یک پیشکسوت فوتبال با بیان این‌که آکادمی فولاد یک آکادمی آماتور فوتبال است، گفت:‌ متاسفانه سه باشگاه لیگ برتری ما که اغلب آن‌ها را باید تیم نامید تا باشگاه، به اهمیت و جایگاه آکادمی فوتبال که حلقه اصلی مفقوده فوتبال باشگاه‌های ما است پی‌ نبرده‌اند.

امین یزدانی‌اصل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که شیوه قرارداد بستن تیم‌های ایرانی به ویژه در باشگاه‌های خوزستانی کاملا اشتباه و آماتورگونه است، اظهارکرد:‌ در باشگاه‌های فوتبال اروپا فقط با بازیکنان‌ مُسن، قرارداد یک ساله می‌بندند و با بازیکنان جوان حداقل قرارداد سه ساله بسته می‌شود تا چنانچه این بازیکن و بازیکنانی از این قبیل، در رقابت های لیگ درخشیدند و سایر باشگاه‌ها برای جذب‌شان اقدام کردند، آن باشگاه با فروش این بازیکنان بتواند درآمدزایی کند اما هنگامی‌که با بازیکن جوان قرارداد یک ساله بسته شود، این بازیکن است که در فصل بعدی برای خودش تصمیم می‌گیرد و باشگاه نه تنها نمی‌تواند از خروج چنین بازیکنانی جلوگیری کند، بلکه هیچ سودی از خروج بازیکن نیز نصیب‌اش نمی‌شود و این با اصول حرفه‌ای فوتبال همخوانی ندارد.

هدف فولاد از جذب ۱۸ بازیکن آکادمی چیست؟

وی در ادامه با اشاره به عقد قرارداد باشگاه فولاد با ۱۸ بازیکن آکادمی از رده سنی جوانان و امید، گفت:‌ باید دید هدف از چنین اقدامی چیست و آیا هدف باشگاه خواباندن صدای اعتراض هواداران خوزستانی بوده است؟ زیرطور که شنیده‌ام این تعداد بازیکن جوان و آینده‌دار پس از ثبت قرارداد، مجددا به تیم‌های آکادمی برگشتند.

این پیشکسوت فوتبال خوزستان همچنین درباره حضور غیربومی‌ها حتی در رده سنی پایه باشگاه فولاد، عنوان کرد: چنانچه شنیده می‌شود، گویی بسیاری از بازیکنان رده‌های سنی مختلف فولاد به ویژه رده جوانان از استان‌های دیگری جذب تیم شده‌اند. پس اگر این موضوع صحت داشته باشد، فلسفه تشکیل آکادمی فولاد و در کل آکادمی‌ها چیست؟ چرا این همه مربی در آن‌جا مشغول به کار هستند. چرا باید مربیان پایه‌ای که کارنامه روشن و پر باری دارند فقط به صرف این‌که در باند برخی آقایان نیستند، بیرون از گود باشند و مربیان بله قربان‌گو، ضعیف و وابسته به جاهای مشخصی، سرکار باشند؟ نگاهی به انتخاب شدگان تیم‌ملی نوجوانان کشور بیندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

به کارگیری مربیان بی‌تجربه با هدف پوشاندن ضعف مدیران

وی با بیان این‌که به کارگیری مربیان بی‌تجربه و ضعیف در رده‌های سنی فقط یک هدف را در پی دارد، افزود: با چنین انتخاب هایی مدیران می توانند بر چنین مربیانی آقا بالا سر باشند و بر امور و اوضاع مسلط شده و بدین ترتیب ضعف‌شان را لاپوشانی کنند.

یزدانی‌اصل بیان کرد: سوال من این است که آیا حتما باید در ستادها فعال بود تا در فوتبال پُست گرفت؟ مربیان لایقی که بدون لابی و رانت، مخلصانه و صادقانه کار می‌کنند و بازیکن می‌سازند و پرورش می‌دهند، چه گناهی کرده‌اند که باید بیرون از گود باشند؟ تا کی سکوت؟ تا کی پیشکسوتان، بزرگان، دلسوزان و خاک خورده‌های فوتبال خوزستان می‌خواهند سکوت اختیار کنند؟ آیا مراعات کسانی که از نیت و اخلاق پاکتان، سو استفاده می‌کنند، کاری پسندیده است؟

مدیریت‌های کنونی باشگاه‌های خوزستان فاجعه‌اند

وی عنوان کرد: مدیریت‌های کنونی باشگاه‌های استان فاجعه‌اند و این به ما برمی‌گردد که دائما خودی‌هایِ کار بلد و امتحان پس داده را ناجوانمردانه تخریب کرده‌ایم، فقط برای این‌که ما باشیم، آن‌هم به هر قیمت و اگر نباشیم، غیرخودی باشد، حتی به قیمت بازی با فوتبال خوزستان، توهین و بی‌حرمتی به مدیران کاربلد و صادق سابق. به نظر من اگر برنامه‌ها به همین صورت پیش بروند، مهد فوتبال، آخرین نفس‌هایش را خواهد کشید و دیگر رمقی برای آن باقی نمی‌ماند. هم اکنون فوتبال آبادان و مسجدسلیمان نیز چنین‌اند و فوتبال اهواز هم در آینده‌ای نزدیک، چنین خواهد شد.

این پیشکسوت فوتبال ادامه داد: مهمترین وظیفه یک آکادمی فوتبال، سازماندهی و شکل‌دهی تیم‌های مختلف رده سنی پایه است و اساسا در آکادمی فوتبال هر باشگاهی، سبک و فلسفه فوتبالی که قرار است در تیم بزرگسال و اصلی پیاده و اجرایی شود، به بازیکنان رده‌های مختلف سنی آکادمی همان باشگاه، توسط مربیان با تجربه، متخصص و ‌جوان کار آزمودهی همان رده، آموزش داده می‌شود تا بازیکنان محصول آکادمی، درصورت حضور در تیم اصلی، مشکلی با تطبیق خود با سبک و تاکتیک‌های تیمیِ آن باشگاه نداشته باشند. بنابراین هر باشگاهی پیش از تشکیل آکادمی‌اش باید اهداف، فلسفه، سبک و شیوه بازی و همچنین وظایفی که گروه مربیان استعدادیاب و آموزش دهنده بر عهده دارند را مشخص کرده و بر آن نظارت داشته باشد.

باشگاه‌های خوزستانی به اهمیت آکادمی پی نبرده‌اند

وی افزود: آیا در باشگاه‌های فوتبال خوزستان، به ویژه در سه تیم لیگ برتری فولاد، صنعت نفت آبادان و ‌نفت‌مسجدسلیمان چنین آکادمی‌هایی وجود دارد؟ متاسفانه سه باشگاه لیگ برتری ما که اغلب آن‌ها را باید تیم نامید تا باشگاه، به اهمیت و جایگاه آکادمی فوتبال که حلقه اصلی مفقوده فوتبال باشگاه‌های ما است پی نبرده‌اند و به همین دلیل است که تقریبا تیم‌های لیگ برتری، دسته یک و حتی دسته ۲ فوتبال خورستان که زمانی خود صادرکننده بازیکن فوتبال به سراسر کشور بودند، امروز به واردکننده و مصرف‌کننده بازیکن درجه چندم غیربومی تبدیل شده‌اند. این تیم ها به علت اهمیت ندادن به آکادمی‌ها و دادن عنان امور به مربیان غیربومی و بعضا بومی، باعث شدند تا بازیکنان جوان و ‌مستعد خوزستانی که قادرند حداقل نیازهای این تیم‌ها را در قالب سهمیه زیر ۱۹،۲۱،۲۳،۲۵ سال تامین کنند، از رده خارج شوند و راهی ناکجا آباد فوتبال کشور شوند.

کارد به استخوان رسیده است

یزدانی‌اصل گفت: زمانی کارد به استخوان می‌رسد که شاهدیم سه تیم لیگ برتری خوزستان، برخی از این سهمیه‌ها را نیز از بیرون استان وارد می‌کنند، درحالی که ما مهد فوتبال ایرانیم و بازیکنان مستعد فراوانی در رده‌های پایه داریم که با جذب آن‌ها می‌توان هم در هزینه تیم‌های استان، صرفه‌جویی کرد و هم به بازیکنان جوان خوزستانی انگیزه‌ای چند برابر داد.

وی بیان کرد: آکادمی صنعت نفت ۱۰ سال پیش به خوبی فعال بود و ‌نتیجه آن را در دو فصل گذشته دیدیم اما پس از آن به دلایل مشکلات مالی و ‌مدیریتی، آکادمی این باشگاه عملا کارایی گذشته‌اش را از دست داد. مجدمی، سلمانی، جبیره، غبیشاوی، دریس، سید فاخر تهامی، محمد آشیان، خلیل عساکره و ... از دل آکادمی صنعت نفت به تیم اصلی راه پیدا کردند اما پس از این نسل، عملا آکادمی صنعت نفت آبادان تعطیل شد.

در آینده نزدیک به واردکننده بازیکن تبدیل می‌شویم

این پیشکسوت فوتبال عنوان کرد: مدیران نفت‌مسجدسلیمان هم که گویی به فلسفه و ‌اهمیت آکادمی در فوتبال امروزی و پرورش جوانان علاقه‌مند و مستعد منطقه فوتبال خیز این شهرستان پی نبرده‌اند. در حالی که بیشتر بازیکنان معروف مسجدسلیمانی پرورش یافته تیم‌های شخصی هستند که مدیران این تیم‌ها نیز با مشکلات فراوان مالی و زیرساختی مواجه‌اند. نفتِ شهر اولین‌ها امکانات مناسب زیرساختی ندارد و ضمن این‌که ثبات مدیریتی نیز که یکی از ارکان مهم پیشرفت یک باشگاه است، در این باشگاه وجود ندارد تا بتواند در این زمینه فعالیت کند. تا زمانی که باشگاه‌های استان ما، پی به اهمیت علمی و استراتژیک تشکیل آکادمی ‌مدرن نبرند، ما نه تنها بازیکنان مستعد و جوان خود را از دست خواهیم داد، بلکه به واردکننده‌ بازیکن در آینده‌ای نزدیک تبدیل خواهیم شد و به این ترتیب تیشه به ریشه فوتبال خوزستان خواهیم زد.

فولاد یک آکادمی آماتور فوتبال است

وی خاطر نشان کرد: همچنین اگر به آکادمی فوتبال فولاد خوزستان نظری دقیق بیندازیم، اصول علمی یک آکادمی مدرن و به‌روز را در آن نمی‌توان دید و فولاد یک آکادمی آماتور فوتبال است زیرا در زمینه تعریف علمی از آکادمی حرفه‌ای و مدرن جای بحث زیادی وجود دارد. به هر حال متاسفانه باشگاه‌های ما به ویژه تیم‌های لیگ برتری خوزستان، پی به فلسفه و اهداف درازمدت آکادمی نبرده‌اند و از محصولات آن نیز به خوبی استفاده نمی‌کنند. متاسفانه مدیران باشگاه‌های فوتبال خوزستان نیز هنوز اهداف، فلسفه و علت وجودی تشکیل آکادمی‌ها را به خوبی درک نکرده و فقط به قهرمانی‌های مقطعی و دادن آمار و ارقام بسنده کرده و می‌کنند. دیگر وقت آن رسیده تا آکادمی‌های خود را به‌روز کنیم تا مجددا به جایگاه اصلی خود در عرصه فوتبال در تمام رده‌های سنی برگردیم و ‌شاهد حضور دوباره بازیکنان خوزستانی در تیم‌های ملی به ویژه تیم اصلی که زمانی بیش از ۵۰ درصد آن را خوزستانی‌ها تشکیل می‌دادند، باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.