در ادامه چالش بین استقلال، پرسپولیس و سازمان لیگ بر سر تبلیغات محیطی، این سازمان با روشی جدید به جنگ با سرخابی‌های پایتخت رفته است.

در ادامه چالش بین استقلال، پرسپولیس و سازمان لیگ بر سر تبلیغات محیطی، این سازمان با روشی جدید به جنگ با سرخابی‌های پایتخت رفته است. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در بحث واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، جنگ همچنان ادامه دارد و البته این اتفاق تبدیل به یک جنگ سرد شده است. سازمان لیگ تلاش می‌کند به لحاظ رسانه‌ای با استقلال و پرسپولیس که توانستند اجرای تبلیغات محیطی را در اختیار بگیرند، تقابل کند. تقابلی که می‌تواند در نهایت به مسئله‌ای بغرنج میان باشگاه‌ها تبدیل شود و آنها را به جان هم بیندازد.

مسئله نخست در بحث تبلیغات محیطی، اجرا کردن آن است. طبق قوانین سازمان لیگ در تمام این سال‌ها باید اجرا کننده تبلیغات می‌شد و سهم باشگاه‌ها را براساس درصدهایی که تعیین شده بود، پرداخت می‌کرد. میزان آن ۲۰ درصد سهم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بود، ۴۰ درصد باید به طور مساوی بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شد و ۴۰ درصد هم با توجه به رتبه تیم‌ها در جدول پایانی لیگ به باشگاه‌ها می‌رسید، اما در تمام این سال‌ها شفافیتی در این خصوص وجود نداشت و حتی بسیاری باشگاه‌ها از سهم خود و میزان تقسیم بندی آن بی‌خبر بودند. هرچند اکنون مشخص شده سهم سازمان لیگ و فدراسیون به ۲۵ درصد رسیده و ۵ درصد هم بابت برگزاری مسابقات از تبلیغات برداشته می‌شود که مجموع آن به ۳۰ درصد می‌رسد.

سازمان لیگ طبق ادعای مسئولانش برای این فصل تمام تبلیغات را به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان فروخته بود، حالا استقلال و پرسپولیس هر کدام به ترتیب مبلغ ۱۳۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیارد تومان برآورد تبلیغات‌شان در طول یک فصل را داشته‌اند که از بازی‌های خانگی به دست می‌آورند. مجموع این رقم به ۲۴۰ میلیارد می‌رسد که فقط تبلیغات این دو تیم از دیدارهای خانگی‌شان ۸۰ میلیارد بالاتر از کل مبلغی است که سازمان لیگ برای تمام بازی‌های لیگ از جمله بازی‌های خانگی و خارج از خانه پرسپولیس، استقلال و سایر تیم‌ها در نظر گرفته بود. پس با این شرایط سود سازمان لیگ و فدراسیون علاوه بر سود حاصل از تبلیغات ۱۴ تیم دیگر، ۲۴ میلیارد بیشتر از درآمدی خواهد بود که پیش‌بینی کرده بود و این اتفاق در اصل به سود سازمان لیگ نیز خواهد بود، اما دلیل این تقابل چیست؟

در ادامه می‌توانید بخشی از مصاحبه‌های سایت سازمان لیگ با مدیران و مسئولان باشگاه‌های لیگ برتری را ببینیم که به نوعی خواهان اجرای تبلیغات توسط خود سازمان لیگ و به نوعی با صحبت‌های خود در حال تقابل با اجرای تبلیغات از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند.

فلاح: باشگاه فجرسپاسی از ادامه روند یکپارچه تبلیغات محیطی حمایت می‌کند رسول فلاح در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد بحث‌هایی که در روزهای اخیر در مورد تبلیغات محیطی مطرح شد، اظهار داشت: ابتدا از عزیزی خادم رئیس محترم فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم که تمرکزش بر روی ساماندهی شرایط فدراسیون فوتبال و حمایت از باشگاه هاست و قطعاً ایشان مشکلات را براساس اولویت ساماندهی خواهند کرد. همچنین تشکر از حیدر بهاروند، ریاست محترم سازمان لیگ فوتبال ایران تشکر دارم که در این سازمان به همراه همکارانشان تلاش خوبی برای فوتبال باشگاهی کشور انجام می‌دهند. البته فجرسپاسی این فصل به لیگ برتر صعود کرده، اما در لیگ دسته اول هم با سازمان لیگ همکاری داشتیم. متأسفانه در روزهای اخیر طرح برخی صحبت‌ها در مورد تبلیغات محیطی بی انصافی بود و برخی به دنبال گل آلود کردن آب بودند تا در آشفته بازاری که ایجاد می‌کنند به سود خود کارها را پیش ببرند. در حالیکه فوتبال ایران آیین‌نامه و قوانین و مقررات خودش و مجامع فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را دارد و همه چیز باید با حساب و کتاب و براساس اصول و قانونمند باشد.

