نماینده ازبکستان در فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی به دنبال دعوت روسیه به تورنمنت «کافا» دلایل تشکیل این اتحادیه را تشریح و به نقش ایران در این زمینه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی (کافا) چندین سال است که با حضور کشورهای این منطقه از قاره یعنی ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان کار خود را آغاز کرده است.

این کشورها علاوه بر حضور در مسابقات مقدماتی فوتسال قهرمانی آسیا و گزینش ابتدایی، در سطوح پایین‌تر از جمله رده‌های سنی و تیم‌های بانوان در تورنمنت‌های فوتسال و فوتبال با هم دیدار کرده‌اند.

به همین دلیل به جز مسابقات مرحله مقدماتی، سایر رویدادهای کافا و تقابل تیم‌های کشورهای منطقه آسیای مرکزی رسمیت و اعتبار چندان بالایی نداشته است.

با این حال مطرح شدن اسم روسیه برای شرکت در تورنمنت کافا با حضور تیم‌های ملی بزرگسالان آسیای مرکزی باعث شده تا رسانه‌های روسی بیش از گذشته به این تورنمنت بپردازند و از دلایل تشکیل آن تا دلایل حضور روسیه در این رقابتها را کنکاش کنند؛ به ویژه اینکه قرار است برای نخستین بار با حضور تیم‌های ملی فوتبال بزرگسالان این کشورها با تمام قوا قرار است تورنمنت کافا در سطح بالا (خرداد ۱۴۰۲) برگزار بشود.

در ارتباط با این موضوع، «فرخ تورسونبائف» نماینده کشور ازبکستان در کافا در گفتگو با وب سایت «یورو فوتبال» روسیه به تشریح جزئیات تشکیل فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی پرداخت و بر نقش اصلی ایران در تشکیل این اتحادیه پس از درگیری با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.

* بیایید از موضوع اصلی شروع کنیم. فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی چیست؟

- این یک فدراسیون سازمان یافته فوتبال آسیای مرکزی است. این بخشی از کنفدراسیون فوتبال آسیا است که بر فوتبال این منطقه نظارت دارد. فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی شامل فدراسیون‌های ایران، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان است.

* آیا اعضای این فدراسیون با کنفدراسیون فوتبال آسیا مشکلی ندارند؟ از بیرون به نظر می‌رسد که کسی می‌خواهد حوزه‌های نفوذ را در فوتبال منطقه شما تصرف کند. به عنوان نمونه گروه معروف G -۱۴ با چشم انداز ایجاد یک سوپرلیگ که اخیراً در مورد آن بسیار صحبت شده است…

- نه، این مثال بدی است. فوتبال باشگاهی مطلقاً ربطی به آن ندارد. در اروپا نیز چنین انجمن‌هایی وجود دارد. بیایید آنها را اتحادیه بنامیم. به عنوان مثال، اتحادیه فوتبال بالتیک وجود دارد که شامل لتونی، لیتوانی و استونی می‌شود. فدراسیون‌های این کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی همسایه خود به طور فعال همکاری می‌کنند. آنها یک تورنمنت مشترک در سطح تیم ملی برگزار می‌کنند که به آن جام بالتیک می‌گویند. آنها همچنین لیگ بالتیک را دارند که بهترین باشگاه‌های این کشورها در آن بازی می‌کنند. اما هیچکس نمی‌گوید که لتونی ها یا استونیایی ها می‌خواهند حوزه‌های نفوذ در فوتبال اروپا را تصرف کنند. کشورهای اسکاندیناوی نیز اتحادیه مشابهی دارند.

* کشورهای حوزه بالتیک از نظر فوتبال تقریباً برابر هستند. در مورد اسکاندیناوی‌ها هم همینطور است. من درک می‌کنم که لتونی با لیتوانی و دانمارک با سوئد رقبای هم وزن هستند اما منافع ایران از بازی با افغانستان یا قرقیزستان چیست؟ سطح این تیم‌ها کاملاً متفاوت است.

- فدراسیون فوتبال آسیای میانه به پیشنهاد ایران ایجاد شد. بله، اولین بار این ایرانی‌ها بودند که ابتکار ایجاد چنین انجمنی را داشتند.

* چرا به ایجاد این فدراسیون نیاز داشتند؟

- پیش از این، ایران عضو یک فدراسیون از کشورهای غرب آسیا بود. اما یکسری درگیری‌ها بین دولت ایران و برخی از دولت‌های خاورمیانه آغاز شد. این موضوع روی فوتبال هم تاثیر گذاشت. روابط بین آنها به حدی متشنج شد که ایران به دلیل درگیری با کشورهای عربی تصمیم به خروج از این منطقه فوتبال گرفت. با این حال، یک جایگزین مورد نیاز بود. از این رو با مساعدت و حمایت ایران فدراسیون فوتبال آسیای میانه ایجاد شد.

* و فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی دقیقاً چه کارهایی می‌کند؟ چقدر از نتایج همکاری و عضویت در این فدراسیون رضایت دارید؟

- تورنمنت‌های خوب زیادی زیر نظر فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی برگزار شده است. رویدادهای آنها عمدتاً برای تیم‌های جوانان مردان و تیم‌های زنان برگزار می‌شود. چهار سال پیش تورنمنت بسیار خوبی برای تیم‌های بانوان المپیکی برگزار شد. دختران ما مقام اول را کسب کردند. یکی دو سال پیش یک تورنمنت مینی فوتبال در سالن برگزار شد. از سال ۲۰۲۱، دوره‌ای برای جوان سازی شرکت کنندگان در مسابقات گذرانده شده است، بنابراین مسابقات بین تیم‌های زیر ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۹ سال برگزار شده است. از همه چیز راضی هستیم. مشخص است که این مسابقات دوستانه و هدف اصلی آنها تبادل تجربه است.

* به اتحادیه بالتیک اشاره کردید. می دانم که این سازمان هر سال مسابقات جام بالتیک را برگزار می‌کند که در آن تیم‌های ملی استونی، لتونی و لیتوانی شرکت می‌کنند. آیا فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی تا به حال برای تیم‌های اصلی مسابقات مشابهی برگزار کرده است؟

- نه، تابستان امسال اولین تورنمنت در سطح تیم‌های ملی خواهد بود.

* چرا روسیه به این مسابقات دعوت شد؟

- دلایل مختلفی دارد، چه سیاسی و چه ورزشی. همه اعضای اتحادیه فوتبال آسیای مرکزی در سطح ایالتی کشورهای دوست روسیه هستند. برای حفظ همکاری‌های بین المللی، این اقدام نه تنها از نظر ورزشی یا فوتبالی، بلکه از نظر سیاست بین المللی نیز اقدام خوبی خواهد بود. از نظر ورزشی، این مسابقات از حضور روسیه نیز سود خواهد برد. با این حال، تیم شما از نظر رتبه و کلاس بازیکنان از همه شرکت کنندگان به جز ایران بالاتر است.

* آیا می‌توان ادعا کرد که حضور در مسابقات قهرمانی آسیای مرکزی می‌تواند اولین قدم برای ورود روسیه به کنفدراسیون آسیا باشد؟

- من این‌طور نتیجه گیری نمی‌کنم. این یک تورنمنت دوستانه عادی است. فرض کنید همین مسابقات در ونزوئلا یا کوبا برگزار می‌شد که پرو یا جامائیکا نیز در آن شرکت می‌کنند و روسیه نیز به آنجا دعوت شده است. اما این بدان معنا نیست که به دلیل بازی‌های این رقابت‌ها، فوتبال روسیه اولین گام را برای پیوستن به کنفدراسیون آمریکای جنوبی یا آمریکای شمالی بر می‌دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.