کارشناس و مربی فوتبال و از مدرسان سابق فدراسیون فوتبال آلمان معتقد است آنهایی که در پی تغییر اسکوچیچ هستند به دنبال مربی گرانقیمت می‌گردند.

کارشناس و مربی فوتبال و از مدرسان سابق فدراسیون فوتبال آلمان معتقد است آنهایی که در پی تغییر اسکوچیچ هستند به دنبال مربی گرانقیمت می‌گردند. بهمن فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره شکست ۲ بر صفر تیم ملی مقابل کره جنوبی و انتقادهایی که نسبت به عملکرد تیم در این دیدار وجود داشت، گفت: در این بازی، توقع زیادی از تیم ملی نمی‌رفت، چون آدرنالین لازم در خون بازیکنان وجود نداشت. در برخی بازی‌ها، ایجاد کردن انگیزه لازم در بین بازیکنان خیلی سخت است و مطمئنم اگر این بازی برای صعود به جام جهانی تعیین کننده بود، نتیجه چیز دیگری می‌شد.

وی ادامه داد: پیش از تماشای دیدار ایران مقابل کره جنوبی، به تماشای بازی استرالیا و ژاپن نشستم و باید بگویم فوتبال ما دقیقاً چیزی شبیه فوتبال استرالیاست و تیم کره هم طوری بازی کرد که می‌خواست مثل ژاپن باشد، البته این را بگویم که کره جنوبی به لحاظ فوتبالی، باید چند متری پشت سر ژاپن قرار بگیرد و آنها در انجام کارهای ترکیبی لازم، اصول فوتبالی و ... از ژاپن عقب‌تر هستند.

کارشناس و مربی فوتبال با اشاره به ضعف خط دفاعی تیم ملی در دیدار مقابل کره جنوبی گفت: روی گل دوم کره جنوبی، یکی از مدافعان ما اصول صحیح فوتبالی را اجرا نکرد و همین فاصله‌ها در شکل فوتبال تعیین کننده است. فوتبال ما یک چیزی شبیه استرالیا شده، چون آنها هم در فوتبال‌شان باید بجنگند تا پیروز شوند و حالا ما هم فهمیده‌ایم که برای پیروز شدن باید بجنگیم، البته استرالیایی‌ها در بازی ژاپن جنگیدند اما یک مسئله دیگر تعیین کننده بود که آن هم به تکنیک بازیکنان ارتباط داشت. ما در بازی کره جنوبی، انگیزه لازم را نداشتیم و بازیکنان ما نجنگیدند. حتی آنها در کنترل توپ هم به گونه‌ای کار کردند که منجر به از دست رفتن توپ می‌شد و در مواردی که مقابل دروازه کره جنوبی بودیم، توانایی نداشتیم.

فروتن با اشاره به عملکرد برخی بازیکنان تیم ملی، افزود: پیش از شروع بازی‌های ملی، بایرلورکوزن با وولفسبورگ بازی داشت که ۲ بر صفر پیروز شد و سردار آزمون در آن مسابقه ۷۰ دقیقه بازی کرد. آنها مدتی به سردار بازی نمی‌دادند تا او را از نظر بدنی آماده کنند و به شرایطی برسانند که او قبل از حضور در لورکوزن داشت اما بازیکنان ما مقابل کره جنوبی نه از نظر بدنی آماده بودند، نه انگیزه لازم را داشتند، نه جنگیدند و نه تیم بودند. علی قلی‌زاده دو بار در کناره‌های زمین و یک سوم دفاعی خودمان، با پشت پا توپ را به هم تیمی خود پاس داد که یک بار توپ را از بین پاهای یک کره‌ای رد کرد، اما چرا با این توانایی و تکنیک، نمی‌توانست در زمین کره یک نفر از آنها را دریبل کند و توپ ارسال کند؟

