محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش و جوانان گفت: اعمال نظر به‌عنوان وزیر ورزش اصلاً قابل قبول نیست.

محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش و جوانان گفت: اعمال نظر به‌عنوان وزیر ورزش اصلاً قابل قبول نیست. محمد دادکان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» درباره اساسنامه جدید و اوضاع فعلی فوتبال در ایران گفت: اساسنامه رکن اصلی فوتبال هر کشوری است. فیفا نیز بر اساس مقررات خودش که در این اساسنامه‌ها گنجانده شده است، از فدراسیون‌های تحت پوشش خود مراقبت می‌کند. حالا اینکه چرا پنج الی شش سال طول می‌کشد تا اساسنامه ما با مقررات فیفا مطابقت پیدا کند، عجیب است. اگر از اول اساسنامه را با آنچه فیفا گفته تطبیق داده بودیم الان این همه مشکل نداشتیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از گلایه‌های همیشگی در فوتبال این بوده که چرا رئیس فدراسیون یک فوتبالی نیست، و اینکه آیا با تغییرات اساسنامه ممکن است این اتفاق رخ بدهد، اظهار داشت: امیدوارم. آدم‌های موفق کسانی هستند که از موفقیت دیگران لذت ببرند و متأسفانه انگار چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد. باید از موفقیت آنها لذت برد و پس از رفتن‌شان از آنها تقدیر کرد نه اینکه همیشه برای‌شان مشکلات ایجاد کرد. در این چند سال برای ورزش کشور مشکلات زیادی پیش آمده است. نمی‌خواهم توهین، جسارت و یا بی‌احترامی کنم، اما شما ببینید که چقدر از جوانان و قهرمانان این کشور از اینجا رفته و تابعیت کشور دیگری را گرفته‌اند. چقدر مشکلات دوپینگ و فسادهای دیگر در ورزش پیش آمده است که کسی رسیدگی نمی‌کند و همه چیز شده است فقط مدال و جایزه گرفتن.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه برای ریاست فدراسیون چه ویژگی‌هایی لازم است، خاطرنشان کرد: همان شاخصه‌های که دنیا به آن اهمیت می‌دهد. دنیا مشخصات یک مدیر را این‌طور تعریف کرده است؛ تخصص، تجربه، دانش و مقبولیت اجتماعی.

دادکان درباره حذف وزیر ورزش و معاونش از میان رأی‌دهندگان در مجمع فدراسیون و اینکه آیا امکان دارد که وزیر ورزش هم کاندیدایی داشته باشد و بخواهند لابی کند، گفت: قطعاً این کار را می‌کنند. می‌دانید چند سال طول کشید که این اساسنامه که یک بندش نیز همین مسئله بود، تنظیم شود؟ البته به‌عنوان وزیر ورزش قابل قبول است که نظری داشته باشند، اما اعمال‌نظر اصلاً قابل‌قبول نیست.

وی راجع به قانونی اعمال شده در ارتباط با منع جذب بازیکن و مربی خارجی گفت: تمام این مشکلات به خاطر مدیرهایی است که قرارداد بستن بلد نیستند. شما ببینید مشکلاتی را که برای استقلال و پرسپولیس پیش آمده و همه هم زیر نظر وزارت ورزش است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران درباره اینکه آیا خودش هم جزو گزینه‌های وزارت ورزش برای مدیریت پرسپولیس بوده است یا نه، تصریح کرد: من هیچ وقت گزینه وزارت ورزش نبودم. همیشه اسم من مطرح می‌شود، اما کس دیگری انتخاب می‌شود. با من فقط پیشکسوتان پرسپولیس صحبت کردند. مسئولان روی من و اسم من حساسیت دارند، وگرنه قبلاً هم گفتم که گرداندن پرسپولیس کار راحتی است. چرخاندن ۲۶ بازیکن و با اطرافیان نهایت ۳۵ نفر، دیگر این‌همه مشکلات ندارد که هفت مدیرکل و پنج هیئت رئیسه کار کنند و در آخر این همه بدهکار شوند و جمعیت زیادی را تحت فشار بگذارند.

«چرا مدیریت با تعمق انتخاب نمی‌کند و کسی هم مسئولیت نمی‌پذیرد که پول‌های پرسپولیس کجاست؟»، دادکان در پاسخ به این سؤال گفت: همه فقط به دنبال دیدن ویترین هستند. مثل اینکه بگوییم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا رتبه اول را به دست آورد که البته باعث افتخار هر ایرانی است، اما خیلی چیزها پشتش پنهان می‌شود. شما مدیری که فوتبال، بازیکن و قرارداد را بشناسد و سالم کار کند انتخاب کنید، دیگر هیچکدام از این اتفاقات نمی‌افتد. از مدیری که اول از همه برای خودش لباس تهیه می‌کند و مشکلات اجتماعی و مالی خودش را حل می‌کند، چه توقعی دارید؟!

وی ادامه داد: چرا باید به جایی برسیم که هیچکدام از ملاک‌هایی که در کل دنیا وجود دارد، رعایت نمی‌کنیم؟! نه در فوتبال که در همه‌جا. انتخاب‌ها همه بی‌راهه است، اما کسی که دین، کشور و مردمش را دوست دارد انتخابش بر همین معیارهایی است که گفتیم. البته به غیر از تخصص، تجربه، دانش و مقبولیت اجتماعی، تعهد نیز هست که ما متأسفانه متعهد نیستیم. در چند سال گذشته ما بیش از ۲۸۰ پرونده در فیفا داشتیم که در همه آنها هم محکوم شدیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.