در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان که برای پیگیری تخلفات به قوه قضاییه ارسال شده است، ۲ بند ورزشی دیده می‌شود.

در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان که برای پیگیری تخلفات به قوه قضاییه ارسال شده است، ۲ بند ورزشی دیده می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با ۱۶۸ رأی موافق با ارسال گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضاییه موافقت کردند. جدا از مسائل و ابهاماتی که به شرکت فولاد مبارکه ربط پیدا می‌کند بین ۹۰ تخلف صورت‌گرفته، در ۲ بند به ورزش و به‌ویژه فوتبال این مجموعه اشاره شده است.

در بند ۳.۷ این تخلف آمده است: «افزایش غیرمتعارف بودجه باشگاه سپاهان و ابهام در نحوه هزینه آن». این موضوعی بود که پیش از این در رسانه‌ها درباره آن گمانه‌‌زنی شده بود. در نامه‌‌‌ای که حسین میرزایی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به این شرکت ارسال کرده بود نسبت به تخلف این مجموعه در به‌کار‌گیری افراد بازنشسته از جمله محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان تذکر و اخطار داده شده بود. همچنین در نامه‌ای دیگر گفته شد، حقوق ماهیانه محمدرضا ساکت در این باشگاه با وجود بازنشستگی ۹۲ میلیون تومان است. بحث حضور غیرقانونی بازنشستگان در گزارش تحقیق و تفحص نیز آمده و در بند ۴.۱ به «به‌کارگیری بیش از ۲۰۰ نفر از بازنشستگان در فولاد مبارکه و شرکت‌های تابعه» اشاره شده است. بحث «حقوق‌های نجومی» نیز در گزارش نهایی که در مجلس قرائت شده است، به چشم می‌خورد.

با وجود این، در حالی در گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه بحث «افزایش غیر متعارف بودجه باشگاه و ابهام در نحوه هزینه آن» آمده که در سه فصل اخیر محمدرضا ساکت مدیریت این باشگاه را برعهده داشته است. با وجود افزایش قابل توجه بودجه، تیم‌های ورزشی زیرمجموعه‌ این باشگاه‌ آنطور که باید و شاید موفق به کسب نتیجه نشده‌اند و به نوعی می‌توان لقب «ناکام» را به این باشگاه اصفهانی در فصول قبلی داد.

تیم فوتبال بزرگسالان سپاهان به عنوان نماد این مجموعه که سهم بسیار بالایی از بودجه را هر ساله به خود اختصاص می‌دهد، با وجود جذب مهره‌های تاثیرگذار در دو فصل گذشته در کسب قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی ناکام ماند و حذف از مرحله گروهی نیز نتیجه کار زردپوشان در دو دوره لیگ قهرمانان آسیا بود.

وضعیت در دیگر تیم‌های زیر مجموعه باشگاه سپاهان نیز تعریفی ندارد. از سویی دیگر، بحث انحلال برخی از تیم‌های باشگاه سپاهان نیز در ماه‌های اخیر خبرساز شده است. سپاهانی‌ها تصمیم گرفتند تیم‌های بسکتبال و فوتسال‌شان را منحل کنند و در والیبال نیز با وجود هزینه‌های زیاد در فصل قبل به لیگ دسته یک رفتند.

در بند دیگری از این گزارش موضوع تخلف، از باشگاه سپاهان پا فراتر گذاشته و به نوعی مورد به شرکت فولاد مبارکه و فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. در بند ۴.۵ آمده است: «اعاده به خدمت غیرقانونی رئیس سابق فدراسیون فوتبال که منجر به حفظ وی در آن فدراسیون به رغم بازنشستگی و خسارت‌های وسیع، از جمله قرارداد با سرمربی سابق تیم ملی فوتبال گردید».

منظور این بند، مهدی تاج مدیرعامل اسبق باشگاه سپاهان و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال است. درحالی که بعد از ابلاغ قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان، محمدرضا ساکت دبیرکل وقت فدراسیون به دلیل بازنشستگی مجبور به خداحافظی از این مجموعه شد، تاج به عنوان رئیس، موفق شد از شرکت فولاد مبارکه «عودت به کار» بگیرد و در ظاهر از بازنشستگی رهایی پیدا کند. این درحالی است که در بند فوق آمده که اعاده به خدمتی که به این فرد داده شده، غیر قانونی بوده چرا که او باید پس از بازگشت به کار در همان مجموعه یعنی فولاد مبارکه فعالیت می‌کرد و نه فدراسیون فوتبال. با این اوصاف می‌توان گفت در صورتی که این تخلف (طبق گزارش تحقیق و تفحص) در فولاد مبارکه صورت نمی‌گرفت، تاج نیز باید در همان زمانی که ساکت چمدان‌هایش را بست، از فدراسیون جدا می‌شد و شاید فجایع بعدی نظیر قرارداد ننگین ویلموتس رخ نمی‌داد.

با این حال مهدی تاج با وجود باز بودن پرونده‌اش در قرارداد سرمربی بلژیکی و خسارت‌های ناشی از آن، یک بار دیگر برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده است. کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرده صراحتاً اعلام کرده: «افراد پرونده‌دار نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند». حالا با انتشار تخلف‌های صورت گرفته در فولاد مبارکه و مشخصاً تخلفی که به رئیس پیشین فدراسیون فوتبال بر می‌گردد و البته ارسال پرونده به قوه قضاییه می‌توان گفت، تاج حالا دو پرونده باز دارد؛ یکی برای قرارداد ویلموتس و یکی به دلیل تخلف در نحوه بازگشت به کار با وجود بازنشستگی.

متن نهایی گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در دو عاملی که در بالا آورده شد، برای ورزشی‌ها و به خصوص فوتبالی‌‌ها حائز اهمیت است. مسائلی که در صورت پیگیری‌ قوه قضاییه می‌تواند در آینده فوتبال ایران نقش بسزایی داشته باشد. مهدی تاج و محمدرضا ساکت در انتخابات فدراسیون فوتبال برای پست ریاست و عضویت در هیئت مدیره فدراسیون ثبت نام کرده‌اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.