وی با انتقاد از عملکرد خط میانی تیم ملی در دیدار مقابل کره جنوبی خاطرنشان کرد: سردار آزمون در خط حمله، از گشنگی مُرد! چرا نباید یک هافبک تهاجمی داشته باشیم که سردار آزمون را آن جلو تغذیه کند؟ اواخر بازی، سردار آزمون یک پاس زیبای عقربی به صیادمنش داد اما هنوز نمی‌دانم که صیادمنش می‌خواست به آن توپ چه کار کند؟ ما بازیکنانی داریم که تا یک جایی خوب تمرین می‌کنند، اما وقتی به یک جایی می‌رسند، دست از تمرین کردن می‌کشند. شاید اگر آن توپ را صیادمنش گل کرده بود، می‌توانستیم مانند بازی با لبنان به بازی برگردیم اما در مقابل ما با تیم کره‌ای روبه‌رو بودیم که حسابی انگیزه داشت و سون هیونگ مین به گونه‌ای بازی می‌کرد که انگار دیدار تاتنهام و لیورپول برای قهرمانی لیگ برتر است. انگار فعل خواستن برای آنها بزرگتر بود.

مدرس سابق فوتبال آلمان یادآور شد: ما این همه راه تا کره جنوبی رفتیم و اگر نگوییم ۸۵ میلیون نفر اما ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر به تماشای بازی تیم ملی نشستند اما حتی یک بازیکن ما آمادگی لازم را برای این بازی نداشت. بازیکنان آماتور هم می‌دانند که برای یک بازی آماتور چقدر باید آمادگی داشته باشند اما بازیکن حرفه‌ای و در سطح ملی ما، آمادگی لازم را برای یک بازی ملی مهم نداشتند.

«ما در همه بازی‌ها پیروز شدیم، اما در دو بازی مقابل کره جنوبی در تهران مساوی کردیم و در سئول هم باختیم». مربی قدیمی فوتبال با بیان این جمله افزود: معتقدم اسکوچیچ مربی خوبی است، اما دیگر سرمربی صنعت نفت یا ملوان نیست و باید در کارش اتوریته داشته باشد. چند روز پیش برنامه‌ای را می‌دیدم که بازیکنان قدیمی منچستر یونایتد درباره رانگنیک صحبت می‌کردند و می‌گفتند او خیلی شُل است و اگر شُل و ول نبود، تیم بهتر نتیجه می‌گرفت. حتی اسکولز از این صحبت کرد که آنها از فرگوسن می‌ترسیدند که بازی می‌کردند. درست است که باید با بازیکنان نسل جدید طور دیگری برخورد کنیم، اما مربی هم باید طوری برخورد کند که بازیکن از او حساب ببرد و با دیدن مربی کنار زمین بدود نه اینکه در زمین راه برود.

فروتن با انتقاد از عملکرد عارف غلامی در سمت راست خط دفاعی که جانشین شجاع خلیل‌زاده شد، گفت: روی گل اول کره جنوبی و یک دقیقه قبل از به ثمر رسیدن گل، عارف غلامی توپ را می‌گیرد و پنج بازیکن ایران ایستاده‌اند که هیچ پرسی روی آنها نیست اما او در یک فاصله ۳۰ متری توپ را روی سینه بازیکن کره‌ای می‌اندازد که تا فاصله ۱۵ متری توپ، هیچ بازیکنی از ایران نیست و همین توپ برمی‌گردد و در نهایت گل می‌شود. یکی باید از عارف غلامی که مدافع تیم صدرنشین لیگ برتر ماست، سؤال کند آن چه پاسی بود؟

این مربی فوتبال همچنین به انتقاد از عملکرد امیر عابدزاده روی گل اول پرداخت و خاطرنشان کرد: دروازه‌بان ما روی گل اول، ادا درآورد و سؤالم از امیر عابدزاده این است که چرا می‌خواستی آن توپ را جمع کنی؟ وقتی شوت از آن فاصله صورت گرفته، قدرت و شدت شوت مشخص است، دروازه‌بان باید آنجا یا توپ را مشت کند یا به کرنر بفرستد اما دروازه‌بان ما می‌خواهد توپ را جمع کند. اگر تیم ملی برای این بازی انگیزه و تمرکز داشت، باید در زمین می‌جنگید اما متأسفانه مجری تلویزیونی طوری صحبت می‌کند که بازیکنان تیم ملی یک وقت از او نرنجند و با این شرایط و نقد، می‌خواهیم از گروه‌مان در جام جهانی هم صعود کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این انتقاد مطرح است اسکوچیچ مربی خوبی نیست و نمی‌توان در جام جهانی نتیجه گرفت و فدراسیون باید یک مربی بزرگتر جایگزین او کند، گفت: آنهایی که می‌گویند اسکوچیچ مربی نیست یا مربی خوبی نیست، زمانی که مارک ویلموتس را برای تیم ملی آوردند، کجا بودند؟ قدر مسلم یک چیز است و آن هم اینکه بخش بزرگی از فوتبال ما دست دلال‌هاست و آنها هستند که می‌گویند اسکوچیچ نباشد و او را تغییر دهند. سؤال من این است که اگر اسکوچیچ نه، پس دنبال چه کسی هستند؟ اگر می‌گویند X بیاید، دنبال کنید و ببینید که دُم مربی X به کجا وصل است، چون قطعاً آنها دنبال مربی گرانقیمت هستند.

