در اوج تقابل باشگاه استقلال و سازمان لیگ درتبلیغات محیطی، حالا پرونده تازه ای علیه آبی ها در فدراسیون باز شده؛ ممانعت استفاده از  بازیکنان خارجی به دلیل عدم ارائه ضمانت نامه بانکی!

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده هفته ششم لیگ برتر فوتبال شب گذشته بسته شد. با تساوی استقلال مقابل گل گهر و پیروزی پرسپولیس و سپاهان مقابل صنعت نفت و فجرسپاسی، فاصله تیم ها در بالای جدول کم و کمتر شد. حالا اختلاف سپاهان صدرنشین با تیم های آلومینیوم اراک و استقلال و پرسپولیس به ترتیب دو و یک امتیاز است و به نظر امسال شاهد رقابت نزدیک تیم ها در بالای جدول خواهیم بود.

اما موضوعی که طی روزهای گذشته مورد بحث قرار گرفت، تقابل سازمان لیگ فوتبال و باشگاه استقلال بر سر استفاده از دو بازیکن فرانسوی بود. بازیکنانی که قبلا برای این تیم به زمین رفته بودند اما در آستانه جدال حساس شاگردان فرهاد مجیدی با یاران امیر قلعه نویی، اجازه بازی به آنها داده نشد. حضور بازیکنان خارجی استقلال در مسابقه با گل گهر پیش از برگزاری بازی های هفته ششم، برای این تیم به بحران تبدیل شد.

آنچه که در رسانه ها و از سوی دو طرف اعلام شد، حاکی از آن بود که مسئولان سازمان لیگ با حضور ژستد و یامگای فرانسوی در ترکیب استقلال مخالفت کردند. دلیل مخالفت آنها نیز عدم ارائه ضمانت بانکی از سوی باشگاه استقلال عنوان شده است. براساس آیین نامه سازمان لیگ، باشگاه ها موظف به ارائه ضمانت نامه بانکی برای صدور مجوز حضور بازیکنان خارجی در مسابقات هستند.

در سال های گذشته استفاده از مربیان و بازیکنان خارجی در ترکیب تیم های ایرانی بحران های زیادی را برای فوتبال ایران در سطح بین المللی ایجاد کرده است.

بسیاری از باشگاه ها و تیم های دولتی و خصوصی نیز از این محل ضربه خورده اند و در پی این اتفاقات، حالا تیم هایی که از خارجی ها استفاده می کنند باید به سازمان لیگ ضمانت نامه بانکی بدهند؛ اما موضوع اینجاست که وضعیت در خصوص پرسپولیس و استقلال با سایر تیم ها کمی تفاوت دارد.

تفاوت اصلی هم در این است که پرسپولیس و استقلال که باشگاه دولتی محسوب می شوند و زیر نظر وزارت ورزش فعالیت می کنند، بر اساس قانون و طبق اعلام وزارتخانه به هیچ وجه اجازه صدور و ارائه ضمانت نامه بانکی ندارند و این موضوع طی نامه ای به دبیرکل فدراسیون فوتبال هم اعلام شده است.

یعنی نه تنها استقلال، بلکه پرسپولیس هم امکان ارائه ضمانت نامه بانکی برای استفاده از بازیکنان خارجی را نخواهد داشت.

باشگاه استقلال با ارائه این نامه همچنین ضمانت نامه ملکی و با مجوز دبیرکل فدراسیون فوتبال توانست کارت بازی یامگا و ژستد را بگیرد و این دو بازیکن در بازی های قبلی استقلال موفق به همراهی تیم تهرانی در لیگ برتر شدند اما در آستانه جدال با گل گهر دوباره با حضور دو بازیکن فرانسوی در ترکیب استقلال مخالفت شد و تاکید شد که استقلال باید ضمانت نامه بانکی ارائه کند.

به این ترتیب، هرچند این روزها پرسپولیسی ها همچنان درگیر پنجره بسته شان به خاطر شکایت کالدرون و مشکلاتی که در راه پرداخت حق و حقوق این مربی با آن دست به گریبان شده اند، هستند، اما پنجره نقل و انتقالاتی شان که باز شود، برای به خدمت گرفتن دو بازیکن تاجیکستانی و تقویت تیم شان با خارجی ها، همچون استقلال با مانع دیگری مواجه هستند.

سازمان لیگ ضمانت نامه بانکی می خواهد و وزارت ورزش اجازه ارائه این ضمانت نامه را نمی دهد و باشگاه پرسپولیس هم مثل استقلال در این زمینه دچار مشکل خواهد شد.

البته که باوجود موانع موجود در خصوص ارائه ضمانت نامه بانکی از سوی وزارت ورزش، استقلال نسبت به ارائه ضمانت و تعهداتی به سازمان لیگ در مورد دستمزد بازیکنان خارجی اش اقدام کرده اما حالا اعلام شده تنها تضمین مورد تایید سازمان لیگ، ضمانت نامه بانکی است.

البته که بعد از تقابل جدی سازمان لیگ و باشگاه استقلال در خصوص استفاده از تبلیغات محیطی، به نظر می رسد این موضوع با این مسئله چندان بی ارتباط نباشد. خصوصا اینکه تا پیش از این کارت بازی برای یامگا و ژستد صادر شده و آنها برای تیم شان بازی کرده بودند اما حالا و در آستانه بازی حساس این تیم، از حضورشان در ترکیب استقلال ممانعت شده است.

استقلال اولین باشگاهی بود که با پافشاری مدیرعاملش موفق به استفاده از حق خود در تبلیغات محیطی شد و در این خصوص تقابل جدی و زیادی با سازمان لیگ پیدا کرد.

از سویی آیین نامه سازمان لیگ به باشگاهها اجازه می دهد از بازیکنان خارجی فصل های گذشته بدون ارائه ضمانت نامه استفاده کنند. به عنوان مثال شیمبا در ترکیب فولاد یا حتی رادوشوویچ در پرسپولیس بدون ارائه ضمانت نامه بازی می کنند در حالی که این تصمیم از چند جهت ظالمانه به نظر می رسد.

اول اینکه امکان ایجاد بدهی و شکل گیری پرونده تازه بین المللی بدون هیچ تفاوتی برای همه بازیکنان و مربیان خارجی وجود دارد. همانطور که ممکن است یامگا برای استقلال ایجاد بحران کند رادو یا شیمبا و سایر خارجی های شاغل در لیگ هم می توانند از تیم های طرف قرارداد شکایت کنند.

از سوی دیگر با توجه به محدودیت های قانونی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بر اساس این آیین نامه شرایط یکسان رقابتی برای ١٦ تیم حاضر در لیگ ایجاد نمی شود. خصوصا دو باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان قادر به تقویت خود با جذب بازیکن خارجی نیستند و حتی نسبت به ١٤ تیم دیگر لیگ نیز در این بخش با محدودیت مواجه هستند.

آنچه مسلم است آیین نامه غیر کارشناسی، نارضایتی مسئولین سازمان لیگ از رویکرد استقلالی ها در تلاش برای احقاق حق خود از درآمد تبلیغات محیطی و البته برخی موارد و موضوعات پشت پرده دیگر موجب شکل گیری ماجرای اخیر شده و باید دید در ادامه تقابل سازمان لیگ و باشگاه استقلال به چه شکل حل و فصل خواهد شد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۵ )