مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در حالی آغاز می‌شود که این دوره از رقابت‌ها آمار قابل توجهی دارد.

مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در حالی آغاز می‌شود که این دوره از رقابت‌ها آمار قابل توجهی دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شصت‌و‌هفتمین دوره لیگ قهرمانان اروپا به عنوان مهمترین تورنمنت باشگاهی دنیای فوتبال از امشب (سه‌شنبه) آغاز می‌شود، دوره‌ای با حضور ۳۲ تیم از ۱۴ کشور مختلف که همگی برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنند؛ گرفتن بلیت سفر به سن‌پترزبورگ، شهر میزبان بازی فینال.

این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا ۲۰ واقعیت جالب دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم(آمار ارائه شده از سایت Opta است):

۱- سی‌امین سال برگزاری رقابت‌ها به شیوه جدید

امسال شصت و هفتمین دوره برگزاری مهمترین تورنمنت باشگاهی یوفا است که اکنون به عنوان لیگ قهرمانان اروپا و پیش‌تر از آن با نام جام باشگاه‌های اروپا شناخته می‌شد. با این حال این سی‌امین دوره برگزاری این تورنمنت با عنوان لیگ قهرمانان اروپا است. این تغییر در فصل ۹۳-۱۹۹۲ به وقوع پیوست.

۲- بازگشت جام به روسیه پس از ۱۴ سال

فینال این دوره از لیگ قهرمانان اروپا در حالی در استادیوم کرستوفسکی شهر سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود که پیش از این تنها یک بار میزبانی این تورنمنت به روس‌ها داده شده بود. دفعه قبلی فصل ۰۸-۲۰۰۷ بود که منچستریونایتد با غلبه بر چلسی با نتیجه ۶-۵ در ضربات پنالتی پس از تساوی یک - یک در وقت‌های معمول و اضافه، قهرمان شد.

۳- تازه‌وارد‌ تاریخ‌ساز

در میان ۳۲ تیم حاضر در مرحله گروهی، داستان یک تیم با سایر تیم‌ها فرق دارد؛ شریف تیراسپول مولداوی. این نخستین باری است که این تیم در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد. همچنین این اولین تیم از کشور مولداوی است که توانسته به لیگ قهرمانان برسد.

۴- چهار پیشتاز

از فصل ۰۵-۲۰۰۴ به بعد تنها باشگاه‌های ۴ کشور موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند: اسپانیا (۸ بار)، انگلیس (۵ بار)، آلمان (۲ بار) و ایتالیا (۲ بار). آخرین باشگاه خارج از این ۴ کشور که موفق به فتح لیگ قهرمانان شد، پورتوی پرتغال با هدایت ژوزه مورینیو در سال ۲۰۰۴ بود.

۵- پیروزی‌های صد درصدی در مرحله گروهی

در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تنها ۷ تیم توانسته‌اند تمام بازی‌های مرحله گروهی را با پیروزی پشت سر بگذارند: رئال مادرید (۱۲-۲۰۱۱)، رئال مادرید (۱۵-۲۰۱۴)، میلان (۹۳-۱۹۹۲)، پاری‌سن‌ژرمن (۹۵-۱۹۹۴)، اسپارتاک مسکو (۹۶-۱۹۹۵)، بارسلونا (۰۳-۲۰۰۲) و بایرن مونیخ (۲۰-۲۰۱۹). در میان این ۷ مورد هم تنها بایرن مونیخ فصل ۲۰-۲۰۱۹ بود که پس از بردن تمام بازی‌های مرحله گروهی در نهایت قهرمان شد.

۶- پادشاه اروپا

در میان تمام قهرمانان تاریخ لیگ قهرمانان، رئال مادرید با ۷ قهرمانی (بدون احتساب ۶ قهرمانی‌اش درجام باشگاه‌ها) بیشترین تعداد قهرمانی را دارد. آخرین قهرمانی این تیم در فصل ۱۸-۲۰۱۷ با هدایت زین‌الدین زیدان رقم خورد. همچنین رئال مادرید با سه قهرمانی متوالی در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، از این حیث رکورد‌دار است.

۷- رکورد تحسین‌برانگیز باواریایی‌ها

بایرن مونیخ با ۱۵ برد متوالی از سال ۲۰۱۹ تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ رکورددار کسب پیروزی‌های پی در پی در لیگ قهرمانان اروپا است. تیم باواریایی‌ همچنین تنها تیمی است که در یک فصل از این مسابقات تمام بازی‌هایش (۱۱) را می‌برد و در نهایت موفق به کسب مقام قهرمانی می‌شود.

۸- چالش آبی در سال ۲۰۲۲

چلسی فصل گذشته قهرمان لیگ قهرمانان شد و امسال به دنبال آن است که به تنها سومین تیم انگلیسی تاریخ تبدیل شود که دو فصل پیاپی این تورنمنت را فتح می‌کند. پیش از این لیورپول در سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ و ناتینگهام فارست در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ موفق به کسب این افتخار شده بودند.

۹- ال‌کلاسیکوی رکوردداران

این بیست‌و‌ششمین دوره حضور بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا است، آماری که این تیم را در کنار رئال مادرید به عنوان رکوردداران حضور در لیگ قهرمانان اروپا کرده است.