فروتن تصریح کرد: خود من مربی خوب می‌شناسم که قیمت او ۵۰۰ هزار دلار است اما قطعاً آنها اگر اسکوچیچ را عوض کنند، دنبال مربی ۵۰۰ هزار دلاری نمی‌گردند و مربی زیر ۴ میلیون دلار را نمی‌خواهند، چون اگر مربی‌ای مثل کارلوس کی‌روش خرج نکند، نمی‌خواهند و این مسئله هم پشتوانه‌ای ندارد. ما استراماچونی را به استقلال آوردیم و قطعاً اگر بین او و اسکوچیچ از من می‌پرسیدند کدام سرمربی تیم ملی شود، من می‌گفتم استراماچونی اما او را هم نگه نداشتند، چون مربی ارزانی بود. مربی خوب از نظر دلال‌ها، مربی گرانقیمت است که نام بزرگ هم داشته باشد. شما به عراق و امارات نگاه کنید که با نام بزرگ و مربی گران به کجا رسیدند؟

مدرس سابق فوتبال آلمان گفت: اسکوچیچ مربی خوبی است اما مربیان خوب هم در دنیا قدرت و اقتدار خود را از فدراسیون قدرتمند می‌گیرند. فدراسیون‌های قدرتمند باید بتوانند قدرت‌شان را به مربی بدهند تا مربی جرأت پیدا کند در تیمش هم قدرت داشته باشد، وگرنه شما فکر می‌کنید اگر الکس فرگوسن را به فوتبال ایران بیاورید، برای فوتبال ما خوب می‌شود؟

وی با انتقاد از برخی نظریه‌های در خصوص کادر فنی تیم ملی، اظهار داشت: برخی می‌گویند باید در جام جهانی نتیجه بگیریم اما مگر ما با کی‌روش نتیجه گرفتیم یا اگر ویلموتس می‌ماند، با او چه نتیجه‌ای می‌گرفتیم؟ وقتی اسکوچیچ آمد، ما تازه فهمیدیم که بقیه تیم‌های گروه ما چقدر ضعیف هستند. با این حال اگر اسکوچیچ خوب نیست، چطور تیم ملی را به جام جهانی برد؟ ویرا تیم ملی ما را به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برد و به این دلیل او را بیرون انداختند که در رختکن به بازیکنان گفته بود در زمین آنطور که دوست دارید بازی کنید. بعد از آن ایویچ را آوردیم اما ببینید با او چه کردیم و در نهایت بیرونش انداختیم. حالا هم یک رئیس فدراسیون را به جرم جادوگری بیرون انداخته‌اند، مقابل کره جنوبی مفتضحانه بازی کردند و در زمین هم ۱۱ بازیکنی حضور داشتند که می‌خواستند در زمین باشند تا این اتفاقات رخ بدهد!

فروتن درباره اینکه فدراسیون فوتبال پیش از دیدار با کره جنوبی کنعانی‌زادگان را بخشید تا از قدرت تیم ملی کاسته نشود و با این شرایط هم شکست خورد، خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم چه اتفاقی در خصوص کنعانی‌زادگان رخ داده، چون حرف و حدیث در این باره زیاد است که نمی‌دانم باید آنها را باور کرد یا نه. در این باره کنعانی‌زادگان خودش باید بیاید، صحبت کند تا مسئله روشن شود اما در خصوص حضور او در ترکیب، او همانقدر خوب بود که ۱۰ بازیکن دیگر ما خوب بودند و همانقدر بد بود که بقیه بد بودند، اما دروازه‌بان ما بدتر نبود. من از فوتبال ایران عذر خواهی می‌کنم، چون سال‌های سال در فوتبالی بزرگ شدم که یکی از مختصات آن رک بودن و صراحت داشتن و گفتن واقعیت است و اگر از بازیکنی انتقاد می‌کنم، برای این است که چیزی را ماستمالی نکنیم تا این مشکل ادامه پیدا کند.

این کارشناس فوتبال با ادامه انتقادهایش از عملکرد بازیکنان تیم ملی در دیدار مقابل کره جنوبی، گفت: من از فوتبال ایران و بازیکنان ایران عذرخواهی می‌کنم که واقعیت را می‌گویم، چون آنها عادت کرده‌اند که واقعیت را نشوند. شما به همین چند ماه پیش برگردید که اسکوچیچ یک واقعیتی را گفت و طارمی در ادامه قهر کرد و دقیقاً این حاشیه، ساخته دست آنهایی بود که می‌خواستند اسکوچیچ سرمربی تیم ملی نباشد و او را تغییر دهند. زمانی که مانده بودیم و کاسه چه کنم چه کنم دست گرفتیم، اسکوچیچ آمد و ما را سریع‌تر از همه تیم‌ها به جام جهانی برد و حالا وقتی آمده، نتیجه گرفته، می‌خواهند او را عوض کنند.

وی با انتقاد از جریان دلالی در فوتبال افزود: یکی از دلایلی که می‌خواهند اسکوچیچ را تغییر دهند، این است که می‌گویند مربی ۴۰۰-۳۰۰ هزار دلاری به چه درد می‌خورد! برانکو در عمان چقدر پول می‌گیرد؟ اما تیمی ساخته که تیم ملی ژاپن را در خاک ژاپن شکست می‌دهد و اگر بازی آخرش را هم پیروز شود، به یک امتیازی استرالیا می‌رسد. برانکو مربی گرانی نیست و او را نمی‌خواهند اما مربی گران قیمت مثل ویلموتس آمد، گند زد و هنوز هم دنبال حل کردن مسئله او هستیم.

فروتن با حمایت از اسکوچیچ تصریح کرد: ما یک بازی دوستانه نداشتیم، فدراسیون برنامه سفر ملی‌پوشان را به درستی انجام نداده و دیدیم در اردوی قبلی، نیمی از تیم پشت برف مانده بودند، بعد چه انتظاری از آماده‌سازی خوب تیم از سوی سرمربی داریم؟ مربیان دیگر که دائم در سفر هستند یا به اصطلاح به آنها پروازی می‌گویند، چه گلی به سر فوتبال ما زدند؟ فدراسیون اکنون باید با اسکوچیچ نشست برگزار کند، برنامه‌ریزی داشته باشد و بازی تدارکاتی بگذارد. باید بازیکنان را بیاورند، از آنها سؤال کنند که چه شد مقابل کره جنوبی اینطور بازی کردید؟ حالا بازیکن یا می‌گوید از اروپا آمدم، ۱۶ ساعت در راه بودم، استراحت کافی نداشتم و با شرایط و زمان کره جنوبی منطبق نشدم، یا می‌گوید اسکوچیچ کنار زمین سخت نگرفت که من بدوم.

این کارشناس فوتبال همچنین در پایان صحبت‌های خود انتقادی هم نسبت به رفتار اسکوچیچ داشت و گفت: مگر می‌شود که ما راه رفتن بازیکن در زمین را ببینیم و اسکوچیچ نبیند؟ من اگر مربی باشم، بازیکنی که بخواهد با راه رفتنش در زمین، مربی عوض کند را کنار می‌گذارم اما اسکوچیچ حتی دست به تعویض این بازیکنان هم نزد. دلال‌ها نمی‌خواهند اسکوچیچ مربی تیم ملی باشد، چون او مربی گرانی نیست. روزی که عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال شد، می‌خواستند او را مجبور کنند که مربی تیم ملی را عوض کند و این فشارها هنوز ادامه دارد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۸ )