهبری تیم را داشت. با او و چند بازیکن دیگر متفاوت کار کردم.

جوانی استقلال کمک حال شد

صالح نیا که سال‌ها سابقه حضور در کادر فنی استقلال تهران را داشته است، به شرایط این تیم نیز اشاره کرد و گفت: استقلال با توجه به جوانی بازیکنانش مشکلات کمتری داشت. به نظرم آنها خیلی آگاهانه‌تر عمل کردند و توانستند نیروهای خود را در طول فصل با نشاط تر نگه دارند.

مشکل اصلی بدنسازی است

صالح نیا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره تأثیر فیزیک بازیکنان در مصدومیت گفت: چرا اروپایی‌ها که فشرده بازی می‌کنند مصدوم نمی‌دهند. آنها در هر برهه‌ای از فصل، کار صحیح بدنسازی می‌کنند. طراوت بدنسازی تیم خیلی اهمیت دارد. مشکل اصلی در بدنسازی آنها است نه فیزیک بازیکن. طبیعی است هر بازیکن فرم بدنی متفاوتی دارد اما دلیل نمی‌شود آنها را دسته بندی کنیم و بگوییم آنها که استخوان بندی ضعیفی دارند زودتر مصدوم می‌شوند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )