یک رسانه معتبر از مخالفت ۱۲ فدارسیون و اتحادیه فوتبال اروپا با کاهش فاصله زمانی میان ادوار جام جهانی خبر داد.

یک رسانه معتبر از مخالفت ۱۲ فدارسیون و اتحادیه فوتبال اروپا با کاهش فاصله زمانی میان ادوار جام جهانی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از آسوشیتدپرس، طرح فیفا برای کاهش فواصل زمانی برگزاری جام جهانی از ۴ سال به ۲ سال با مانعی جدی روبرو شده است.

پس از اظهارات تند الکساندر چفرین رئیس یوفا درباره مخالفت با دو سالانه شدن فیفا اکنون ۱۲ فدراسیون و اتحادیه عضو یوفا نیز به تبعیت از رئیس این سازمان مخالفت‌شان با نصف شدن حد فاصل زمانی میان ادوار جام جهانی نشان داده‌اند. در حقیقت طبق گزارش آسوشیتد‌پرس بیش از ۱۲ فدراسیون از ۵۵ فدراسیون عضو یوفا نه تنها با تلاش فیفا برای دو سالانه کردن جام جهانی مخالف هستند، بلکه تهدید به عدم حضور در این تورنمنت و کناره‌گیری از فیفا کرده‌اند.

فشرده شدن تقویم بازی‌های باشگاه‌ها، اتفاقی که در دو سال اخیر به خاطر شیوع کرونا رخ داده است و به همین دلیل اکثر کشورهای صاحب فوتبال قاره سبز با طرح پیشنهادی فیفا مخالف هستند. با این وجود فیفا و مسئول بخش توصیه آن آرسن ونگر بر پیشبرد اهداف خود اصرار دارند و در همین راستا هم قرار است که طی هفته جاری آنها به صورت مستقیم نظر ۲۱۱ اتحادیه و فدراسیون عضو را جویا شوند و انتظار می‌رود که فدراسیون جهانی فوتبال به زودی از تصویب برگزاری یک همه‌پرسی که احتمال در ماه دسامبر برگزار خواهد شد، خبر دهد.

در این میان هویت برخی از کشورهای مخالف طرح دو سالانه شدن جام جهانی مشخص است که کشورهای منطقه اسکاندیناوی جزو آنها هستند. در بیانیه مشترک فدراسیون‌های فوتبال دانمارک، سوئیس، نروژ، ایسلند، فنلاند و جزایر فارو در خصوص برنامه فیفا آمده است: اگر اکثریت اعضای فیفا موافق پیشنهاد دو سالانه شدن جام جهانی باشند، فدراسیون‌های منطقه اسکاندیناوی، گزینه‌های خود را بررسی مجدد خواهند کرد و آن گزینه‌ای که به ارزش‌های بنیادی آنها نزدیک‌تر باشند را انتخاب خواهند کرد.

یکی از گزینه‌های کشورهای مخالف اروپا می‌تواند خروج از جمع فدراسیون‌های عضو فیفا باشد که البته تأثیری بر عضویت آنها در یوفا نخواهد داشت. در گذشته فدراسیون‌هایی مانند جبل‌الطارق بوده‌اند که تنها عضو یوفا بودند تا اینکه فیفا هم آنها را به رسمیت شناخت. در هر صورت خروج از فیفا یکی از گزینه‌های موجود برای مخالفان دو سالانه شدن جام جهانی است و این چیزی است که حتی الکساندر چفرین، رئیس یوفا هم چندی پیش فیفا را با آن تهدید کرد. در واقع خود فیفا هم در اساسنامه‌اش خروج یک فدراسیون از این سازمان را گزینه‌ای مشروع دانسته است.

در حالی که اغلب کشورهای صاحب نام فوتبال اروپا مخالف کاهش فاصله زمانی میان ادوار جام جهانی هستند، بسیاری از کشورهای دارای تیم‌های ملی کم‌شانس‌تر در قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی ممکن است با طرح فیفا موافقت کنند، چرا که شانس آنها را برای حضور در مهمترین تورنمنت فوتبال جهان افزایش می‌دهد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.