آغاز به کار دوباره کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک با حواشی همراه بود و این احساس به وجود آمد که مبادا بار دیگر مسیری پرحاشیه را در پیش بگیرد.

آغاز به کار دوباره کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک با حواشی همراه بود و این احساس به وجود آمد که مبادا بار دیگر مسیری پرحاشیه را در پیش بگیرد. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، انتخابات نخستین دوره فعالیت کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک بالاخره پس از تأیید آیین‌نامه آن توسط کمیته بین‌المللی المپیک، ۱۲ آبان ماه سال ۹۶ برگزار شد و حمید سوریان، هادی ساعی، کمیل قاسمی، کیانوش رستمی، سعید حسنی‌پور، قاسم رضایی، کیمیا علیزاده، حمیدرضا قلی‌پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی، مجتبی عابدینی و علیداد ساوه‌شمشکی به‌عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شدند.

نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران به منظور معارفه و دومین نشست با برگزاری انتخابات داخلی به پایان رسید. با رأی‌گیری از میان اعضا، حمید سوریان به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. همچنین سعید حسنی‌پور به‌عنوان نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران معرفی و مسئولیت سخنگویی و اجرایی هم به آرش میراسماعیلی سپرده شد، اما درست یک سال بعد حمید سوریان به دلیل آنچه مشغله کاری عنوان شد، از سمت خود استعفا کرد و میراسماعیلی ریاست این کمیسیون را بر عهده گرفت.

بعد از آن در دی ماه سال ۹۸ بار دیگر کمیسیون ورزشکاران دچار حاشیه جدیدی شد و آنهم استعفای جمعی از اعضای آن بود. در آن زمان زهرا نعمتی، مجتبی عابدینی، کیانوش رستمی، کمیل قاسمی، حمید سوریان، حسن تفتیان و سعید حسنی‌پور هفت عضو کمیسیون ورزشکاران اعلام کناره‌گیری کردند، اما این استعفا از سوی سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک پذیرفته نشد. از طرفی غیبت برخی از ورزشکاران باعث شد تا اعضای جدیدی وارد کمیسیون شوند. حسن تفتیان و افشین نوروزی جایگزین حمید سوریان و کیانوش رستمی شدند، اما این موضوع مطرح بود که کمیسیون با وجود تغییراتی که داشته است، نشست‌های خود را برگزار نمی‌کند. همه این اتفاقات باعث شد تا در دی ماه سال ۹۸ کمیسیون ورزشکاران عملاً تعطیل شود.

در این شرایط کمیته ملی المپیک اصلاح آیین‌نامه را به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه قرار داد و بالاخره در ۲۵ خرداد ماه سال ۹۹ و در شصت‌وسومین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران اصلاح شد و در نهایت مرداد ۹۹ انتخابات رئیس و نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران برگزار شد و در پایان هادی ساعی و مجتبی عابدینی به‌عنوان رئیس و نایب رئیس این کمیسیون انتخاب شدند، اما باز هم اعضای کمیسیون ورزشکاران در ایجاد همدلی موفق نبودند و تمام وعده‌های ورزشکاران از سوی اعضای این کمیسیون در حد شعار باقی ماند و نتیجه نزدیک به چهار سال تشکیل این کمیسیون برای ورزشکارانی که خارج از کمیسیون دلخوش به این وعده‌ها بودند، چیزی جز «هیچ» نبود.

تشکیل دوباره کمیسیون ورزشکاران بعد از پایان دوره پرحاشیه و بی‌ثمر نخستین دوره کمیسیون ورزشکاران، ۲۱ آبان ماه بار دیگر ورزشکاران واجد شرایط برای شرکت در رأی‌گیری در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک دور هم جمع شدند تا از بین ۵۶ نامزد این انتخابات، ۱۵ نفر را برای حضور در این کمیسیون انتخاب کنند. صحبت‌های کاندیداها قبل از برگزاری انتخابات و رسیدن به لیست‌های نهایی حکایت از آن داشت که ورزشکاران از اتفاقات دوره گذشته درس گرفتند و قرار است اعضا با همدلی در کنار هم قرار بگیرند.

مصاحبه‌های برخی از کاندیداها با شعارهایی که بیشتر به شعارهای انتخابات ریاست جمهوری و فراتر از حد توان این کمیسیون بود، نشان می‌داد که کاندیداها قرار است بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و صرفاً جهت خدمت و پیگیری مشکلات و دغدغه هم‌کیشان خود وارد میدان رقابت شدند. یک ورزشکار وعده تهیه مسکن می‌داد و دیگری دغدغه بیمه ورزشکاران را داشت. یک نفر از عملکرد اعضای قبلی انتقاد می‌کرد و دیگری بر طبل همدلی و دوستی می‌کوبید. یک نفر از صبح زیر باران ایستاده بود تا رأی جمع کند و ورزشکار دیگر هم در حال رایزنی با رأی‌دهندگان بود.

در نهایت در عصر روز انتخابات شمارش آرا به پایان رسید و به ترتیب سجاد گنج زاده با ۸۸ رأی، حسن یزدانی با ۷۹ رأی، ذبیح اله پورشیب با ۷۱ رأی، احسان حدادی با ۶۷ رأی، بهداد سلیمی با ۶۳ رأی، امین بوداغی با ۶۱ رأی، شهربانو‌ منصوریان با ۶۰ رأی، مجتبی عابدینی با ۵۹ رأی، زهرا نعمتی با ۵۸ رأی، فرزانه فصیحی با ۵۷ رأی، حمیده عباسعلی با ۵۱ رأی، مصطفی نودهی با ۴۹ رأی، محمدرضا گرایی با ۴۶ رأی، نجمه خدمتی با ۴۱ رأی، حسین ساوه شمشکی با ۴۱ رأی، به‌عنوان ۱۵ نفر منتخب کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک انتخاب شدند.

چند روز بعد نیز رئیس کمیته ملی المپیک به استناد بند (۲-۱) ماده چهار آیین‌نامه که از اختیارات رئیس کمیته ملی المپیک است، محمد بیداریان، ندا شهسواری، ثریا آقایی و محمد باقری معتمد را برای عضویت در این کمیسیون منصوب کرد. با توجه به عضویت هادی ساعی در کمیسیون ورزشکاران شورای المپیک آسیا، او همچنان عضو کمیسیون ورزشکاران باقی ماند تا بدین ترتیب ۲۰ نفر نهایی کمیسیون ورزشکاران بدین نحو معرفی شوند.

اولین جرقه اختلاف بعد از معرفی ترکیب کامل اعضای کمیسیون ورزشکاران، قرار شد نخستین جلسه این کمیسیون یکشنبه ۷ آذر ماه برگزار شود، اما شب قبل از برگزاری جلسه، حسن یزدانی و محمدرضا گرایی، دو کشتی‌گیر کشورمان از حضور در جلسه انصراف دادند و بیانیه فدراسیون کشتی نیز به شرح زیر منتشر شد:

«پس از برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک و طلا، نقره و برنز جهان در کشتی آزاد و محمدرضا گرایی دارنده مدال‌های طلای المپیک و جهان در کشتی فرنگی با رأی ورزشکاران واجد شرایط به‌عنوان عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک انتخاب شدند. بر این اساس ۱۵ نماینده کمیسیون ورزشکاران با رأی ورزشکاران واجد شرایط و از طریق انتخابات به عضویت کمیسیون درآمدند و پنج نفر دیگر با انتصاب سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک عضو این کمیسیون شدند.

این در حالی است که جایگاه کشتی ایران در میادین المپیک، جهانی و بازی‌های آسیایی کاملاً مشخص است و افتخارات این رشته ورزشی در چند ماه گذشته، بارها موجب شادی دل مردم و پیام تبریک مسئولان ارشد نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب گشته است. جامعه کشتی کشور نسبت به انتصابات رئیس کمیته ملی المپیک اعتراض شدید خود را اعلام می‌دارد و باید با توجه به جایگاه کشتی کشور حداقل یک نماینده از قهرمانان کشتی در این انتصابات قرار داده می‌شد.

بر این اساس حسن یزدانی و محمدرضا گرایی نمایندگان منتخب کشتی یکشنبه در نخستین نشست این کمیسیون حاضر نخواهند شد و فدراسیون کشتی اعتراض خود را به این انتخابات مهندسی شده رسماً به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام خواهد کرد».

این ادعای فدراسیون کشتی با واکنش سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان همراه شد و وی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: بنای ورود به حاشیه نداشتم و انتظار دارم هر عزیزی قبل از صحبت، ضوابط را مطالعه کند. اینکه تفاضا شود سهمیه کشتی زیاد شود، درست است. کشتی رشته اول ماست و هر چه عضو داشته باشد، مورد استقبال ماست. سوریان قهرمانی نامدار است و شخصاً از مدافعان وی هستم.

وی افزود: تلاش می‌کنم ساز و کاری پیدا کنم که او به کمیسیون راه یابد، اما این اتفاق با جنجال و شلوغ‌کاری ممکن نیست. دوستان به جای گفت‌وگو فقط حرف می‌زنند و بیانیه صادر می‌کنند. این صحبت‌ها باید در چارچوب‌ها بیان شود و راهکار ورود سوریان، جنجال و بیانیه نیست. باید جلسه‌ای برگزار و راهکاری پیدا کنیم. ما تحت فشار تصمیم نمی‌گیریم. با ۴۰ سال تجربه تسلیم فضاسازی‌ها نمی‌شویم. ساختار کمیته ملی المپیک مشخص است و در چارچوب قوانین و منشور المپیک حرکت می‌کنیم. دو ساعت در هیئت اجرایی صحبت شد و هیچکدام از اعضا موافق نبودند.

وی درباره اینکه گفته شده انتصاب چهار ورزشکار به خاطر مهندسی انتخابات پیش روست، تصریح کرد: در جلسه انتخابات کمیسیون شرکت نکردم. اگر مهندسی است باید بگویم وقتی این افرادی که انتخاب شدند را نمی‌شناسم مهندسی انتخابات موضوعی عبث و بیهوده است.

موضوع کشتی نخستین جرقه ایجاد حاشیه برای کمیسیون ورزشکاران در دور دوم محسوب می‌شد، اما بعد از برگزاری جلسه مشخص شد آخرین حاشیه هم نبوده و ظاهراً مسیر حواشی در کمیسیون ورزشکاران حسابی پر پیچ و خم و بی‌پایان است.

اولین جلسه با حاشیه فراوان با وجودی که به نظر می‌رسید برخی تلاش داشتند تا نشست کمیسیون ورزشکاران برگزار نشود، این نشست در زمان مقرر و با حضور ۱۷ عضو و غیبت حسن یزدانی، محمدرضا گرایی و ندا شهسواری انجام شد. در همان ابتدا و قبل از ورود اعضا به محل نشست، هادی ساعی در مقابل زهرا نعمتی موضع‌گیری کرد. وی در واکنش به مصاحبه زهرا نعمتی و‌ انتقاد وی به دوران ریاست هادی ساعی در کمیسیون ورزشکاران گفت: نمی‌خواهم جواب نعمتی را بدهم.

وی همچنین در نشست خطاب به بهداد سلیمی که گفته بود کمیسیون در دوره قبل کارایی نداشته است، گفت: آقای سلیمی! شما عضو کمیسیون بودید و فقط در یک جلسه از چهار جلسه شرکت کردید. اگر در آن جلسات تشریف داشتید، کارایی بیشتر می‌شد. دوستان دیگر هم نظر دادند که مهم نیست و اهمیتی ندارد. جواب آنها را نمی‌دهم.

در ابتدای این جلسه هادی ساعی گفت: به احترام قهرمانان المپیک و سایر کسانی که نیستند، درخواست می‌کنم انتخابات برگزار نشود و به جلسه دیگر موکول شود‌ تا اولین جلسه با تنش نباشد. من چون کاندیدا نیستم، نظرم را راحت می‌گویم و نمی‌خواهم مشکلات از همین ابتدا آغاز شود. کشتی رشته‌ای المپیکی است و ممکن است بخواهند کاندیدا شوند. پیشنهاد می‌دهم انتخابات به تعویق بیفتد.

در نهایت این پیشنهاد ساعی وارد رأی‌گیری شد، اما اعضای کمیسیون مخالفت خود را اعلام کردند و قرار شد که رأی‌گیری برای انتخاب رئیس و نایب رئیس انجام و در نهایت سجاد گنج‌زاده به‌عنوان رئیس و نجمه خدمتی به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

در مورد رد و بدل شدن کنایه بین ورزشکاران موضوع به همین جا ختم نشد و پس از پایان انتخابات داخلی کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک، احسان حدادی موضوع عجیبی را مطرح کرد و خطاب به بهداد سلیمی گفت: انتخابات از قبل انجام شده و بهداد سلیمی نماینده کمیسیون ورزشکاران در هیئت اجرایی است. از الان به او تبریک می‌گویم و امیدوارم که بتواند حقوق ورزشکاران را بگیرد.

همچنین احسان حدادی که برای ریاست کمیسیون اعلام آمادگی کرده بود پس از ناکامی در کسب آرای اعضا و انتخاب سجاد گنج‌زاده به‌عنوان رئیس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک گفت: پست ریاست کمیسیون خجالتی بودن را نمی‌طلبد. ورزشکاران به ما رأی ندادند که رئیس با خجالت از حق آنها دفاع کند. در نهایت باید خجالت را کنار بگذارید.

پس از این صحبت‌ها، سجاد گنج‌زاده اظهار داشت: من فکر می‌کردم سایرین هم برای ریاست کمیسیون کاندیدا شوند، ولی حتماً در خودم این توانایی را دیدم که کاندیدا شدم.

حواشی‌ها پس از پایان جلسه نیز ادامه داشت و احسان حدادی در جمع خبرنگاران موضوع جدیدی را مطرح و عنوان کرد: قرار نبوده امروز انتخاباتی برگزار شود، اما به ما برگه رأی دادند که اکثر اعضا در جریان رأی‌گیری نبودند.

این ادعا باعث شد تا خبرنگاران با تعجب به حدادی بگویند در شرایطی که حتی اهالی رسانه که خارج از کمیسیون ورزشکاران بودند از این موضوع خبر داشتند شما چطور به‌عنوان عضو کمیسیون بی‌خبر بودید؟

حدادی در شرایطی این ادعا را مطرح کرد که حتی اگر بر فرض محال موضوع انتخاب رئیس و نایب رئیس در جلسه نخست را هم اعلام نکرده باشند، باز هم نباید از این موضوع مطلع نباشد، چرا که صراحتا در ماده چهار ترکیب کمیسیون و قسمت ۵ آن آماده است: «کمیسیون طی اولین جلسه بعد از انتخابات، نسبت به انتخاب رئیس و نایب رئیس اقدام خواهد کرد».

این موضوع نشان می‌دهد ذاتاً این موضوع در دستور کار جلسه نخست کمیسیون ورزشکاران قرار داشته و اگر فردی از آن اطلاع نداشته است می‌توان دلیلی بر عدم مطالعه آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران باشد.

عدم همدلی آفت دوباره این کمیسیون به هر حال نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران روز گذشته برگزار شد و آنچه از آن برداشت می‌شود نشان می‌دهد که این کمیسیون بار دیگر هم مسیری پرحاشیه را در پیش گرفته است و چه بسا با ادامه این روند، روزهایی تلخ‌تر از دوره گذشته را شاهد باشیم. آنچه جای نگرانی دارد این است که چرا ورزشکاران ما وقتی برای پیگیری مطالبه و درخواست‌های سایر ورزشکاران و دوستان خود کنار هم قرار می‌گیرند، نمی‌توانند بدون حاشیه و با همدلی کار کنند. چرا باید ادبیات و صحبت‌های آنها با یکدیگر همراه کنایه و با زبان تلخ باشد؟ آیا این رفتارها می‌تواند منظره زیبایی را برای علاقه‌مندان به ورزش و ورزشکاران به نمایش بگذارد؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.