تیم ملی فوتبال ایران بعد از مدت‌ها در ماه جاری برابر تیم ملی بوسنی به میدان می‌رود که یک محک جدی برای تیم دراگان اسکوچیچ به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران ۲۲ آبان در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی بوسنی خواهد رفت. این دیدار یادآور مصاف دو تیم در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است که در نهایت با برتری ۳ بر یک بوسنی خاتمه یافت.

این دیدار با توجه به حضور بازیکنان شاخصی مانند این ژکو و میرالم پیانیچ در ترکیب بوسنی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند محک جدی برای شاگردان دراگان اسکوچیچ به شمار برود.

بوسنی در شرایطی این بازی را انتخاب کرده که قرار بود در ماه جاری با ایرلند شمالی در پلی آف یورو ۲۰۲۰ بازی کند که با توجه به حذف هر دو تیم، این بازی جنبه تشریفاتی داشت و در نتیجه با موافقت طرفین، یوفا با لغو بازی موافقت کرد.

* تیمی با اشتراکات فوتبالی با ایران

به جز ستاره رم و بارسلونا که جزو شناخته‌شده‌ترین فوتبالیست‌های اهل بوسنی هستند، در این تیم بازیکنانی مانند سئاد کولاشیناچ (آرسنال)، راده کرونیچ (آث میلان)، ادین ویشکا (باشاک‌شهیر)، آمر گوجاک (تورینو)، آسمیر بگوویچ (بورنموث)، محمد بشیچ (اورتون)، ارمین بیکاچیچ (هوفنهایم) و ... بازی می‌کنند.

هدایت این تیم بر عهده دوشان بایویچ، مربی ۷۱ ساله بوسنیایی است که سابقه هدایت تیم‌هایی مانند المپیاکوس، ستاره سرخ بلگراد، پائوک و ... را در کارنامه دارد و در سال‌های پایانی مربیگری به سر می‌برد و توانسته بعد از سالیان دراز، سرمربیگری تیم ملی کشورش را بر عهده بگیرد.

بوسنی در لیگ ملت‌های اروپا در بالاترین سطح بازی می‌کند و با تیم‌های ایتالیا، هلند و لهستان هم‌گروه شده است. این تیم در چهار بازی اخیر خود متحمل دو شکست و دو تساوی شده که می‌توان به متوقف کردن ایتالیا و هلند اشاره کرد. با این حال بوسنی در حال حاضر در انتهای گروه خود قرار دارد و با ادامه این روند به سطح دوم لیگ ملت‌های اروپا سقوط خواهد کرد.

آن‌ها ماه گذشته سه بازی انجام دادند که بازی نخست با ایرلند شمالی با تساوی یک بر یک تمام شد. سپس با هلند به تساوی یک بر یک دست یافتند و در نهایت برابر لهستان به شکست ۳ بر صفر رضایت دادند.

آن‌ها در رده بندی فیفا نیز در جایگاه ۵۱ جهان قرار دارند که از این حیث با توجه به جایگاه ۲۹ ایران، در رتبه پایین‌تری هستند.

نکته جالب توجه درباره بوسنی مربوط به اولین بازی تیم ملی این کشور از زمان تاسیس باز می‌گردد که برابر ایران و در سال ۱۹۹۳ در تهران برگزار شده که آن بازی هم با شکست ۳ بر یک ایران همراه شد. در واقع اینطور باید که تاریخ فوتبال این کشور از ایران آغاز شده است.

همچنین دو تیم سال ۲۰۱۴ در آرژانتین با یکدیگر بازی کرده بودند که بوسنی توانست اولین پیروزی تاریخ فوتبالش در جام جهانی را مقابل ایران با نتیجه ۳ بر یک جشن بگیرد. ادین ژکو و میرالم پیانیچ از جمله بازیکنان حاضر در آن مسابقه بودند. از ترکیب ایران هم بازیکنانی مانند احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش در آن مسابقه حضور داشتند.

بیشترین گل و بازی ملی تاریخ فوتبال این کشور هم به نام ادین ژکو، مهاجم کنونی رم ایتالیا نوشته شده است که اگر مشکلی پیش نیاید، در ماه جاری مقابل ایران، رهبری تیمش را بر عهده خواهد داشت.

بوسنی در حال حاضر برای حضور قدرتمند در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می‌شود تا بعد از غیبت در جام جهانی ۲۰۱۸، این تجربه ارزشمند و حضور در قطر را به دست آورد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.