انتخابات فدراسیون فوتبال برای تعیین رئیس و اعضای هیات رئیسه روز یکشنبه در شرایطی برگزار خواهد شد که چهار گزینه برای نشستن بر روی صندلی داغ ریاست با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای ۸۹ نفره مجمع فدراسیون فوتبال که ۸۷ نفر از آنها حق رای دارند صبح روز ۱۰ اسفند پای صندوق رای خواهند رفت تا «رئیس» بیست و ششم این فدراسیون را برای چهار سال آینده انتخاب کنند.

فدراسیون فوتبال ایران که از سال ۱۳۲۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است در سالهای ابتدایی فعالیتش با تغییرات زیادی مواجه بود و عمر حضور روسای در این فدراسیون کوتاه بود. البته این روند در سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب هم ادامه داشت و افراد پرتعدادی روی صندلی ریاست نشستند.

با این حال از اوایل دهه ۷۰ اوضاع کمی بهتر شد و روسای فدراسیون با فاصله سه و پس از آن چهار ساله مسئولیت اداره این فدراسیون را برعهده گرفتند. علی کفاشیان با دوره مدیریت چهار ساله که کمی بیشتر طول کشید و به ۹ سال رسید، بیشترین حضور مستمر در ریاست فدراسیون را به خود اختصاص داده است.

امیر عابدینی نیز که در خرداد سال ۱۳۷۳ مسئولیت فدراسیون فوتبال را برعهده گرفت، آبان ماه همان سال از مسئولیتش کنار رفت تا با حدود ۶ ماه ریاست در این فدراسیون کوتاه‌ترین دوران مدیریت را داشته باشد.

در طول ۷۴ سال حیات فدراسیون فوتبال ۳۵ مسئول برای این فدراسیون انتخاب شده است که برخی از آنها در دو مقطع مسئولیت این رشته را برعهده گرفته‌اند. در بین افرادی که مسئول اول فدراسیون فوتبال بوده‌اند فقط حیدر بهاروند به عنوان سرپرست بیشتر از یکسال امور فدراسیون را زیر نظر داشته است و به همین خاطر جزو روسای فدراسیون‌ها به شمار نمی‌رود.

اسامی روسای فدراسیون‌های پیشین فدراسیون فوتبال و مدت حضورشان در این مسئولیت به شرح زیر است:

۱ - علی کنی ۱۲ - اسفند ۱۳۲۵ تا آبان ۱۳۲۹

۲ - هدایت‌الله گیلانشاه - آبان ۱۳۲۹ آذر ۱۳۳۱

۳ - محسن حداد - آذر ۱۳۳۱ آبان ۱۳۳۲

۴ - حسین سیاسی - آبان ۱۳۳۲ بهمن ۱۳۳۳

۵ - محسن حداد - بهمن ۱۳۳۳ آبان ۱۳۳۴

۶ - حسین سیاسی - آبان ۱۳۳۴ بهمن ۱۳۳۴

۷ - علی کنی - بهمن ۱۳۳۴ مهر ۱۳۳۵

۸ - مصطفی سلیمی - مهر ۱۳۳۵ اردیبهشت ۱۳۳۶

۹ - حسینعلی مبشر - مرداد ۱۳۳۶ شهریور ۱۳۳۷

۱۰ - مصطفی مکری - شهریور ۱۳۳۷ مرداد ۱۳۳۹

۱۱ - ذبیح‌الله خبیری - مرداد ۱۳۳۹ آبان ۱۳۴۰

۱۲ - حسین سرودی - دی ۱۳۴۰ آبان ۱۳۴۱

۱۳ - حسینعلی مبشر - آبان ۱۳۴۱ دی ۱۳۴۵

۱۴ - حسین سرودی - دی ۱۳۴۵ اسفند ۱۳۴۶

۱۵ - مصطفی مکری - اسفند ۱۳۴۶ مهر ۱۳۵۱

۱۶ - کامبیز آتابای مهر - ۱۳۵۱ بهمن ۱۳۵۷

۱۷ - ناصر نوآموز - ۱۳۵۸ آبان ۱۳۵۹

۱۸ - هادی طاووسی - آبان ۱۳۵۹ مرداد ۱۳۶۰

۱۹ - حسین آبشناسان - مرداد ۱۳۶۰ اسفند ۱۳۶۰

۲۰ - حسین راغفر - اسفند ۱۳۶۰ شهریور ۱۳۶۱

۲۱ - حسین آبشناسان - شهریور ۱۳۶۱ اردیبهشت ۱۳۶۲

۲۲ - بهروز صحابه تبریزی - اردیبهشت ۱۳۶۲ مهر ۱۳۶۳

۲۳ - نصرالله سجادی - مهر ۱۳۶۳ مهر ۱۳۶۵

۲۴ - علی‌محمد مرتضوی - آبان ۱۳۶۵ آبان ۱۳۶۶

۲۵ - محمدرضا پهلوان - آبان ۱۳۶۶ شهریور ۱۳۶۸

۲۶ - ناصر نوآموز - شهریور ۱۳۶۸ تیر ۱۳۷۲

۲۷ - محمد صفی‌زاده - تیر ۱۳۷۲ خرداد ۱۳۷۳

۲۸ - امیر عابدینی - خرداد ۱۳۷۳ آبان ۱۳۷۳

۲۹ - داریوش مصطفوی - آبان ۱۳۷۳ دی ۱۳۷۶

۳۰ - محسن صفایی فراهانی دی ۱۳۷۶ شهریور ۱۳۸۱

۳۱ - محمد دادکان شهریور - ۱۳۸۱ تیر ۱۳۸۵

۳۲ - محسن صفایی فراهانی تیر - ۱۳۸۵ دی ۱۳۸۶

۳۳ - علی کفاشیان - دی ۱۳۸۶ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

۳۴ - مهدی تاج ۱۸ - اردیبهشت ۱۳۹۵ ۸ دی ۱۳۹۸

۳۵ - حیدر بهاروند (سرپرست) ۲۰ دی ۱۳۹۸ تاکنون

۳۶ -......؟ - اسفند ۱۳۹۹ تا…

انتخابات فدراسیون فوتبال صبح روز یکشنبه ۱۰ اسفند در مرکز همایش‌های بین المللی اجلاس سران برگزار خواهد شد تا از بین مصطفی آجورلو، علی کریمی، کیومرث هاشمی و شهاب الدین عزیزی خادم یکی به عنوان رئیس آینده انتخاب شود.

هر چند علی کریمی چهره شناخته شده و فوتبالی تری از سایر رقبایش در این انتخابات است اما گمانه زنی‌ها حکایت از آن دارد که وی از شانس بالایی برای رای آوردن برخوردار نیست و ممکن است تعداد آرایش در این مجمع به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد.

در حالی که تا چند روز پیش بررسی‌های و اظهارنظرهای غیر رسمی حکایت از آن داشت که شهاب الدین عزیزی خادم از شانس بالاتری نسبت به گزینه‌های دیگر برای انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون برخوردار است اما هر چه به روز انتخابات نزدیک شدیم شانس او تا حد دو گزینه دیگر کاهش پیدا کرد و به دنبال اتفاقاتی که رخ داد هر سه گزینه از شانس خوبی برای ریاست برخوردار شدند.

در فاصله یک روز تا برگزاری انتخابات پیچیدگی این مجمع به اوج خودش رسیده و حتی خود نامزدهای ریاست هم به درستی و به طور قطعی نمی‌دانند که کدام شان به عنوان رئیس انتخاب خواهند شد. برخی لابی‌ها و رایزنی‌های پشت پرده معادلات از پیش طراحی شده را برهم زده است تا آجورلو، عزیزی خادم و هاشمی از شانس مناسبی برای پیروزی در انتخابات برخوردار باشند.

البته گمانه زنی نزدیک به واقعیت مجمع حکایت از آن دارد که با توجه به آرای نزدیک سه نامزد ریاست، نقش حیدر بهاروند و علی کفاشیان که در پشت صحنه این انتخابات حضور دارند در فاصله چند ساعت تا مجمع بسیار تعیین کننده است و رایزنی آنها می‌تواند گزینه مورد نظرشان را به عنوان رئیس از مجمع خارج کند.

هر چند پیش بینی می‌شود با توجه به رقابت نزدیک سه کاندیدا، انتخابات در مرحله اول تعیین تکلیف نشود و کار برای انتخاب رئیس به دور دوم کشیده شود. اینکه کدام یکی از این سه گزینه راهی مرحله دوم شوند کمی پیچیده است اما یکی از گمانه زنی‌ها رسیدن انتخابات به مرحله دوم است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.