مدافع پیشین تیم ملی که سابقه بازی برابر بحرین را دارد، می‌گوید شیطنت این تیم در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ آغاگر حساسیت خاص میان دو تیم بود.

به گزارش ایسنا، دیدار تیم ملی فوتبال ایران و بحرین از نخستین سال‌های قرن بیست و یکم تبدیل به یک بازی دراماتیک و حساس برای دو کشور شده است. وقتی بحرینی‌ها با وقت‌کشی در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲، به سود عربستان بازی کردند و جلوی موفقیت ایران را گرفتند، رقابت شدیدی میان دو تیم شکل گرفت.

سه سال بعد ایران و بحرین در دیدار رده‌بندی جام ملت‌های آسیا به هم رسیدند. این بار یاران برانکو که سرخورده از ناکامی در صعود به فینال بودند، با وجود چندین و چند بازیکن غایب، توانستند با یک بازیکن کم‌تر، بحرین را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دهند و حداقل مدال برنز را بر گردن بیاویزند و دست بحرین از رسیدن به مدال دور بماند.

مصاف دو تیم یک سال بعد در منامه و تهران تکرار شد که این بار بحرین با شکست یک بر صفر، حکم صعود ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ را در شبی بیادماندنی در تهران امضاء کرد و مرهمی شد بر داغ صعود نکردن به جام جهانی ۲۰۰۲.

جدای از آن اتفاقات من انگیزه‌های دیگری هم داشتم. همسر من ایرانی – بحرینی است و در خانه هم حساسیت خاصی وجود داشت. دوست داشتم هر طور شده بحرین را ببریم و با موفقیت به خانه بیایم (می‌خندد)

دو تیم سال‌های بعد باز هم با هم بازی کردند که عجیب‌ترین نتیجه در سال ۲۰۱۱ و در شکست ۶ بر صفر بحرین مقابل ایران در آزادی رقم خورد.

اکنون بحرین که به تازگی توانسته قهرمان غرب آسیا شود، در خانه پذیرای شاگردان ویلموتس است و این فرصت را دارد که صدر جدول را از تیم ملی پس بگیرد ولی تیم ملی نشان داده با ویلموتس راه گلزنی را به خوبی بلد است.

محمد علوی، بازیکن پیشین تیم ملی که چندین بار در برابر بحرین به میدان رفته، خاطرات جالبی از تنش و درگیری میان بازیکنان دو تیم دارد. او در گفت‌وگو با ایسنا به مرور خاطراتش پرداخت. البته علوی به خاطر ملیت ایرانی - بحرینی با خنده به مرور خاطرات می‌پردازد و بعضا به تنش و تقابل خودش با همسرش هم اشاره می‌کند.

او درباره بازی ایران و بجرین در بازی رده‌بندی جام ملت‌های آسیا و انگیزه بالای ایران برای جبران انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ و کسب مدال برنز می‌گوید: جدای از آن اتفاقات من انگیزه‌های دیگری هم داشتم. همسر من ایرانی - بحرینی است و در خانه هم حساسیت خاصی وجود داشت. دوست داشتم هر طور شده بحرین را ببریم و با موفقیت به خانه بیایم (می‌خندد). الان هم درباره بحرین صحبت می‌کنم باید مراعات کنم و حواسم را جمع کنم که یک موقع چیزی درباره بحرینی‌ها نگویم.

مدافع پیشین تیم ملی، پایه‌های تنش میان دو تیم را مربوط به شیطنت بحرین در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ دانست و گفت: آن موقع بحرین شیطنت کرد تا عربستان راهی جام جهانی ۲۰۰۲ شود. بعد از آن هم در جام ملت‌ها و هم در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ بحرین را بردیم و مردم را خوشحال کردیم و انتقام خودمان را هم گرفتیم.

