فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار بیانیه‌ای تهدید‌آمیز به باشگاه‌ها و بازیکنان در خصوص احتمال شکل‌گیری سوپرلیگ اروپا و شرکت‌شان در این تورنمنت هشداری جدی داد.

فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار بیانیه‌ای تهدید‌آمیز به باشگاه‌ها و بازیکنان در خصوص احتمال شکل‌گیری سوپرلیگ اروپا و شرکت‌شان در این تورنمنت هشداری جدی داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیراً سایت «فوتبال لیکس» مدارک لو رفته‌ای را منتشر کرد که تلاش باشگاه‌های بزرگ و شرکای تجاری آنها برای شکل دادن لیگی جدید به نام «سوپرلیگ اروپا» را نشان می‌دهد، لیگی که می‌تواند مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. باشگاه‌های بزرگ اروپا (۱۶ تا ۱۸ باشگاه) شامل بهترین‌های اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آلمان و فرانسه همگی نگاه خوش‌بینانه‌ای به این رویداد جدید دارند که قرار است از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ آغاز شود. گفته می‌شود که بانک جی‌پی مورگان وال‌استریت آمریکا آماده ایفای نقش به‌عنوان اسپانسر و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴.۵ میلیارد یوروست و همین موضوع سبب شده که با وجود مخالفت‌های قاطعی که تا کنون از سوی یوفا و فیفا صورت گرفته، باشگاه‌های بزرگ اروپا برای جبران ضررهای هنگفتی که در نتیجه شیوع کرونا متحمل شده‌اند، سعی در برگزاری هر چه سریع‌تر سوپرلیگ اروپا دارند.

فدارسیون جهانی فوتبال (فیفا) امروز اما با انتشار بیانیه‌ای تهدیدآمیز اعلام کرد: «با توجه به گمانه‌زنی‌های اخیر رسانه‌ها در مورد ایجاد سوپرلیگ اروپا توسط برخی از باشگاه‌ها، فیفا و شش کنفدراسیون عضو (کنفدراسیون فوتبال آسیا، کنفدراسیون فوتبال آفریقا، کنمبول، کونکاکاف، کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه و یوفا) یک بار دیگر مایل به تکرار و تأکید شدید بر این موضوع هستیم که چنین تورنمنتی از جانب فیفا یا کنفدراسیون‌های مربوطه به رسمیت شناخته نخواهد شد. در نتیجه، هر باشگاه یا هر بازیکنی که در چنین رقابتی شرکت داشته باشد، مجاز به شرکت در مسابقاتی که زیرنظر فیفا یا کنفدراسیون‌های مربوطه برگزار شود، نخواهد بود».

در ادامه این بیانیه می‌خوانید: «طبق اساسنامه فیفا و کنفدراسیون‌های مربوطه، همه مسابقات باید توسط نهاد دارای صلاحیت در سطح مربوط به خود، توسط فیفا در سطح جهانی و توسط کنفدراسیون‌ها در سطح قاره‌ای، سازمان یافته و به رسمیت شناخته شوند. در همین راستا کنفدراسیون‌ها، تنها جام جهانی باشگاه‌های فیفا را در قالب فعلی و جدید خود به عنوان تنها مسابقات باشگاهی در جهان به رسمیت می‌شناسند، در حالی که فیفا هم مسابقات باشگاهی را که توسط کنفدراسیون‌ها برگزار می‌شود را به عنوان تنها مسابقات باشگاهی قاره‌ای به رسمیت می‌شناسد».

در پایان این بیانیه تهدیدآمیز آمده است: «اصول جهانی شایستگی ورزشی، همبستگی، سیستم صعود و سقوط و انحصارپذیری، بنیان هرم فوتبال است که موفقیت جهانی فوتبال را تضمین می‌کند و به همین ترتیب در اساسنامه فیفا و کنفدراسیون‌ها ثبت شده است. فوتبال با این اصول، سابقه طولانی و موفقی دارد. (سهمیه) شرکت در مسابقات جهانی و قاره‌ای باید همیشه با حضور در زمین بازی به دست آید».

این بیانیه توسط جانی اینفانتینو رئیس فیفا، شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه رئیس AFC، کنستانت عمری رئیس موقت کنفدراسیون فوتبال آفریقا (‌CAF)، ویتوریو مونتالیانی رئیس کونکاکاف، آلخاندرو دومنیگس رئیس کنمبول، لمبرت مالتوک رئیس کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه و الکساندر چفرین رئیس یوفا امضا شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.