وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به تفتیش کِشتی این کشور در دریای مدیترانه، دیپلمات‌های اتحادیه‌اروپا، آلمان و ایتالیا را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه امروز دوشنبه فرستاده اتحادیه اروپا، کاردار آلمان و سفیر ایتالیا را به دلیل «تجسس غیرقانونی» از یک کشتی این کشور که عازم لیبی بود، احضار کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، وزارت خارجه ترکیه پس از این احضارها یادداشت اعتراض آمیز این کشور مبنی بر تلاش برای تفتیش از کِشتی ترکیه ای را ارائه کرده و اقدام مذکور را خلاف قوانین بین الملل اعلام کرده است.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه ساعاتی پیش در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بازرسی یک کِشتی این کشور توسط نیروهای نظامی عملیات «ایرینی» وابسته به اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه گفت: «این اقدام بدون جلب رضایت ترکیه صورت گرفته است. نتایج و اهداف عملیات «ایرینی» که از سوی اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، بحث برانگیز است. روز گذشته در چارچوب این عملیات، نظامیان مستقر در ناوجنگی آلمانی به نام «هامبورگ» کشتی تجاری «ام وی روزلین آ» با پرچم ترکیه که محموله‌ای از رنگ، مواد اولیه رنگ و کمک‌های بشردوستانه را حمل کرده و در حال حرکت به سوی مصراته لیبی بود را مورد بارزسی کامل قرار دادند. تمامی پرسنل کِشتی، مورد بارزسی کامل این نیروها قرار گرفتند. نظامیان مسلح، کاپیتان کشتی را مجبور به باز کردن درهای کانتیرها کردند. این کار بدون رضایت ترکیه و کاپیتان کِشتی صورت گرفت. به این اقدام که خارج از اختیارات و با استفاده از زور به انجام رسید، اعتراض می‌کنیم».

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.