سرمربی تیم فوتبال سایپا می‌گوید رویایش این است که تیمش در نقش آژاکس در ایران فعالیت کند.

ابراهیم صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط تیم فوتبال سایپا در لیگ بیستم به صحبت پرداخت. سرمربی تیم فوتبال سایپا در این گفت‌وگو با بیان این‌که فصل گذشته تیمش شیب تندی در جوانگرایی داشت عنوان کرد: حالا با اضافه شدن چند بازیکن جدید، نارنجی پوشان روند تازه‌ای را دنبال می‌کنند. البته صادقی رویایی هم در سر دارد و آن هم این است که سایپا در بازیکن‌سازی مثل باشگاه آژاکس باشد.

در ادامه گفت‌وگوی ابراهیم صادقی را با خبرنگار ایسنا می‌خوانید:

* ابتدا درباره شرایط تیم‌تان صحبت کنید؟ سه هفته از لیگ گذشته و تیم شما چهار امتیاز به دست آورده شرایط را چطوری ارزیابی می‌کنید؟

سال گذشته برای ما فصل سختی بود ما جوانگرایی کردیم اما شیب جوانگرایی ما خیلی تند بود. در آخر لیگ با مربیان باتجربه‌تر صحبت کردم و خودم هم در این زمینه تجاربی به دست آوردم. یعنی هم در نحوه بازی و هم در تیم بستن امسال تجارب بیش‌تری به دست آوردم. من سعی کردم امسال به جوانانی که فصل گذشته بازی دادیم بیش‌تر بازی بدهیم و آن‌ها را هم در تیم حفظ کنیم. ما در فصل جدید همان فلسفه فصل گذشته را در پیش داریم اما بازیکنان باتجربه را هم جذب کردیم تا در کنار جوان‌ها تیم خوبی داشته باشیم مطمئنا بازیکنان باتجربه به جوان‌ها هم از نظر تجربه و هم از نظر فنی می‌توانند کمک کنند. تا این‌جا شرایط خوبی داشته‌ایم و سبک بازی‌مان نسبت به قبل تغییر کرده است. مطمئن هستم اگر یک تیم واقعی باشیم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم. در بازی برابر نساجی حتی بازیکنانی که روی سکوها نشسته بودند با جان و دل تیم را تشویق می‌کردند که برنده باشند. این مسائل برای من بسیار مهم است چون نشان می‌دهد ما یک تیم واقعی هستیم. قطعا وقتی تیم باشیم و برای موفقیت تلاش کنیم خدا هم به ما کمک خواهد کرد.

* چند بازیکن جوان فصل گذشته به بازی گرفتید و چه تعداد از آن‌ها در فصل جدید همراه شما خواهند بود؟

در دو سال گذشته ۱۵ بازیکن از رده پایه به تیم بزرگسالان آوردیم که این دستاورد بزرگی است. تعداد بازیکنان جوان ما امسال پخته‌تر بازی می‌کنند اما من انتظار بیشتری از آنها دارم، چون از نظر من می‌توانند بهتر بازی کنن به همین خاطر امیدوارم در آینده نزدیک عملکرد بهتری از خود نشان دهند چون در تمرینات عالی هستند. چند بازیکن باتجربه هم امسال در تیم ما حضور دارند که بار سنگینی تیم روی دوش آن‌ها است امیدوارم تا پایان همین روند خوب را ادامه دهیم.

* سه هفته از لیگ گذشته است و حواشی زیادی لیگ برتر را درگیر خود کرده است نظر شما درباره این مسائل و اتفاقات به وجود آمده چیست؟

یک بخش این حواشی به باشگاه‌ها برمی‌گردد چون خیلی از مدیران باشگاه‌ها می‌خواهند تیم‌شان نتیجه بگیرد و مربی می‌گویند یا باید اول بشویم یا حداقل سهمیه بگیریم. وقتی امکانات نداریم چه‌طور صحبت از سهمیه می‌کنید. اینگونه مسائل فشار را روی مربیان و بازیکنان بیش‌تر می‌کند. وقتی نتیجه از اهمیت زیادی برخوردار باشد همه به سمت نتیجه‌گرایی می‌روند و کسی به فکر سازندگی نیست. در این میان رسانه‌ها هم فقط به فکر پوشش حاشیه‌ها هستند و توجهی به مسائل فنی ندارند. هفته قبل در دیدار با مسجد سلیمان وقتی ما از ورزشگاه خارج شدیم رختکن خود را مرتب و تمیز تحویل دادیم اما کسی به این خبر اهمیت نداد. چرا کسی به این نمی‌پردازد که باشگاهی مانند سایپا ۱۵ بازیکن از تیم‌های پایه به رده بزرگسالان آمده است؟ ما به فوتبال ایران خدمت می‌کنیم و بازیکن‌سازی می‌کنیم باور کنید دستاورد بزرگی داشته‌ایم. آیا می‌دانید چه تعدادی از این بازیکنان در رده ملی بازی می‌کنند. همین الان سه بازیکن تیم بزرگسالان ما که سن‌شان به رده جوانان می‌خورد در تیم ملی جوانان عضویت دارند، اما کسی به این مسائل نمی‌پردازد.

* برخی براین باورند که اگر کسی در کنار زمین به داوری اعتراض کنند داور به نفع آن‌ها سوت می‌زند آیا شما هم این مساله را قبول دارید؟

متاسفانه همین‌گونه است. شما ببینید در هفته‌های اخیر چه تعداد بیانیه از سوی باشگاه‌ها صادر شده وقتی یک بیانیه علیه داور صادر می‌شود و مربی علیه داور اعتراض می‌کند روی عملکردش تاثیر می‌گذارد. وقتی توپ وارد محوطه جریمه می‌شود و مربیان می‌گویند پنالتی رخ داده است داور یکبار پنالتی نگیرد دوبار پنالتی نگیرد اما دفعه سوم دیگر این کار را می‌کند. اینگونه مسائل در بازی‌های ما رخ می‌دهد و ما هم فیلم‌های آن صحنه را در اختیار داریم. من امیدواریم این مسائل کم‌تر شود و توجهات به مسائل فنی در فوتبال بیش‌تر باشد. با این حال من قول می‌دهم ما برای تیم خودمان بجنگیم و به تیم حریف کاری نداشته باشیم سعی کنیم فوتبال خود را ارائه دهیم.

* امسال مربیان جوانان زیادی در لیگ برتر مشغول به فعالیت شده‌اند که برخی از آن‌ها مدرک مربیگری ندارند شما نقش فدراسیون فوتبال را در وضعیت مربیان جوان چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

نسل مربیان تغییر کرده است و این فقط مربوط به ایران نیست. خیلی از بازیکنان بزرگ دنیا بعد از پایان فوتبال‌شان وارد عرصه‌ی مربیگری شده‌اند. آندرا پیرلو و فرانک لمپارد از این دست نوع بازیکنان هستند. بیش‌تر کسانی که در ایران فعالیت می‌کنند مدرک مربیگری دارند کمیته آموزش قرار بود دوره مربیگری پیشرفته را برگزار کند که به خاطر کرونا این موقعیت رخ نداد ما منتظر هستیم این کلاس‌ها برگزار شود و ما شرکت کنیم. کمیته آموزش ارتباط بهتری با فیفا و ای اف سی دارد و قطعا می‌تواند مطالب روز را در اختیار ما قرار دهد.

*شما در آخرین نشست خبری خود به نبود «زد و بند» در باشگاه سایپا اشاره کردید. در ماه‌های اخیر که فصل نقل و انتقالات بود نظر شما درباره این موضوع و بحث دلالی در فوتبال چیست؟

به هرحال تماس‌هایی از سوی برخی برقرار می‌شود و سال گذشته هم به ما اصرار شد که بازیکن خارجی بگیریم و جزو معدود باشگاه‌هایی بودیم که این کار را انجام ندادیم. من هیچ وقت وارد این بازی‌ها نمی‌شوم که از یک ایجنت پنج بازیکن بگیرم که فصل بعد برایم تیم پیدا کند؛ متاسفانه این مسائل در فوتبال ما وجود دارد من با این گونه مسائل مبارزه می‌کنم و اگر هم نتوانم کار کنم مهم نیست مهم این است که تا هستم کارهای مثبتی انجام دهم.

*به عنوان سوال پایانی آینده سایپا را در لیگ بیستم چه‌طور می‌بنید؟

برنامه اصلی سایپا باید بازیکن‌سازی باشد تا وقتی باشگاه‌هایی مانند سپاهان، تراکتور و استقلال و پرسپولیس باشند که از منابع زیادی برخوردار باشند باشگاه‌هایی مانند ما باید در مسیر سازندگی قرار بگیرند البته نتیجه هم مهم است اما فلسفه اصلی بازیکن‌سازی است چرا که مسوولیت اجتماعی ما این گونه ایجاب می‌کند. این خیلی خوب است که بازیکن در باشگاه ما ساخته شود و بعد به باشگاه‌های دیگر برود. شاید در برخی از باشگاه‌های بزرگ کمتر به بازیکن جوان فرصت بدهند که اشتباه کنند اما همان بازیکن این فرصت را دارد که در سایپا پیشرفت کند. رویای من این است که سایپا آژاکس فوتبال ایران باید و قطعا در آن مسیر حرکت می‌کند اشکالی هم ندارد انسان رویای بزرگی داشته باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.