یک کارشناس اقتصادی در فوتبال با بیان این‌که فوتبال ایران به قوانین جوانمردانه مالی نیاز مبرم دارد، گفت: هزینه‌کردهای بی‌حساب و کتابِ باشگاه‌ها قطعا در سال‌های آینده مشکلات زیادی را برای فوتبال کشور ایجاد خواهد کرد.

میثم راستی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: هزینه‌های که در یک باشگاه صورت می‌گیرد باید یک علت منطقی داشته باشد و به این صورت نیست که هر مالکی که پول داشته باشد باید بتواند بیشتر هزینه کند. در صنعت فوتبال نیز کسی می‌تواند بیشتر هزینه کند که درآمد بیشتری به دست آورد و کسی می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند که مخاطبان بیشتری داشته باشد اما یکسری باشگاه‌ها را داریم که شاید مجموع هواداران‌شان زیر ۱۰۰۰ نفر باشد اما می‌بینیم، عدد و ارقام‌هایی هزینه می‌کنند که هیچ منطق اقتصادی پشت آن نیست.

ایجاد مشکل برای آینده فوتبال ایران با هزینه‌های بی‌حساب و کتاب

وی با بیان این‌که هزینه‌کردهای بی حساب و کتابِ باشگاه‌های قطعا در سال‌های آینده مشکلاتی زیادی را برای فوتبال ایران ایجاد خواهد کرد، افزود: باتوجه به این‌که بیشتر باشگاه‌ها دولتی یا خصولتی هستند، این هزینه‌های اضافی، علاوه براین‌که در شرایط فعلی کشور بار اضافی بر دوش کشور دارند، به دیگر باشگاه‌هایی که توان مالی لازم را هم ندارند ظلم می‌کنند، ضمن این‌که در سال‌های آینده قطعا با ایجاد قوانین جوانمردانه مالی که به نظر می‌آید طی سه چهار سال آینده از سوی AFC اجرا می‌شود، چنین باشگاه‌هایی به مشکل بر می‌خورند زیرا قوانین جوانمردانه مالی می‌گوید باید از طریق همین فوتبال درآمدزایی و بعد در آن هزینه کنی و باتوجه به این‌که اکنون باشگاه‌های ایرانی چنین ساختاری را ایجاد نمی‌کنند دچار مشکل خواهند شد.

معاون اقتصادی باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: اکنون باشگاه‌های ما عادت کرده‌اند که یک پول درشتی را از سازمان تحت نظر یا حامی مالی خود به عنوان بودجه دریافت و هزینه کنند، در حالی که فوتبال دنیا می‌گوید باشگاه‌ها باید یکسری کارها انجام دهند که مخاطب جمع کرده و به آن‌ها خدمات دهند و علاقه‌مندی‌شان را تامین کنند و بعد نیز به واسطه آن خدمات، درآمد کسب کنند و بتوانند کار انجام دهند. اما اقدامات اشتباه برخی باشگاه‌های ایرانی در این زمینه باعث می‌شود، باشگاه‌هایی که در حال انجام کار درست هم هستند با مشکل مواجه شوند.

چالش جدی در انتظار فوتبال ایران

وی بیان کرد: ستاره‌های باشگاه بارسلونا، هر ساله بخشی از درآمدهای خود را کم می‌کنند زیرا می‌دانند درآمد آن باشگاه آن‌قدر نیست که بتواند هزینه‌ها را تامین کنند و می‌دانند که اگر باشگاه‌های‌شان نتوانند هزینه‌ها را تامین کنند، چرخه موجود در سیستم فوتبال نیز از بین می‌رود و بعد هم همه غرق خواهند شد اما در فوتبال ما مربیان، بازیکنان و باشگاه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند و هزینه‌های اضافی را بالا می‌برند و مطمئن باشید، همین هزینه‌های اضافی که وارد فوتبال می‌شوند، در آینده فوتبال ایران را با خطر و چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد که شاید نشود به راحتی آن را جمع کرد و مشکلات بزرگی را برای فوتبال ایران ایجاد خواهد کرد.

نبود متر مشخص برای قیمت‌گذاری بازیکن در ایران

راستی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه نظارتی بر عملکرد چگونگی هزینه‌کرد باشگاه‌ها وجود دارد؟ گفت: دستگاه نظارتی که در کشور ما وجود دارد، متاسفانه تنها بر شکل هزینه‌کرد نظارت می‌کند. یعنی آیا پول در محلی که مدنظر بوده، هزینه شده است یا خیر. در حالی که در فوتبال دنیا این دستگاه نظارتی می‌گوید، پولی که باید هزینه می‌شده به چه مقدار باید انجام می‌شده است. در حال حاضر در فوتبال ایران متری برای ارزیابی قیمت‌گذاری یک بازیکن وجود ندارد و تشخیص یک مدیر است که می‌گوید یک بازیکن یک میلیارد تومان یا ۱۵ میلیون تومان می‌ارزد. ولی در دنیا پارامترهایی وجود دارد که مشخص می‌کند یک بازیکن چقدر ارزش دارد و برای همین‌ها است که اعتقاد دارم قبل از این‌که AFC وارد کار شود، نیاز است که مسئولان و اداره‌کنندگان کشور، مجموعه‌ای از قوانین را ایجاد کنند که به به‌هم‌ریختگی مالی باشگاه‌ها نظم دهد.

نیاز مبرم فوتبال ایران به قوانین جوانمردانه مالی

وی افزود: تا زمانی که چنین قوانینی در فوتبال ایران با اقدامات سختگیرانه اعمال نشود، وضعیت فوتبال ایران همینی است که شاهد آن هستیم و شاید بدتر هم شود زیرا همیشه هزینه باشگاه‌ها رو به افزایش است. فوتبال ایران نیاز مبرم به قوانین جوانمردانه مالی دارد زیرا اگر به همین صورت پیش برویم، فوتبال ایران به سمت نابودی و تعطیل شدن خواهد رفت. باید بپذیریم فوتبال ما یا حرفه‌ای است، یا آماتور؛ اگر می‌خواهیم وارد وادی فوتبال حرفه‌ای شویم باید ابزارهای کار فوتبال حرفه‌ای را هم بپذیریم. این ابزار هم بر خلاف این‌که همه فکر می‌کنند زمین چمن خوب و بازیکن خوب است، نیست. ابزار کار حرفه‌ای کسب و کار خوب با درآمد مالی خوب است، ضمن این‌که وقتی در کار سود و زیان مطرح شد، کیفیت کار نیز افزایش پیدا می‌کند و در دنیا باشگاه‌ها به سمت رویکرد تجاری رفته‌اند و می‌بینیم که خروجی کار هم با کیفیت‌تر شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.