تیم فوتبال پرسپولیس در حالی پنجمین قهرمانی خود در لیگ برتر ایران دست پیدا کرد که اتجاد بین اعضای تیم تبدیل به یکی از اصول رختکن این تیم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال پرسپولیس با کسب پیروزی دو بر صفر مقابل پیکان تهران در بیستمین دور رقابت‌های لیگ برتر به پنجمین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر رسید تا سرخپوشان پایتخت بار دیگر در این رقابت‌ها رکوردشکنی کنند.

سهم خارجی‌ها و یک ایرانی در پنج قهرمانی

برانکو ایوانکوویچ نخستین قهرمانی خود با پرسپولیس در لیگ شانزدهم را رقم زد. سرمربی موفق کروات سرخپوشان در چهار سال حضورش در پرسپولیس موفق به کسب سه قهرمانی و یک نایب قهرمانی در لیگ برتر شد. هت تریک برانکو با پرسپولیس باعث شد تا این تیم با رفتن او دچار بحران شود اما گابریل کالدرون به عنوان جانشین برانکو نیز عملکرد کاملا موفقی داشت.

سرمربی آرژانتینی سرخپوشان در دور رفت لیگ نوزدهم با این تیم به قهرمانی رسید اما اختلاف با محمدحسن انصاریفرد مدیرعامل پیشین باشگاه باعث شد با دلخوری از این تیم جدا شود تا در حال حاضر یکی از طلبکاران سنگین این تیم باشد.

یحیی گل محمدی در فعل و انفعالی زمستانی به پرسپولیس آمد تا آماری خیره کننده از خود به جای بگذارد. او در یک فصل و نیم حضور در پرسپولیس دو قهرمانی برای سرخ‌ها به ارمغان آورد و یک بار هم نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد.

استخوان بندی ثابت با حفظ باتجربه‌ها

پرسپولیس در سال‌های گذشته بارها با پنجره نقل و انتقالاتی بسته روبرو شد که اوج آن در دوره مربیگری برانکو ایوانکوویچ بود. با این حال سرمربی محبوب سرخ‌ها با کمترین بازیکن توانست تیمش را به فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ برساند اما از رسیدن به مهم‌ترین جام فوتبال باشگاهی در قاره کهن باز بماند.

حفظ اسکلت اصلی پرسپولیس در دوران پسا برانکو نیز ادامه داشت و این تیم تغییر چندانی در خود ایجاد نکرد؛ البته یحیی گل محمدی در ابتدای فصل بیستم، ۱۰ بازیکن جدید به پرسپولیس آورد تا این تیم با رفتن بازیکنانی نظیر علی علیپور، علیرضا بیرانوند، بشار رسن و شجاع خلیل زاده بار دیگر درخشان ظاهر شود. پرسپولیس پس از تکرار نایب قهرمانی در سال ۲۰۲۰ به پنجمین قهرمانی خود در لیگ برتر دست پیدا کرد.

کمترین حاشیه با کمترین درگیری

اگر قرار باشد مروری به اتفاقات رختکن پرسپولیس در یک دهه اخیر داشته باشیم باید آن را در دو فصل متفاوت بررسی کرد. این تیم در ابتدای دهه ۹۰ با مربیانی همچون حمید درخشان و علی دایی و حمید استیلی بارها به حاشیه رفت اما در پنج سال گذشته کمترین اتفاقات را در رختکن خود شاهد بود.

شاید بزرگترین حاشیه در رختکن این تیم مربوط به درگیری دو بازیکن زیر ۲۳ سال تیم در لیگ برتر هجدهم شود با که با تصمیم برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت سرخ‌ها با اخراج موقت آنها روبرو شد.

حاشیه‌های پرسپولیس در دوران یحیی نیز ادامه داشت اما آرامش یحیی و مدیریت صحیح او در رختکن باعث شد تا بگو مگوی امید عالیشاه در فصل گذشته با سیامک نعمتی و جدال لفظی همین بازیکن با حمید مطهری مربی تیم کمترین حاشیه را برای پرسپولیس به وجود آورد.

رهبری تیم با محوریت کاپیتان

سیدجلال حسینی در طول پنج سال گذشته یکی از مؤثرترین بازیکنان پرسپولیس بود. او در تمام این سال‌ها با پرسپولیس به قهرمانی‌های متوالی رسید تا حالا با کسب ۹ جام قهرمانی در لیگ برتر رکورد جدیدی را از خود ثبت کند.

او نه تنها کاپیتان سرخ‌ها بود بلکه قدرت رهبری او نیز حرف اول و آخر را می‌زد. سید جلال به همان اندازه که مانع از ورود حاشیه به تک تک بازیکنان تیم می‌شد، هوای آنها را در مقابل درخواست‌هایشان از باشگاه نیز داشت. او در فصل بیستم قراردادی به مراتب کمتر از بازیکنان جدید پرسپولیس داشت اما باز هم پا پس نکشید و جنگندگی خود را برای موفقیت تیم حفظ کرد.

تدبیر آقا کریم و رفاقت یحیی با بازیکنان

بدون شک کریم باقری عنصری تأثیرگذار در آرامش پرسپولیس بود. او در تمام پنج قهرمانی‌های این تیم حضور داشت. کسوت پرسپولیس و دیسیپلین او در حضور مستمر در تمرینات باعث شد تا بازیکنان الگوی مناسبی برای حرفه ای شدن پیدا کنند.

بطوری که محمدحسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده، سید جلال حسینی، کمال کامیابی نیا، مهدی طارمی، محسن مسلمان در مصاحبه‌های خود بارها روی این موضوع تاکید کردند.

کنعانی زادگان مدافع ملی پوش پرسپولیس که آخرین بازی خود را مقابل پیکان تهران برای این تیم پس از دو فصل انجام داد در این باره گفت: نقش آقا کریم در تیم ویژه است. او حواسش به تمام شرایط فنی و روحی بازیکن است. اگر کسی بخواهد کوچک‌ترین اشتباه را انجام دهد قطعا می‌داند با آقا کریم روبرو می‌شود. او با عملکرد خود به ما یاد می‌دهد به موقع و با بیشترین توان در تمرینات حاضر شویم و بازی کنیم.

باقری معمولا کمترین حضور را در رسانه‌ها نیز دارد. او حتی در جریان جشن قهرمانی شب گذشته پرسپولیس روی سکو نرفت. بازیکنان پرسپولیس به همان اندازه که از مدیریت کریم باقری در تیم می‌گویند حضور یحیی گل محمدی را عاملی بر افزایش رفاقت بین اعضای تیم می‌دانند.

گل محمدی در اکثر تمرینات گروهی شرکت می‌کند و با بازیکنان خود به طور مستمر گفتگو دارد. او مشکلات مالی و شخصی بازیکنان خود را شنونده است و برای آنها با مدیریت صحبت می‌کند.

یحیی که در دوران بازیگری‌اش سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را در کارنامه دارد شرایط شاگردان خود را به خوبی درک می‌کند و آنها را از شرایطی که دارند آگاه می‌کند. یحیی در تمام مدت زمان حضورش در پرسپولیس لب به تعریف از تعهد بازیکنانش گشوده و خود را مشتاق به کار کردن با آنها نشان می‌دهد.

روحیه مشورت پذیری یحیی با دستیاران خود و محدود نکردن بازیکنان به رفتارهایی خاص در تمرینات باعث شد اتمسفر پرسپولیس صمیمی باقی بماند و بازیکن جایگاه خود را در پرسپولیس همچنان درک کند.

اتحاد اتحاد اتحاد

پرسپولیس با پنج قهرمانی متوالی واژه جدید وارد فوتبال ایران کرد: «گلات»! تعریفی که نشان از رکوردشکنی سرخ‌ها در فوتبال باشگاهی ایران دارد اما کمتر کارشناسی است که رمز این موفقیت را اتحاد درون تیمی نداند. سرخ‌ها در غالب مدیر، مربی، بازیکن، پزشک و تدارکات جایگاه‌های تعریف شده خود را درک کرده و با روحیه‌ای مثال‌زدنی و کمترین کارشکنی دنبال تکرار موفقیت‌های خود هستند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۸ )