وی درباره شرایط دشوار ایران در بازی رده‌بندی و اخراج مهدی مهدوی‌کیا و آرش برهانی در بازی رده‌بندی خاطرنشان کرد: ما عصبی بودیم. کار دشوار شده بود. بحرین سال ۲۰۰۲ ما را اذیت کرده بود. آن‌ها با تمام وجود بازی کردند تا ما شکست بخوریم. برای رسیدن به پیروزی کارهای غیرفوتبالی انجام دادند که درست نبود.

علوی ادامه داد: من بازی را به خاطر اخراج در بازی با چین، از روی سکوها می‌دیدم. تیم شرایط سختی داشت. ما مدعی قهرمانی بودیم و داور سوری و کمک داور اماراتی ناداوری کردند تا به فینال نرویم و قهرمان نشویم. محمد نصرتی هم اخراج شده بود. تیم سراسر احساسات بود. ستاره زارع هم حضور نداشت.

کشورهای عربی مقابل ایران با احساسات خاص بازی می‌کنند. آن‌ها رو به روی تیم های دیگر به مانند بازی با ایران نیستند. دلیل این موضوع را نمی‌دانم.

مدافع پیشین تیم ملی با بیان این که کسب مدال برنز برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار بود گفت: مقابل بحرین هر طور شده بود، توانستیم با یک بازیکن کم‌تر پیروز شویم و سوم شویم تا حداقل دست خالی به ایران نیاییم. ما چیزی از ژاپن کم نداشتیم.

او درباره گل محمد نصرتی به بحرین در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ و صعود ایران به جام جهانی می‌گوید: شب خاطره‌انگیزی بود. ما با مساوی هم صعود می‌کردیم اما آن گل صعودمان را شیرین‌تر کرد چون بحرین را بردیم. همه مردم خوشحال بودند.

علوی درباره ناکامی ایران در بحرین در شکست دادن این تیم گفت: بعد از بازی دو تیم در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲، حساسیت بالا گرفته و آن‌ها با انگیزه بالایی مقابل ما بازی می‌کنند اما فکر می‌کنم امسال مشکلی نداشته باشیم چون بحرین افت کرده ولی ما هم‌چنان قدرتمند هستیم و با ثبات خوبی پیش می‌رویم. ایران یکی از تیم‌های قوی آسیا است اما بحرین نسبت به گذشته افت کرده است.

او درباره بازی هجومی تیم ملی و برخی مشکلات تیم در وظایف تدافعی اظهار کرد: هنوز عملکرد ویلموتس را به طور کامل ندیده‌ایم. فعلا تفکرات کی‌روش بر این تیم قالب است. ویلموتس نیاز به زمان دارد که افکارش را روی تیم پیاده کند. تیم ملی اکنون هجومی‌تر شده و ما کم‌تر دفاع می کنیم ولی من بازی منطقی کی‌روش را بیش‌تر دوست داشتم.

علوی تاکید کرد: قرار نیست همیشه با کامبوج بازی کنیم و بازی‌های دشوار و سخت ما شروع نشده است. باید به خوبی آماده شویم و بتوانیم بدون مشکل با تیم‌های قدرتمند بازی کنیم.

بحرین سال ۲۰۰۲ ما را اذیت کرده بود. آن‌ها با تمام وجود بازی کردند تا ما شکست بخوریم. برای رسیدن به پیروزی کارهای غیرفوتبالی انجام دادند که درست نبود.او درباره حضور بحرین و عراق در این گروه می‌گوید: ما از بحرین و عراق بهتر هستیم. البته عراق گربه سیاه ماست. کشورهای عربی مقابل ایران با احساسات خاص بازی می‌کنند. آن‌ها رو به روی تیم های دیگر به مانند بازی با ایران نیستند. دلیل این موضوع را نمی‌دانم. با این حال ما نباید دنبال بهانه باشیم و باید با تمام قدرت به میدان برویم و از گروه‌مان بدون مشکل صعود کنیم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴ )