باشگاه‌های لیگ برتری انگلیس با اکثریت آرا موافقت خود را با بلوکه کردن قراردادهای اسپانسرینگ مرتبط با مالکان اعلام کردند.

باشگاه‌های لیگ برتری انگلیس با اکثریت آرا موافقت خود را با بلوکه کردن قراردادهای اسپانسرینگ مرتبط با مالکان اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، باشگاه‌های لیگ برتری انگلیس پس از خرید ۳۰۵ میلیون پوندی باشگاه نیوکاسل توسط عربستانی‌ها، به بلوکه کردن موقت باشگاه‌هایی که قراردادهای اسپانسری سودمند مرتبط با مالکان خود را می‌پذیرند، رأی دادند. ۱۸ باشگاه در جلسه اضطراری روز گذشته (دوشنبه) به این ممنوعیت رأی مثبت دادند.

باشگاه نیوکاسل به این طرح رأی منفی و باشگاه منچسترسیتی رأی ممتنع داد و هر دو قانونی بودن این حرکت را زیر سؤال بردند. این به معنای ممنوعیت موقت یک ماهه معاملات مرتبط با مالکان باشگاه‌ها است، این در حالی است که این موضوع قرار است بیشتر مورد بحث قرار بگیرد.

تیم های سطح اول فوتبال انگلیس پس از اتمام انتقال مالکیت باشگاه نیوکاسل به طرف سعودی در تاریخ ۷ اکتبر به دلیل نحوه عقد این قرارداد در آزمون مالکان و مدیران به لیگ شکایت کردند.

هفته گذشته، آندره‌آ رادریتزانی مالک باشگاه لیدزیوناید گفت که قوانین بازی جوانمردانه مالی باید در حین انتقال مالکیت اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که ۲۰ باشگاه لیگ برتری شرایط یکسانی دارند.

لیگ برتر اعلام کرد پس از دریافت "تضمین‌های قانونی الزام‌آور" مبنی بر عدم کنترل سعودی‌ها بر باشگاه نیوکاسل، این انتقال مالکیت را تصویب کرد.

صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) که ۸۰ درصد از بودجه این معامله (خرید باشگاه نیوکاسل) را تأمین می‌کند، جدا از دولت عربستان تلقی می‌شود، این در حالی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به عنوان رئیس PIF معرفی شده است. دارایی این صندوق ۲۵۰ میلیون پوند است و همین موضوع نیوکاسل را به یکی از ثروتمندترین باشگاه‌های جهان تبدیل کرده است.

چندین باشگاه بزرگ اروپایی قراردادهای اسپانسری دارند که با مالکان آنها مرتبط است. ورزشگاه خانگی منچسترسیتی (اتحاد)، مجموعه تمرینی این باشگاه و پیراهن‌های این تیم توسط «اتحاد» خطوط هوایی ابوظبی حمایت می‌شود. مالکان اماراتی منچسترسیتی کنترل این باشگاه را در سال ۲۰۰۸ به دست گرفتند.

من‌سیتی که به دلیل اتهامات عمده مربوط به دستکاری در قراردادهای اسپانسری مالی و به خاطر نقض قوانین بازی جوانمردانه مالی به مدت دو سال از حضور در رقابت‌های اروپایی محروم شده بود، درخواست تجدیدنظر در این حکم را داد و در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) موفق شد این حکم را لغو کند. این در حالی است که تحقیقات لیگ برتر انگلیس در مورد باشگاه منچسترسیتی به دلیل نقض قوانین بازی جوانمردانه مالی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.