کارشناس فوتبال معتقد است همه امور مربوط به لیگ برتر باید به اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور واگذار شود تا امورات آن از این طریق پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی فلاح دار کارشناس، آنالیزرو و از مربیان باتجربه فوتبال ایران در یادداشتی برای گروه ورزشی خبرگزاری مهر به راه های برون رفت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از وضعیت موجود اشاره کرد. در یادداشت این کارشناس آمده است:

«ما تاکنون مسیر گذاری و ریل گذاری برای باشگاه‌های فوتبال را نداشته ایم چرا که برخی افراد جاهل به امور قوانین و مسیرها را ریل گذاری کردند که اگر فوتبال آماتور هم ما ادامه می‌دادیم با آن قوانین باز هم به مشکل برمی‌خوریم. در این میان باید طرح موضوع کنیم و برای سوال هایی که مطرح می شود پاسخ پیدا کنیم.

باید عنوان کرد نقش آموزش در توسعه اقتصادی فوتبال، نقش مجلس، دولت و دستگاه قضایی کشور در امر توسعه اقتصاد ورزش بسیار مهم هست. همچنین سیاست‌های درآمدی و بانکی و نقش دیپلماسی عمومی و نقش فرهنگ در اقتصاد ورزش و توریسم ورزشی و کارآفرینی در ورزش و باشگاهها، فضای مجازی در فوتبال، تحقق ارزش‌های اخلاقی و حرفه ای در رفتارهای اقتصاد در ورزش، فرصت‌ها و چالش‌های فراروی ورزش حرفه ای و بررسی درآمدزایی لیگ حرفه ای.

آن چه مهم به نظر می رسد این است که وظایف فدراسیون هیچ ربطی به فوتبال باشگاهی حرفه ای ندارد. با این حال پرسش این است که چرا خود را محق دخالت در امر باشگاهی می‌داند. سازمان لیگ فوتبال یک اتفاق من درآوردی بود. این سازمان به دنبال منفعت طلبی از فوتبال است و هیچ اقدام تاثیرگذاری برای آن نداشته است.

‌فدراسیون فوتبال باید سازمان لیگ را هرچه سریعتر حذف کند، وظایف فدراسیون، سازماندهی و هدایت و برگزاری مسابقات تیم‌های ملی می‌باشد نه باشگاهی، تدوین مقررات براساس برد بین المللی، مدیریت کلیه ارتباطات بین الملل، برگزاری کلاسهای توانمند سازی مربیان، داوران و مدیران هست، طراحی نظام کشف و جذب مربیان و داوران، انتشارکتب، برگزاری انتخابات هسته‌ای فوتبال،... اینها اعم وظایف فدراسیون فوتبال است.

فدراسیون فوتبال به زیر مجموعه خود یعنی سازمان لیگ دستور درآمدزایی از طریق برگزاری لیگ داده است در صورتیکه در دنیا این امور مربوط به اتحادیه فوتبال آن کشور می‌باشد.

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که رکن عالی قانونگذار هست چند نفر از نخبگان عضو دارد که برای میلیون ها هوادار فوتبال و اعضای مشغول در فوتبال ایران تصمیم و قانون گذاری می‌کند؟ هیات رئیسه ها چند نفر از نخبگان علمی ورزشی و یا علمی اقتصادی در آن هستند؟ درانگلستان به عنوان بنیانگذار فوتبال در دنیا، اتحادیه فوتبال این کشور نهاد اداره کننده ورزش فوتبال باشگاهی می‌باشد، چرا ما طور دیگر رفتار می‌کنیم، خود جای سوال است؟

تمامی این مقدمات برای این بود که مسئولان فدراسیون فوتبال بدانند که حق برگزاری مسابقات باشگاهی حرفه ای را ندارند! ین حق مرتبط به اتحادیه فوتبال هر کشوری می‌باشد، چون منافع صنفی و شغلی افراد مرتبط با هر شغل و مجوزهای آن ربط دارد به اتحادیه آن شغل مربوطه.

مسئولان فدراسیون فوتبال و مقامات بالادستی باید برای کمک به آینده فوتبال حرفه ای هرچه سریعتر دستور انحلال سازمان لیگ و لاغر کردن فدراسیون فوتبال و انتقال قدرت به اتحادیه فوتبال که باید با رای تمامی اهالی فوتبال اعضایش انتخاب شود را صادر کنند. تا باشگاه‌ها توسط اتحادیه فوتبال حامی منافع باشگاه‌ها به برگزاری و اداره فوتبال باشگاهی خود برسد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )