مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: بر اساس آنچه در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده بازنشسته‌ها حق حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: بر اساس آنچه در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده بازنشسته‌ها حق حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند. امیر رضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص تایید کلیات اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی فیفا اظهار داشت: بارها به صراحت گفته‌ام که نباید اختیار صفر تا صد خودمان را در اختیار فیفا قرار دهیم. هر چه مقابل فیفا کوتاه بیاییم آنها یک گام جلو می‌آیند. فدراسیون جهانی فوتبال با توجه به اخباری که برخی افراد چه در داخل و چه در خارج در اختیارش قرار می‌دادند و وطن را فدای خواسته‌های خودشان می‌کردند، بدش نمی‌آمد که تعیین تکلیف قاطعی نسبت به وضعیت فوتبال ایران داشته باشد. از سوی دیگر اتفاقاتی که باشگاه‌های ما در فیفا رقم زده و بدهی‌های کلانی که به بازیکنان و مربیان خارجی برجای گذاشته بودند مزید بر علت شد تا فیفا فشارش را مضاعف کند. فیفا می‌خواست ما را در بوته آزمایش قرار دهد که عقب نشینی می‌کنیم یا نه و اگر بیش از این عقب نشینی می‌کردیم شرایط خیلی پیچیده می‌شد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال ادامه داد: چه دلیلی دارد حتما از ۱۰ نفر از اعضای مجمع امضا جمع آوری شود؟ این موضوع مصداق بارز باندبازی و عدم شایسته سالاری و همیشه مورد انتقاد بود و حالا که فیفا به ۵ نفر کاهش داده نکته مثبتی است. در مورد سوابق هم همین طور است، ممکن است مدیرانی باشند که از سوابق خوبی در ورزش برخوردار بوده و شناخت خوبی از آن رشته ورزشی داشته و غیرورزشی هم باشند. امروز بحث روسای فدراسیون‌های ورزشی صرفا حاکمیت مطلق آن مدیر در آن رشته ورزشی نیست بلکه فدراسیون‌های ورزشی مدیریت جامع و اصولی می‌خواهند. با این حال اگر یک فوتبالی و والیبالی تحصیل کرده و منطقی وجود داشته باشد اولویت می‌گوید که این دسته افراد در صورتی که در کارهایشان موفق بودند در راس کار باشند ولی در عین حال این موضوع مطلق نیست که حتما ورزشی‌ها در فدراسیون‌ها حضور داشته باشند و کسی هم جلوی این کار را نگرفته است.

واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: تغییرات در اساسنامه منطقی است. باید حداقل یک مدیر ۵ سال سابقه اجرایی موفق داشته باشد نه اینکه عمر تلف کرده باشد. کسانی که می‌خواهند به آن کاندیدا امضا دهند باید ببینند که آن فرد موفق بوده یا نه و عملکردش مورد پسند عامه بوده است؟ افرادی هستند که ۳۰-۴۰ سال سابقه اجرایی دارند ولی متاسفانه عمر تلف کرده‌اند و هیچ خاصیتی از آنها دیده نشده و وقتی مسئولیتی برعهده می‌گیرند مثل گذشته خرابکاری‌های متعدد به بار می‌آورند. در هر صورت از این انفاق می‌توانیم به عنوان یک گام مهم یاد کنیم.

وی در خصوص این موضوع که فیفا با بند یک اساسنامه و نهاد عمومی غیر دولتی بودن فدراسیون به صورت مشروط موافقت کرده است، تصریح کرد: این یکی از نکات با اهمیت است حداقل برای کسانی که مشمول بازنشستگی شده‌اند. اینگونه نیست که شرکتی خصوصی باشد ولی نام یک کشور و ملت را به دنبال داشته باشد و بگوید که ما خصوصی و یک عده بازنشسته هستیم و برای خودشان دکانی باز کنند و ببرند و بدوزند. اینجا دیگر تکلیف بازنشسته‌ها روشن می‌شود و صددرصد نمی‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند. بازنشسته‌ها نمی‌توانند به این عنوان که ما دولتی نیستیم در فدراسیون شرکت کنند.

واعظ آشتیانی در خصوص اینکه فیفا برای فدراسیون فوتبال مهلت تعیین کرده تا در خصوص اصلاح بند یک اساسنامه تصمیم گیری کند، گفت: این فرصت را، هم دولت و هم مجلس غنیمت بشمارند و فدراسیون فوتبال باید مراتب را از طریق وزارت ورزش که نماینده عالی دولت در ورزش است به دولت بفرستد و پس از تایید هیئت دولت در صورت نیاز به مجلس فرستاده شود و بهانه را از فیفا بگیرند. هیچ بعید نیست اگر زمان بگذرد فیفا دنبال بهانه‌های دیگر برود و برای اینکه این اتفاق نیفتد سریعا نتیجه این کار را مشخص کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.