سایت AFC با اشاره به شرایط تیم ملی کشورمان، سه ستاره ایرانی حاضر در لیگ‌های اروپایی را بازیکنان کلیدی ایران می‌داند.

سایت AFC با اشاره به شرایط تیم ملی کشورمان، سه ستاره ایرانی حاضر در لیگ‌های اروپایی را بازیکنان کلیدی ایران می‌داند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در آستانه آغاز مرحله پایانی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، درخصوص تیم ملی ایران نوشت: ابرقدرت واقعی مسابقات آسیایی، سومین حضور متوالی در جام جهانی را هدف گرفته و قدرت تهاجمی فوق‌العاده، ایران را به یکی از مدعیان صعود تبدیل کرده است. تیم ملی در شرایطی وارد پنجره بین‌المللی ژوئن شد که صعودش به مرحله بعدی به نازکی یک رشته رسیده بود، اما چهار پیروزی و زدن ۱۷ گل در دیدارهای دو هفته‌ای، امیدهای ایرانیان را به سومین صعود متوالی به جام جهانی زنده نگه داشت.

شاگردان دراگان اسکوچیچ باید فُرم درخشانی را که به آنها برای پیروزی مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و مهم‌تر از همه عراق کمک کرد، ادامه دهد و همه تیم‌ها کار دشواری برای توقف ایران دارند. اسکوچیچ یکی از بهترین تیم‌های هر مربی در قاره کهن را در اختیار دارد. مهدی طارمی و سردار آزمون جزو بهترین مهاجمان شش لیگ برتر اروپا هستند؛ صرف نظر از هافبک‌های هجومی یا وینگرهایی چون علیرضا جهانبخش، مهدی قایدیِ جوان و سامان قدوس که هفته گذشته به سومین ایرانی تبدیل شد که در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کند.

نگاه دقیق تر به ما نشان می‌دهد کیفیت، تجربه و غنا در همه نقاط زمین برای ایران وجود دارد. اسکوچیچ از پنج گزینه خوب در خط دروازه بهره می‌برد و کمتر کسی به توان بازیکنان تیمش شک دارد. سوال اینجاست که آیا اسکوچیچ می‌تواند ترکیب مناسب را برگزیند تا ایران، نمایشی بیشتر از ارزش بازیکنانش را ارائه کند یا خیر. ایران بدون شک یکی از کشورهای اصلی فوتبال آسیاست که پنج بار به جام جهانی صعود کرده و جام‌های جهانی کره و ژاپن در سال ۲۰۰۲ و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰، تنها دوره‌هایی بود که آنها در قرن ۲۱ از صعود به این مسابقات بازماندند.

شکست ایران همیشه دشوار است؛ به‌ویژه در ورزشگاه آزادی. تیم ملی در دور انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ هم قدرتمند بود، در ۱۶ مسابقه شکست نخورد و ۱۰ کلین‌شیت ثبت کرد. مسیر صعود به روسیه همانند برزیل و آلمان تقریباً بی‌دردسر بود؛ اما ایران برای صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ در دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای، با دو گل دیرهنگام کریم باقری و خداداد عزیزی که ۸۵ هزار هوادار را در ملبورن ساکت کرد، استرالیا را کنار زد. با وجود حضور پُرتعداد در جام جهانی، ایران در پنج دوره قبلی جام جهانی در مرحله گروهی حذف شدند و ایرانیان به دنبال صعود به مرحله حذفی هستند.

بازیکنان کلیدی

مهدی طارمی طارمی که دو سال پیش در لیگ قهرمانان آسیا در ترکیب الغرافه به میدان می‌رفت، در ۲۹ سالگی در یکی از موفق‌ترین تیم‌های اروپایی ستاره‌ای درخشان است و به نظر می‌رسد این آغاز کار اوست. پس از انتقال به ریوآوه، طارمی ۲۱ گل در ۳۷ بازی زد و به پورتو منتقل شد؛ جایی که بیش از ۲۳ بار از جمله مقابل چلسی که بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا شد، گلزنی کرد. گل‌های حیاتی طارمی به قطر، چین و ازبکستان به ایران کمک کرد تا به جام جهانی ۲۰۱۸ برسد و او که حالا انتظارات بیشتری روی شانه‌های خود احساس می‌کند، امیدوار است همین کار را تکرار کند.

سردار آزمون آزمون با همان نمایش هیجان‌انگیز طارمی، در سال‌های اخیر بازیکنی عالی در خط حمله ایران بود. سوپراستار مسابقات آسیایی ۵۷ گل در ۸۸ مسابقه برای زنیت سن‌پترزبورگ به ثمر رساند که این آمار برای تیم ملی بهتر هم بوده است. آزمون در ۵۵ بازی ملی توانسته ۳۷ بار دروازه رقبا را باز کند و اگر حریفان ایران مقابل این تیم به دنبال توفیق هستند، باید بدانند مهار این ماشین گلزنی ۲۶ ساله در اولویت اول قرار دارد.

علیرضا جهانبخش طارمی و آزمون شرایطی «بیشتر از یکسان» شبیه به هم دارند، اما جهانبخش به بازی‌های کلیدی به‌عنوان فرصتی برای خلاقیت مجدد چشم دارد. این وینگر توانا پس از آقای گلی لیگ هلند به برایتون رفت، اما با مسائل مختلفی از لحاظ فُرم و نیز مصدومیت مواجه شد تا طی سه سال، ۵۰ بار در لیگ برتر انگلیس بازی کند و دو گل بزند. حالا پس از بازگشت به هلند، جهانبخش سه گل در لیگ کنفرانس اروپا به ثمر رساند و میلیون‌ها هوادار ایرانی امیدوارند این فرم در هفته‌های آینده هم ادامه‌دار باشد.

چالش‌های دور گروهی هیچ بازی آسانی در انتخابی جام جهانی برای تیم ملی وجود ندارد و ایران باید بهترین عملکرد خود را در دو بازی آغازین ارائه کند. آنها ابتدا در خانه به مصاف سوریه می‌روند؛ تیمی که در ۲۸ بازی قبلی خود تنها یک بار شکست خورده و تنها تیمی که با تساوی ۲-۲، در دور مقدماتی جام جهانی روسیه از ایران امتیاز گرفت. شاگردان اسکوچیچ سپس رقیب آشنای خود یعنی عراق را پیش رو دارند که برای رسیدن به این مرحله، باید آن را شکست می‌دادند. ایران در چهار تقابل قبلی خود، از جمله در جام ملت‌های آسیا مقابل شیرهای بین‌النهرین ناموفق بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.