۱۰- متخصصان شروع

از فصل ۰۴-۲۰۰۳ (که آغاز برگزاری مسابقات به شیوه امروزی برگزاری بود) هیچ تیمی به اندازه بایرن مونیخ و رئال مادرید نتوانسته در مرحله گروهی پیروزی کسب کند. این دو تیم هر دو با ۷۱ پیروزی رکورددار کسب پیروزی در اولین مرحله مسابقات هستند.

۱۱- گروه‌های بدون قهرمان

از فصل ۰۴-۲۰۰۳ فقط یک بار پیش آمده که در یکی از گروه‌ها تیمی با سابقه قهرمانی وجود نداشته باشد و آن اتفاق هم در همین فصل جدید و برای گروه G رخ داده است که در آن تیم‌‌های‌، لیل، سویا، سالزبورگ و ولفسبورگ حضور دارند.

۱۲- PSG و رکوردش با مثلث هجومی جدید

رکورد بیشترین گل زده در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۲۵ گل است که تواسط پاری‌سن‌ژرمن در فصل ۱۸-۲۰۱۷ به ثبت رسید. در نقطه مقابل تنها سه تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حضور داشتند و هرگز موفق به گلزنی نشدند: دپورتیوو لاکرونیا در فصل ۰۵-۲۰۰۴، مکابی حیفا (۱۰-۲۰۰۹) و دیناموزاگرب (۱۷-۲۰۱۶).

۱۳- CR۷ و عطش گلزنی تمام نشدنی

کریستیانو رونالدو با ثبت ۱۳۴ گل رکورددار بیشترین گل زده در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است. او همچنین با ۱۷ گل رکورددار بیشترین گل زده در یک فصل از این رقابت‌هاست. ۱۷ گل او در ۱۱ بازی‌اش در فصل ۱۴-۲۰۱۳ به ثبت رسید که منتهی به قهرمانی‌اش با رئال مادرید هم شد.

۱۴- مسی و بنزما؛ سلاطین ثبات

در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تنها لیونل مسی و کریم بنزما هستند که در ۱۶ فصل متوالی (از ۰۶-۲۰۰۵) گلزنی کرده‌اند. در همین حال هیچ بازیکنی در تاریخ این رقابت‌ها وجود ندارد که توانسته باشد در ۱۷ دوره مختلف گل گلزنی کند.

۱۵- هالند و بهترین ضریب گلزنی

در میان تمام بازیکنانی که حداقل ۵۰۰ دقیقه در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده‌اند، ضریب گلزنی هیچ کسی به اندازه ارلینگ هالند نبوده است (تعداد گل‌ها به نسبت دقایق حضور در میدان). این مهاجم نروژی در ۱۲۵۹ دقیقه حضورش در لیگ قهرمانان اروپا به ازای هر ۶۳ دقیقه یک گل زده است.

۱۶- سنگربان سخت‌جان

در میان تمام دروازه‌بان‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، یان اوبلاک بیشتر از همه دروازه‌اش را بسته نگه داشته (کلین شیت) است. او از سال ۲۰۱۴ که به اتلتیکومادرید پیوست ۲۸ بار در لیگ قهرمانان کلین‌شیت کرده است.

۱۷- تنوع‌طلبی زلاتان

زلاتان ابراهیموویچ ستاره سوئدی میلان در ۱۲۰ بازی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا، ۴۸ گل زده است و حالا می‌خواهد یک بار دیگر این کار را با پیراهن روسونری انجام دهد. او در دوره اول حضورش در این تیم در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ موفق شد ۹ گل به ثمر برساند. او رکورد‌دار گلزنی با تیم‌های مختلف در لیگ قهرمانان است چرا که با پیراهن ۶ تیم متفاوت شامل پاری‌سن‌ژرمن، میلان، آژاکس، یوونتوس، اینتر و بارسلونا در این تورنمنت دروازه رقبا را باز کرده است.

۱۸- مسیر آلمانی

سه قهرمان قبلی لیگ قهرمانان اروپا مربیان آلمانی داشته‌اند. لیورپول یورگن کلوپ در سال ۲۰۱۹، بایرن مونیخ هانسی فلیک در سال ۲۰۲۰ و چلسی توماس توخل در سال ۲۰۲۱. پیش از این بازه سه ساله و از آغاز لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۹۳-۱۹۹۲، ۴ مربی آلمانی دیگر قهرمان اروپا شده بودند.

۱۹- حمله آنچلوتی به رکورد ونگر

کارلو آنچلوتی سرمربی رئال مادرید که سال ۲۰۱۴ با این تیم قهرمان اروپا شد، نوزدهمین فصل مربیگری‌اش در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. از این حیث فقط یک نفر رکورد بهتری از او دارد که آرسن ونگر سرمربی سابق آرسنال با ۲۰ فصل است.

۲۰- کهنه‌کارها و تازه‌کارها

یولیان ناگلسمان سرمربی بایرن مونیخ با حضور در لیگ قهرمانان اروپا به همراه تیم هوفنهایم در سال ۲۰۱۸ در حالی که تنها ۳۱ سال و ۵۸ روز سن داشت، جوان‌ترین سرمربی تاریخ این مسابقات لقب گرفت. او دو فصل پیش توانست لایپزیگ را به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌‌ها برساند. در همین حال میرچه‌آ لوچسکو سرمربی رومانیایی تیم دیناموکیف اوکراین که امسال هم تیمش در لیگ قهرمانان حضور دارد با ۷۵ سال و ۱۳۲ روز سن، مسن‌ترین سرمربی تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.