واکنش استقلال به نمایش یک تروریست داعشی در پوشش هوادار این تیم در یک سریال تلویزیونی، نمونه‌ای بارز از رفتار عجولانه و به دور از واقعیت اقشار، اقوام و صنوف مختلف در نمایش شخصیت‌های منفی فیلم‌ها است؛ رفتاری که اجازه بیان واقعیت‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، امروز هیات مدیره استقلال جلسه داشت و مدیران این باشگاه گرد هم آمده بودند. رسانه رسمی باشگاه استقلال درباره این جلسه نوشت: در پی توهین صورت گرفته به هواداران استقلال در سریال خانه امن که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، صبح امروز (دوشنبه) هیات مدیره استقلال جلسه‌ای در ساختمان این باشگاه و با حضور مدیرعامل استقلال تشکیل داد.» جلسه به خاطر رفع مشکلات اقتصادی و پرونده‌های مالی بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی نبود، بلکه مدیران این تیم گرد هم آمده بودند تا به سکانسی از این سریال تلویزیونی اعتراض کنند که در آن، یک نیروی نمایش یک نیروی داعشی در پوشش هوادار استقلال سعی در خرابکاری و ایجاد ناامنی دارد.

برگزاری جلسه در چنین شرایطی که آبی‌ها از نظر نتیجه‌گیری با مشکلاتی مواجه شده‌اند و بخشی از هواداران نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارند، اتفاقی بسیار عجیب و تامل‌برانگیز است که هیات مدیره به جای رفع دغدغه تیم و هواداران، بدون کارشناسی و فکر کردن به موضوع، سریعا مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است.

جالب اینجاست که عوامل فیلم به سرعت شفاف‌سازی کردند و گفتند که در قسمت بعدی این مجموعه تلویزیونی، نیروی داعشی در قالب پوشش هوادار پرسپولیس وارد ورزشگاه می‌شود. البته اگر عوامل فیلم ابتدا نیروی داعشی را در لباس هواداران پرسپولیس یا هر تیم دیگری مانند تراکتور هم نمایش می‌داد، قطعا این دو تیم هم با توجه به شناختی که از جامعه ایرانی می‌رود، اعتراض می‌کردند. کما اینکه در گذشته هم نمایش شخصیت‌های منفی در فیلم‌ها در پوشش اقوام، اقشار و صنوف با حساسیت‌های زیادی مواجه شده است و این موضوع مختص به فوتبال نیست.

*آیا ناپاکی می‌تواند پاکی را زیر سوال ببرد؟

همانطور که مشخص است در فیلم هم گفته نشده که هوادار استقلال قصد خرابکاری دارد؛ بلکه یک شبه نظامی سعی کرده در پوشش هوادار استقلال که طبیعتا برای تماشای مسابقه و لذت بردن از بازی به ورزشگاه آمده، دست به اقدام تروریستی بزند.

در دنیای واقعی هم نیروهای شبه‌نظامی برای انجام ماموریت‌های خود سعی می‌کنند خود را در قالب‌ها، اقشار و پوش‌های گوناگون در مکان‌های مختلف نفوذ کنند. کما اینکه در سال ۲۰۱۳ دو برادر چچنی در پوشش دوندگان ماراتن وارد جمعیت می‌شوند و دست به طراحی سلسله انفجارهایی می‌زنند که دست کم سه کشته و ۱۳۰ زخمی گزارش شد. آیا بعد از این انفجار ماراتن بوستون زیر سوال رفت؟ خیر، چرا که ماراتن بوستون مشکل ندارد بلکه ممکن است افرادی با اهداف نادرست خود سعی کنند در میان گروهی مردم سالم و اجتماعی نفوذ کنند و به اهداف شوم خود دست یابند. در سینما و فیلم‌های تلویزیونی هم بارها از مکان‌های ورزشی، تیم‌ها و رشته‌های مختلف و هواداران تیم‌ها برای بیان یک موضوع در ژانرهای گوناگون استفاده شده است. به طوری که در سال ۲۰۰۹ فیلمی ساخته شد به نام the firm که موضوع آن مربوط به رفتار هولیگان‌ها و هواداران دو آتشه بود که در قالب هواداران وستهام انگلیس رفتارهای غیراجتماعی و آشوبگرانه را در ورزشگاه و خارج از این مکان به نمایش می‌گذارند. در فیلم taxi ۲ نیز شخصیت اصلی فیلم با خودرو خود وارد ورزشگاه المپیک مارسی می‌شود و حوادثی در خلال بازی مارسی رخ می‌دهد. این فیلم کمدی و پلیسی با استقبال بسیار زیادی مواجه شد ولی هیچگاه باشگاه مارسی از این موضوع ناراحت نشد و با عوامل این فیلم همکاری کرد.

در فیلم good will hunting هم شخصیت روانشناس و روانکاو این فیلم با اشاره به یکی از بازی‌های تیم بیسبال red soxs که از هواداران بسیار زیادی برخوردار است، می‌گوید که به خاطر دیدار با دختر مورد علاقه خود بازی نهایی این تیم را از دست داده و هیچ علاقه‌ای هم به تماشای بازی نداشته است.

از این دست مصداق‌ها در فیلم‌های هالیوود و دنیای سینما کم نیست و برای نمایش واقعیت‌های موجود در جامعه، کسی از نمایش المان‌های مربوط به تیم‌های ورزشی ناراحت نمی‌شود.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴ )