رئیس فدراسیون فوتبال گفت: یک مربی در طول فصل سه بار می‌چرخد و سه لیگ عوض می‌کند. کجا چنین اتفاقی می‌افتد؟ البته ما قطعاً جلوی این کار را می‌گیریم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: یک مربی در طول فصل سه بار می‌چرخد و سه لیگ عوض می‌کند. کجا چنین اتفاقی می‌افتد؟ البته ما قطعاً جلوی این کار را می‌گیریم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» اظهار داشت: وقتی یک نفر وارد فضای جدید می‌شود، یک اسنادی را باید داشته باشیم تا جلو برویم. در روزی که ما در فدراسیون مستقر شدیم، یک جلسه در هیئت رئیسه برگزار کردیم و دوستانی که رای آورده بودند، حضور داشتند. همه افرادی هستند که در گذشته ورزش حضور داشته‌اند. آقایان ماجدی، افشاریان، حیدری، رضاییان، براتی، سراجی، بهاروند، مهرعلی و سر کار خانم موسوی هم حضور دارند که همه این عزیزان در حوزه‌های مختلف پیش از این هم در فوتبال حضور داشته‌اند و افراد باتجربه‌ای هستند و یک تیم کاملا منسجم و کارآمد هستند.

وی ادامه داد: آقای مهرعلی فردی بین‌المللی است و تجربه دارد. ما قنبرزاده را هم در کنار خودمان داریم و انسان متبحری است و به عنوان سرپرست دبیرکلی از طرف هیئت‌رئیسه منصوب شدند. در آقای رفیعی هم از افراد کارآمد هستند و در بخش حقوقی فعالیت دارند. افراد دیگری هم هستند که اضافه خواهند شد. روند ما رو به‌ رشد است. شرایط فدراسیون همان‌طور که مشخص است، شرایط بسیار سختی است و به دلایلی که نیاز نیست به آن بپردازیم، همه از آن آگاه هستند و ما هم آگاهانه این مسئولیت را پذیرفتیم و تلاش می‌کنیم. زمان می‌خواهد تا شرایطی که به دلیل بی‌برنامگی و ... به وجود آمده است را حل کنیم، یک کاری که با همفکری هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال انجام خواهیم داد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره عدم میزبانی تیم ملی و تلاش‌های فدراسیون در این زمینه عنوان کرد: بعد از اینکه به لطف خدا و اعتماد مجمع در مسند فدراسیون قرار گرفتیم، درباره میزبانی نامه زدیم، میزبانی حق واقعی فوتبال ایران است که به ناحق گرفته شده است. این موضوع صحت ندارد که AFC در خصوص میزبانی‌ها اعلام کرده بود، میزبانی در صورت موافقت تیم‌های هم‌گروه‌ بوده است. ما از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده کردیم و فرایند حقوقی را شروع کردیم و به CAS شکایت کردیم. ما احساس کردیم ظلمی به فوتبال ملی ایران وارد شده است و نسبت به شکایت‌مان ناامید نیستیم. ما به محض اینکه فدراسیون را تحویل گرفتیم، یک شوکی به جامعه فوتبال تحمیل شد. در جلسه‌ای که با شیخ سلمان رئیس AFC داشتیم، ما اصرار داشتیم که درباره بحث میزبانی صحبت کنیم.

عزیزی‌خادم در واکنش با تقابل با AFC در خصوص بحث میزبانی و اینکه یکسری مخالف و موافق شکایت فدراسیون فوتبال هستند، خاطرنشان کرد: من حتما دیپلماسی را متوجه هستم و مشورت می‌کنم. ما در هزاره سوم باید تنش‌زدایی کنیم و مسالمت‌آمیز رفتار کنیم و می‌دانیم که AFC نهاد بالادستی ما است. چیزی که برای ما مهم است ظلمی است که بر فوتبال ایران وارد شده است، به همین دلیل زمان ما کم بود برای شکایت به CAS، به همین دلیل این پروژه را جلو بردیم، در آینده زمان داریم تا دوباره شیخ سلمان را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: در دقیقه آخر شکایت ما ثبت شد، ظرف ۷،۸ روز آینده این موضوع مشخص می‌شود اینکه ما دستور موقت بگیریم تا بازی‌ها به کشور دیگری برود یا فرایند حقوقی آن تعیین تکلیف می‌شود. ما از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده خواهیم کرد. مسلم است که کشور عراق دوست ندارد به ایران نیاید و در بحرین بازی کند. ما بدهکار به مردم هستیم، کرسی‌های ایران در AFC بی‌مصرف بوده‌اند. ما برای احقاق حقوق ملی، شبانه‌روز کار و تلاش می‌کنیم. این موضوع یکی از میراث‌هایی است که برای فدراسیون فوتبال مانده است. درباره پرونده ویلموتس هم باید بگویم که ما بدهی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی داریم. دادگاه این پرونده عقب افتاده و به اوایل تیرماه موکول شده است. ما امیدوار هستیم که این بدهی را کم کنیم. این موضوع هیئت رئیسه قبلی و وزارت ورزش را درگیر کرده است. تیم ملی را به لبه تیغ برده‌ایم، بی‌اعتمادی به وجود آمده است و مسائلی به فوتبال ملی وارد شده است. فوتبال ما در یک مسیر جدید قدم گذاشته است و صورت‌های مالی را بررسی می‌کنیم، تیم‌های ملی یک ریال درآمدزایی نداشته‌اند، فدراسیون فوتبال متصدی تیم ملی و فوتبال در استان‌ها است. در بحث لیگ یک کارگروه گذاشتیم، یک بسته مناسب اقتصادی تدارک دیدیم و کارشناس اقتصادی گذاشته‌ایم که ارزیابی کند تا فوتبال را ذره ذره اقتصادی کنیم. تیم ملی اولویت اصلی ما است و بعد از آن باید بتوانیم اسپانسر وارد کنیم و فوتبال را توسعه دهیم. هر کسی توان دارد بیاید تا کار را انجام دهد. ما حسابرس مستقل داریم تا ببینیم چه چیزی تحویل گرفته‌ایم. مطمئنا فوتبال در مسیر توسعه زیرساخت قرار گرفته است و در همان مسیری که قول داده‌ایم، قدم می‌گذاریم.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه تاکنون در حوزه‌های فنی دست به تغییر نزده است، تصریح کرد: ما کمیته توسعه فنی داریم که میرشاد ماجدی در آن فعالیت می‌کند. من با افراد زیادی درباره بحث فنی صحبت کردم و امامی‌فر را در آکادمی فوتبال گذاشتم. او سابقه دارد و فضای فوتبال برای همین‌ها باز شده است. فوتبال ملی متعلق به همین مردم است و فوتبالی‌ها باید بیایند. می‌توانم بگویم دو دهه است که صدها نفر، پشت درهای بسته فوتبال مانده‌اند و به آنها اجازه ورود نداده‌اند.

عزیزی خادم با بیان اینکه نخستین جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در سال ۱۴۰۰ در زاهدان برگزار می‌شود، گفت: این‌ها حلقه‌های مفقوده فدراسیون فوتبال است. از کسی اسم نمی‌آورم اما فوتبال را به سمتی بردند که بلیت داخلی هواپیما به ما نمی‌دهند. زمانی که یک جا به سمت کم‌اعتباری می‌رود، دیگر نمی‌آیند. ما هنوز وارد فضای انتصابات نشدیم و مسائل مربوط به تیم ملی هم در اختیار کمیته فنی است.

وی در خصوص جایگاه سرپرستی تیم ملی فوتبال ایران و واگذاری آن به مجتبی خورشیدی بیان کرد: بهتر است وارد تصمیمی که گرفتیم، نشوم. قبل از خورشیدی با چند نفر از چهره‌های ملی کشور به مدت دو تا سه ساعت صحبت کردم. من با افراد صاحب نظر در فوتبال تماس گرفتم و خواهش کردم مسئولیت را بپذیرند. با این حال فوتبال را به سمتی بردند که همه چیزِ آن خدشه‌دار شده است. فوتبال ملی متعلق به همه است. نمی‌توانید خط‌کش بگذارید و بگویید فقط یک عده باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به گلایه اهالی فوتبال از شرایط فعلی اظهار داشت: ده‌ها سرمربی کامنت می‌گذارند و می‌گویند که در این چرخه نیستند. یک مربی در طول فصل سه بار می‌چرخد و سه لیگ عوض می‌کند. کجا چنین اتفاقی می‌افتد؟ البته ما قطعاً جلوی این کار را می‌گیریم. من درخصوص این سمت (سرپرستی تیم ملی) با چند نفر صحبت کردم و جلسه گذاشتم.

عزیزی خادم در این باره که گفته می‌شود باید سرپرست بهتری برای تیم ملی انتخاب می‌شد تا بازیکنان از او حرف‌شنوی داشته باشند، خاطرنشان کرد: نگاه ما متفاوت است. بر تیم‌های ملی نظارت می‌شود و مسئولیت تیم ملی هم با من است. تیم ملی روی لبه تیغ قرار دارد و ما از دراگان اسکوچیچ هم حمایت می‌کنیم. این در چارچوب اختیاراتی است که من دارم و از روزی که آمدیم از اسکوچیچ حمایت کرده و می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به ما تلفن شده که سال گذشته فلانی در فلان جا بوده است. با این حال از اسکوچیچ حمایت می‌کنیم و جلسه خوبی با هاشمیان گذاشتیم که بسیار محترم بود. او و مربیان ملی یک ریال پول نگرفته‌اند و همه را دسته‌بندی می‌کنیم. کار ما برنامه‌ریزی شده و باید جلو برویم. امامی‌فر فردی تحصیل‌کرده است که دکترای تربیت‌بدنی دارد. از جامعه رسانه تشکر می‌کنم و به همه آنها احترام می‌گذارم. با قریب به اتفاق اهالی رسانه رفیق هستم و انتظارات از ما بالاست. ما کمیته فنی داریم و حوزه فنی در اختیار من نیست.

وی درخصوص استعفای علی جوادی از سمت سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: علی آقا دوست خوب من است و بحث سرپرست نبود. اختیارات در انتصاب‌ها با خودم است و هر کسی مسئولیتی دارد. جوادی از دلسوزان و دوستان خودم است و استعفای او را هنوز نپذیرفته‌ام. ما در این مسیر جلو می‌رویم و در حوزه فنی، کارها توسط کمیته توسعه فنی انجام می‌شود. خیلی خوب است که فضا را رصد می‌کنید اما چمنی برای تمرین ندارید و صدها قرارداد وجود دارد. تیم ملی ما روی لبه تیغ قرار گرفته و یک ریال درآمدزایی ندارید.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد شرایط تیم ملی و جا ماندن اسکوچیچ از اتوبوس این تیم گفت: تیم ملی نماد ۸۰ میلیون ایرانی است و باید حداقل امکانات را داشته باشیم. شما مسائل مهمتر را ببینید. من عملگرا هستم و آموخته‌ام زمانم را صرف جایی کنم که چهره فوتبال را درست کنم. اجازه بدهید مسائل کلی را درست کنیم و بدانید «چون که صد آید نود هم پیش ماست». هیچ آژانسی حاضر نبوده برای ستاره تیم ملی پرواز یا لباس بگیرد. با این حال تیم نتیجه موفقی گرفت و از کادر فنی حمایت می‌کنیم. اسکوچیچ خواهان اضافه شدن دو دستیار بود که آن را انجام دادیم. با احتساب اینکه در بحرین بازی می‌کنیم، اردوی کیش را تدارک دیدیم.

عزیزی خادم با بیان اینکه فدراسیون فوتبال غرق در بدهی است، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم ساختار درست کنیم. در همین شرایط یک پرواز چارتر پشت تیم ملی آمده است. مدیر هتلی در جزیر کیش گفت تمام اعضای تیم ملی به‌‌ صورت رایگان به هتل بیایند و تدارکات لازم را برنامه‌ریزی کردیم. در حالی که می‌خواستم هتل قبلی را بگیرم اما گفتند از سه سال پیش پول هتل را نداده‌اند.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: در حوزه پزشکی حتما از دکتر نوروزی مشاوره می‌گیرم. ما اعتقادمان بر مشورت‌پذیری است. توصیه نمی‌پذیریم و دروغ هم نمی‌گوییم به همین دلیل با مردم شفاف صحبت می‌کنیم و با فساد مبارزه خواهیم کرد. در همین یک ماهه گذشته ۱۰،۱۵ روز تعطیلی داشته‌ایم اما برنامه‌ریزی هم کرده‌ایم. در همین مدت با عزیزانی صحبت کردم که چندین سال هیچ ارتباطی با آنها برقرار نشده بود. از علی پروین و علی دایی و ... خواستیم که در سطح‌های بالا به ما کمک کنند. فوتبال متعلق به این افراد است. با دکتر ذوالفقار‌نسب و حاج‌رضایی به طور مرتب در تماس هستم. انتصابی صورت نگرفته است. یک انتصاب بوده است که قبل از این انتصاب هم با ۲،۳ نفر صحبت کردیم که آنها نپذیرفتند. فوتبال متعلق به همه است، ده‌ها مربی و داور به من پیام دادند، این فضا بسته است و پشت خط مانده‌اند. برای تیم ملی امید برای المپیک پاریس با کمیته المپیک نشست گذاشته‌ایم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در حوزه فوتسال با آقایان شمس و شمسایی صحبت کردیم و با آقای ناظم‌الشریعه برای جام جهانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همه این مسائل دسته‌بندی شده است. ما آمده‌ایم که فوتبال را در استان‌ها توسعه دهیم. فوتبال در مناطق کم‌برخوردار باید توسعه پیدا کند. کارشناس رسمی دادگستری باید تمام منابع فدراسیون را ارزش‌گذاری کند، حتما درآمدزایی خواهیم کرد. در حوزه‌های موردنیاز مثل حقوقی و ... گفته‌ایم که فراخوان می‌دهیم و انسان‌های متخصص را جذب خواهیم کرد. در حوزه استعدادیابی کشور را به ۴ منطقه تقسیم کردیم تا استعدادهای مناطق محروم را پیدا کنیم.

عزیزی‌خادم در پاسخ به این سوال که پس از حضورش در فدراسیون فوتبال، افراد از او انتظاری داشته‌اند، عنوان کرد: افرادی که در تیم انتخاباتی ما بودند، همه صادقانه کنار ما بودند و با عشق کنار هم بودیم که چنین نتیجه‌ای رقم خورد. ما کارمان را انجام می‌دهیم و در آن مسیری که ایمان داریم حرکت می‌کنیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. تیم ملی اولویت اصلی ما است و همزمان هم استعدادیابی خواهیم کرد. برای تیم ملی مسئله پرواز چارتر و هتل را حل کرده‌ایم. ما هنوز کاری را شروع نکردیم و فقط مقدمات را انجام داده‌ایم. در مجمع آتی فدراسیون، ارکان قضایی باید در مجمع حضور داشته باشند و باید بتوانیم اعتبار مالی و اقتصادی را برگردانیم تا ساختار را درست کنیم.

وی درباره برنامه‌‌ریزی در فوتبال پایه تصریح کرد: همانطور که گفتم در بحث استعدادیابی در مناطق کم‌برخوردار کشور را به ۴ منطقه تقسیم کردیم و کسی که در جم یا سنندج نشسته است باید از فوتبال بهره‌مند شود. ما تازه‌ آمده‌ایم و زمان می‌خواهد تا فوتبالی که ۲۰ سال چنین اتفاقاتی در آن مطرح نبوده است را اصلاح کنیم. ما کارمان را با هیئت رئیسه محترم جلو می‌بریم.

عزیزی‌خادم درباره حق‌الزحمه داوران گفت: این مبالغ حق‌الزحمه آنها حق‌شان نیست. من با اسپانسر صحبت کرده‌ام که تجدیدنظر کنم. با همین حداقل حق‌الزحمه، خیلی از داوران ۱۰ تا ۱۸ ماه است که حقوق نگرفته‌اند. ما چند جلسه گذاشته‌ایم و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم مبلغ حقوق داوران را بالا ببریم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص بحث ممنوعیت حضور مربی و بازیکن خارجی خاطرنشان کرد: باید این موضوع را در هیئت رئیسه مطرح کنم. در این خصوص باید اطلاعات بگیریم. من به دلیل اینکه در این حوزه مطالعه‌ای نکرده‌ام، نمی‌توانم الان صحبت کنم. آنچه که برای ما مهم است منافع ملی فوتبال است. موضوع ممنوعیت مربی و بازیکن خارجی را در هیئت رئیسه آینده مطرح خواهیم کرد. ما باید یک صندوق تشکیل دهیم، پول مربی و بازیکن را کنار بگذاریم تا هرجا که فسخ کردند دیگر پرونده‌ای علیه فوتبال ما تشکیل نشود.

وی درباره چابک‌سازی لیگ عنوان کرد: ما در ابتدا و مقدمات کار هستیم و در حال مطالعه این موضوع هستیم و فاز به فاز جلو می‌رویم. این موضوع به صلابت فوتبال و باشگاه‌ها کمک خواهد کرد. باید قدم به قدم جلو برویم. قرار است که جلسه‌ای در این زمینه تشکیل دهیم و یک شبه نمی‌توانیم همه این مشکلات را حل کنیم و زمان می‌خواهد.

عزیزی‌خادم درباره بدهی شستا و تسویه‌ حساب فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: یکی از همان مشکلاتی که اشاره کردم، همین بدهی است. با آقای رضوانی‌فر صحبت کردم و قرار گذاشتیم که جلسه‌ای داشته باشیم. بخش اعظم این بدهی به یورو پرداخت شده است، مابه‌التفاوت را هم صحبت می‌کنیم که حل شود. ببینید در فوتبال چه چیزهایی به گروگان رفته است و باید با کارگروه‌های مختلف بنشینیم و جلسه بگذاریم تا حل شود. بخشی از بدهی که باقی‌ مانده است را به دنبال تفاهم و توافق هستیم تا بتوانیم موضوع را تمام کنیم. ساختمان فدراسیون همچنان در همان ساختمان قبلی است، امیدواریم بتوانیم ساختمان را به کمپ ببریم.

وی درخصوص مصادره سه دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس به شرکت شستا بابت بدهی از فدراسیون فوتبال گفت:‌ من چنین چیزی را ندیدم. در این مملکت همه چیز شفاهی است و باید کتبی باشد. گفته‌های افراد قابل احترام است، اما بر اساس داده‌ها صحبت می‌کنم و برنامه، عملگرایی، واقعیت‌گرایی، ساختار درست کردن، نگاه به آینده و توسعه‌محور بودن مهم است. ما در همین راستا حرکت می‌کنیم و رضایت مردم و افکار عمومی برای ما مهم است. ممکن است عده‌ای در هر تصمیم از ما ناراضی باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اعتراض‌ها به انتخابات هیئت فوتبال تهران خاطرنشان کرد: این موضوع در حد شنیده‌هاست و اعتراضاتی شده اما چیزی به‌ صورت رسمی نوشته نشده است. هر مطلبی باشد، قطعاً اقدام می‌کنم و اعتقاد داریم نباید حقی از کسی ضایع شود. فدراسیون در راستای اینکه حقی تضییع نشود، کنار مظلوم می‌ایستد و فیفا نیز چنین کاری می‌کند.

عزیزی خادم در ادامه تصریح کرد: اولین جلسه هیئت‌رئیسه در اهواز است و کمپ تیم ملی به چهارمحال و بختیاری می‌رود؛ یعنی نگاه توزیع عادلانه فوتبال از خوی و سلماس تا سرباز در سیستان و بلوچستان. از شمال غربی تا جنوب شرقی کشور متعلق به همه است. من با بسیاری از شهرستان‌ها در ارتباط هستم و برای توسعه فوتبال برنامه‌ریزی می‌کنیم. زمین چمن و هتل باید درست شود.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مذاکراتش با محمد جواهری اظهار داشت: با مدیرعامل گل‌گهر صحبت کردم و از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تشکر می‌کنم. امکانات خوبی در سیرجان وجود دارد و آمادگی میزبانی از تیم‌های ملی را دارند. این‌ها هنر است. آنها امکانات دارند و تیم ملی هم به آنجا اعتبار می‌دهد. این تیم از امکانات سیرجان استفاده می‌کند و باید در فوتبال بتوانیم از منابع برای رسیدن به منافع استفاده کنیم. از دوستان در مناطق آزاد کیش تشکر می‌کنم. امکانات هواپیمایی برای سربلندی کشور، انسجام و فوتبال ملی است.

عزیزی خادم در مورد هدف اصلی فدراسیون فوتبال گفت: تیم ملی هدف اصلی ماست و بحث حقوقی را با رفیعی پیش می‌بریم. نمی‌توانم درباره احتمال پیروزی در پرونده‌ها صحبت کنم و ما فقط وظیفه داریم از حقوق ملت دفاع کنیم؛ مردمی که با صدها گرفتاری ناشی از تحریم‌ها روبرو هستند. ما تلاش خود را می‌کنیم و نتیجه دست ما نیست. مناطق آزاد از یک ماه پیش، کمپ خود را آماده کرده تا در اختیار تیم ملی بگذارد و سپس با پرواز اختصاصی به منامه می‌رویم. پیش از آن، امکانات حداقلی را هم نمی‌دیدیم. این‌ها کارهای فدراسیون فوتبال است.

وی با بیان اینکه فدراسیون ریل‌گذاری روشنی دارد، تصریح کرد: ما نگاه بسته فوتبال را باز و فضا را ایجاد می‌کنیم. من با یکی از چهره‌های شناخته‌شده فوتبال تماس گرفتم و گفت از اولین کسانی هستم که پس از چند سال با او تماس گرفته‌ام. به تک‌تک این چهره‌ها تلفن زدم و من به ماجدی مأموریت دادم که با آنها ارتباط داشته باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا با انتصاباتی که در کمیته فنی صورت خواهد گرفت، موافق است یا خیر، خاطرنشان کرد: بله این صحبت من و اساسنامه است. اساسنامه می‌گوید باید تصمیم جمعی گرفت و هر تصمیمی که در حوزه فنی تیم‌های ملی گرفته می‌شود، باید در کمیته فنی باشد. این اتفاق از لحاظ حرفه‌ای نیفتاده و در حال شکل‌گیری است. مسئولیت من، تأمین امکانات و لجستیک است و صلاحیت این را ندارم که درباره موضوع فنی صحبت کنم. مسئولیتی در کمیته فنی ندارم و باید در هیئت‌رئیسه به صورت جمعی تصمیم گرفته شود.

عزیزی خادم درخصوص گرفته شدن میزبانی مسابقات آسیایی فوتسال از ایران و داده شدن آن به ازبکستان بیان کرد: این اتفاقات به دیپلماسی و این مسئله برمی‌گردد که قدرت لابی و برنامه‌ریزی برای استفاده از شرایط موجود را ندارید. اتفاق رخ داده برای تیم ملی بزرگسالان را دیدید؟ دیگر چه انتظاری دارید؟ برای شیخ سلمان احترام قائل هستم و نگاه بدبینانه‌ای نداریم اما اگر مسئله میزبانی پیش نمی‌آمد، به دیدار او نمی‌رفتم.

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله هر کسی به نزدیکان خود کمک کند و ان‌شاءالله روزهای خوب را در فوتبال خواهیم دید.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۸ )