مدیرعامل باشگاه فجرسپاسی تصریح کرد: در جلسه‌ای که مدیران عامل باشگاه‌ها با رؤسای فدراسیون و سازمان لیگ داشتند هم گفتم که هر سازمانی باید یک رئیس داشته باشد و هر باشگاهی هم باید یک مدیرعامل داشته باشد و نباید اینگونه باشد که وقتی بنده به هر دلیلی در سازمان یا باشگاهم حضور نداشتم، موضع گیری کنم و بخواهم قواعد و اصول را برهم بزنم. ۸۰ درصد باشگاه‌های ما دولتی هستند و از بیت المال ارتزاق می‌کنند. بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنیم که سرپل صراط بتوانیم جوابگو باشیم. در حال حاضر شاید فقط ۳ تیم تراکتور تبریز، نساجی مازندران و پدیده مشهد به معنای واقعی خصوصی هستند و بقیه باشگاه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بیت المال ارتزاق می‌کنند، بنابراین مدیران باشگاه‌ها باید در محیطی دوستانه و پشت درهای بسته بنشینند و مشکلات را حل و فصل کنند و هر مدیری هم که طرح و ایده بهتری برای درآمدزایی دارد باید براساس قوانین و مقررات به مجمع سازمان لیگ ارایه بدهد. کشاندن مشکلات به سطح رسانه‌ها ناپسند است. باشگاه فجرسپاسی و چند باشگاه دیگر لیگ برتری از اجرای تبلیغات محیطی یکپارچه حمایت می‌کنند و همه چیز باید براساس ضوابط و مصوبه‌ها و آئین‌نامه‌های تعیین شده پیش برود، نه اینکه اگر فردی با وزیر ورزش ارتباط داشت بخواهد همه چیز را تحت تأثیر قرار دهد.

فلاح با اشاره به شفافیت مالی سازمان لیگ فوتبال ایران تصریح کرد: سازمان لیگ بر مدار قانون حرکت می‌کند و در زمینه مسائل مالی هم بسیار شفاف است. همین چند روز پیش نماینده حقوقی و مالی باشگاه در سازمان لیگ حاضر شد و تمامی گزارش‌های مالی را دریافت کرد. حساب و کتاب سازمان لیگ مشخص و روشن است. باشگاه فجرسپاسی به طور کامل از سازمان لیگ حمایت می‌کند و خواهان ادامه روند تبلیغات محیطی براساس همین منوال هستیم. قطعاً هیچ فرد و سازمانی بدون ایراد نیست، اما ادامه این مسیر قانونی به سود همه باشگاه‌ها به ویژه باشگاه‌های کوچکتر و رشد و پویایی فوتبال باشگاهی است. اینکه شرکت توسعه و تجهیز بیاید و بگوید تبلیغات باید به آنها برسد هم عجیب است، زیرا این شرکت از ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی اجاره می‌گیرد.

حیدرپور: باشگاه شهرخودرو حامی تبلیغات محیطی یکپارچه زیر نظر سازمان لیگ است اسماعیل حیدرپور در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد حفظ انسجام و یکپارچگی تبلیغات محیطی در مسابقات لیگ برتر اظهار داشت: ابتدا باید از عزیزی خادم، ریاست محترم فدراسیون فوتبال تقدیر کرد که توجه ویژه‌ای به همه باشگاه‌ها دارند. به خصوص به باشگاه‌های بخش خصوصی مثل شهرخودرو، هوادار، نساجی و تراکتور تبریز توجه ویژه‌ای می‌شود و از آقای بهاروند، رئیس محترم سازمان لیگ و همکارانشان هم در این سازمان تشکر می‌کنم که با وجود محدودیت زمانی، تلاش کردند مسابقات لیگ برتر به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی و اجرا شود. در مورد بحث تبلیغات محیطی نیز باید بگویم بهترین شیوه اجرا همین شیوه یکپارچه و منسجم زیر نظر سازمان لیگ فوتبال ایران است که همه باشگاه‌ها در آن سهیم هستند.

قائم مقام باشگاه پدیده تصریح کرد: اگر باشگاه‌ها به خصوص باشگاه‌های بخش خصوصی بخواهند خودشان به صورت مستقیم با شرکت تبلیغاتی قراردادی امضا کنند، ممکن است آن شرکت به تعهدات مالی خود عمل نکند و باشگاه‌ها نیز به صورت تک تک شاید نتوانند تضامین مالی لازم را از این شرکت‌ها اخذ کنند. از سویی دیگر باید ۳۰ درصد از درآمد این تبلیغات محیطی به فدراسیون و سازمان لیگ اختصاص پیدا کند، ۳۰ درصد به شرکت تبلیغاتی و ۱۰ درصد هم به ورزشگاه‌ها پرداخت شود. یعنی هر باشگاه فقط ۳۰ درصد از درآمد تبلیغاتی نصیب خودش می‌شود و این رقم اصلاً ارزش ریسک برای تغییر سیستم یکپارچه تبلیغات محیطی را ندارد. باشگاه ما نیز از این سیستم یکپارچه و زیر نظر سازمان لیگ حمایت می‌کند.

حیدرپور اظهار داشت: وقتی باشگاه‌ها در یک سیستم یکپارچه و منسجم در مورد تبلیغات محیطی عمل می‌کنند، در آن صورت قدرت مانور بیشتری هم دارند و می‌توانند در آینده نزدیک برای دریافت حق پخش تلویزیونی هم اقدام کنند. از عزیزی خادم، رئیس محترم فدراسیون فوتبال هم می‌خواهم که در بخش دریافت حق پخش تلویزیونی هم پیش قدم شوند و همراه باشگاه‌ها برای دریافت این حق قانونی نیز اقدام شود.

وی با اشاره به مشکلات باشگاه پدیده اظهار داشت: باشگاه ما مطالباتی از باشگاه‌های دیگر بابت انتقال مربی و بازیکن دارد که متاسفانه وصول نشده و از مسئولان محترم فدراسیون و ارکان قضایی فدراسیون می‌خواهم که باشگاه پدیده را برای دریافت مطالبات قانونی خود همراهی کند، زیرا در حال حاضر باشگاه ما به این پول که حق قانونی خود است نیاز مبرم دارد.

سلیمانی: تبلیغات محیطی یکپارچه نباشد باشگاه‌ها کوچک متضرر می‌شوند مصطفی سلیمانی در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد شرایط تبلیغات محیطی اظهار داشت: ابتدا باید از جناب عزیزی خام، رئیس محترم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تشکر کنم که به همه باشگاه‌های فوتبال توجه دارند و در تلاش هستند تا از منافع باشگاه‌ها حمایت کنند. در همین راستا نیز جلسه هم اندیشی با حضور مدیران عامل باشگاه‌ها و رؤسای فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال برگزار شد. با این حال من به عنوان معاون باشگاه نفت مسجدسلیمان معتقدم که در حال حاضر اکثر باشگاه‌ها آمادگی ندارند که خودشان تبلیغات محیطی را انجام بدهند و بهترین روش همین است که تبلیغات محیطی به صورت یکپارچه و منسجم زیر نظر سازمان لیگ فوتبال انجام شود. تنها در این صورت است که باشگاه‌های کوچک لطمه نمی‌خورند و متضرر نمی‌شوند. طبیعی است که باشگاه‌های بزرگ اسپانسرهای بزرگ جذب می‌کنند، اما باید حق و حقوق باشگاه‌های کوچک نیز لحاظ شود و به همین منظور هم قرار شد که کارگروهی برای واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها با ساز و کار قانونی و با حضور جناب عزیزی خادم و جناب بهاروند تشکیل شود.

وی افزود: برای فصل آینده باید برای واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها آیین‌نامه مشخص از طریق مجامع قانونی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به تصویب برسد و باشگاه‌های کوچک هم خیالشان راحت باشد که حقی از این باشگاه‌ها در این واگذاری ضایع نخواهد شد.

سیف‌ا‌لله‌پور: باید صورتجلسه مدیران عامل باشگاه‌ها با عزیزی خادم اجرا شود ایزد سیف‌الله‌پور در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد شرایط تبلیغات محیطی اظهار داشت: ابتدا باید از عزیزی خادم، ریاست محترم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تشکر کنم که به دنبال ایجاد فضایی هستند تا درآمد باشگاه‌ها افزایش پیدا کند. در بحث تبلیغات محیطی باید به صورتجلسه‌ای که مدیران عامل باشگاه‌ها با رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ به تصویب رسید، احترام بگذاریم و سازمان لیگ طبق روال گذشته به عنوان مرکز تبلیغات محیطی کارش را انجام بدهد. اگر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز می‌خواهند خودشان تبلیغات را انجام بدهند، در آن صورت باید تضامین قانونی و لازم را به سازمان لیگ ارائه کنند تا حق و حقوق باشگاه‌ها ضایع نشود.

وی افزود: متاسفانه با تغییراتی که ایجاد شده، شاهد یک بی نظمی در اجرای تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها هستیم. اینکه یک تبلیغ کوتاه و تبلیغ دیگر بلند باشد، این مسئله برای فوتبال ما زشت است و نباید در شیوه و اجرای تبلیغات بی نظم باشیم. در گذشته تبلیغات محیطی به خوبی در ورزشگاه‌ها اجرا می‌شد.

مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران با اشاره به دریافت حق پخش تلویزیونی گفت: در حال حاضر با دیدگاه ریاست جدید سازمان صدا و سیما جناب جبلی، باشگاه‌ها می‌توانند پیگیر دریافت حق پخش تلویزیونی خود باشند. اکنون بهترین فرصت است تا باشگاه‌ها به صورت متحد پیگیر این حق قانونی خود باشند. با دریافت حق پخش تلویزیونی قطعاً مشکلات باشگاه‌های فوتبال به ویژه باشگاه‌های خصوصی کم و کمتر خواهد شد. باشگاه‌های دولتی بودجه‌ای دریافت می‌کنند، اما باشگاه‌هایی مثل نساجی، تراکتور و پدیده که کاملاً خصوصی هستند و از جیب مالک خود هزینه می‌کنند، شرایط سختی دارند و به درآمدهایشان نیاز مبرم دارند. باشگاه نساجی باشگاهی است که در واقع زیر مجموعه یک شرکت هواپیمایی است که در این وضعیت سخت تحریم‌های ظالمانه باید به دلار هزینه کنند و به ریال درآمد داشته باشند. در این شرایط باید قدردان سازمان لیگ فوتبال باشیم که پیگیر درآمد باشگاه‌ها از حق پخش تلویزیونی و افزایش سهم تبلیغات محیطی است.

سیف‌الله‌پور در مورد مورد افزایش ۱۰ برابری اجاره ورزشگاه آزادی اظهار داشت: اگر قرار باشد که هزار تومان افزایش درآمد داشته باشیم، نباید ۱۰ هزار تومان بابت کرایه ورزشگاه هزینه‌مان افزایش پیدا کند. این شرایط اصلاً منصفانه و حتی کارشناسی شده نیست. نسبت به یکی دو ماه گذشته چه اتفاقی رخ داده که اجاره ورزشگاه ۱۳۰ میلیون تومانی، یکباره بیش از یک میلیارد تومان شود. چرا باید ۱۰ برابر کرایه ورزشگاه افزاییش پیدا کند. اگر باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی بازی نکنند، هزینه‌های تأمین و نگهداری این ورزشگاه از کجا تأمین خواهد شد؟ باید وزارت ورزش به ماجرای افزایش ۱۰ برابری کرایه ورزشگاه آزادی ورود کند. آیا اصلاً این افزایش کرایه ورزشگاه قانونی و کارشناسی است؟

به گزارش تسنیم سازمان لیگ در شرایطی با انجام این مصاحبه‌ها و انتشار آن روی سایت رسمی خود به تقابل با بحث اجرای تبلیغات توسط باشگاه‌ها پرداخته و این روش جدید را در پیش گرفته که این سؤال پیش می‌آید که چرا سازمان لیگ با وجود ادعای خود و شواهد موجود، از افزایش درآمدهای خود ناراحت است؟ مگر غیر از این است که سازمان لیگ به همراه فدراسیون فوتبال فقط ۳۰ درصد از تبلیغات محیطی را دریافت می‌کنند و حالا با اجرای آن توسط استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌ها سهم‌شان بیش از دو برابر شده است؟ آیا سازمان لیگ پیش از این سهم بیشتری از تبلیغات داشته که حالا با اجرای آن توسط استقلال و پرسپولیس به درآمدهایش آسیب رسیده که به تقابل پرداخته است؟

نکته جالب دیگر این است که چطور مدیران برخی از این باشگاه‌ها مدعی هستند که با واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، آنها متضرر خواهند شد؟ در حالی که این یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌هاست و مطمئناً در چارچوب مدیریت صحیح، آنها باید حامی چنین جریانی باشند. آن هم در شرایطی که شاید فقط از تبلیغات محیطی دیدارهای خانگی خود مقابل استقلال و پرسپولیس، بتوانند بیش از درآمدی که از سازمان لیگ دریافت می‌کنند، به دست بیاورند و مطمئناً می‌توانند درآمدهایی از ۱۳ بازی دیگر خانگی خود داشته باشند.

نکته پایانی اینکه فرمول کار بسیار مشخص و ساده است؛ هر باشگاهی که می‌تواند خودش این مسئولیت را برعهده بگیرد، با ارائه تضامین لازم چنین کاری را انجام می‌دهد همانند پرسپولیس و استقلال و هر باشگاهی هم که شرایطش را ندارد، موضوع تبلیغات محیطی را برعهده سازمان لیگ می‌گذارد. در این بین اینکه سازمان لیگ بخواهد بار دیگر به این مسائل دامن بزند آن هم در شرایطی که عزیزی خادم و سایت فدراسیون فوتبال از واگذاری تبلیغات به باشگاه‌ها حمایت کرده‌اند جای سؤال و ابهام دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.