در حالی که قرار بود تیم ملی فوتسال ایران اواخر مرداد با سفر به ژاپن دو بازی تدارکاتی با ژاپنی‌ها برگزار کند، این سفر منتفی شد تا خلاء برگزاری بازی دوستانه قبل از جام جهانی پابرجا باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تیم ملی فوتسال ایران طی یک سال و نیم گذشته به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار داشت و حتی برگزاری مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا هم منتفی شد.

تیم ملی ایران که یکی از ۲۴ تیم حاضر در جام جهانی لیتوانی خواهد بود، قصد داشت با برگزاری چند بازی تدارکاتی خود را آماده این رقابت‌ها کند. یکی از خبرهای خوش فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته، انجام بازی تدارکاتی تیم ملی فوتسال ایران با ژاپن در اواخر مرداد بود که این مسابقه هم لغو شده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد تیم ملی فوتسال سفری به ژاپن نخواهد داشت و دلیل این موضوع احتمالاً مخالفت مقامات دولتی ژاپن با این سفر، برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک است. مسئولان کمیته فوتسال از یکی، دو روز گذشته در جریان این خبر قرار گرفته‌اند.

انتشار خبر برگزاری بازی با ژاپن در سایت فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال در فروردین ماه بود که خبر قطعی برگزاری بازی تیم ملی فوتسال ایران و ژاپن را منتشر کرد: «با توجه به برنامه‌ریزی‌های چند ماه اخیر کمیته فوتسال جهت هماهنگی دیدار و تورنمنت دوستانه برای تیم ملی، در شرایطی که شیوع کرونا همچنان وضعیت سختی را برای تیم‌های قاره ایجاد است، برگزاری دو بازی دوستانه ایران با ژاپن قطعی شد. نخستین دیدار تیم‌های ملی ژاپن و ایران مورخ ۲۸ مرداد در شهر شیزوئوکا برگزار خواهد شد. دومین مصاف دو تیم نیز مورخ ۳۱ مرداد در شهر اوئیتا خواهد بود.»

با انتشار این خبر، دل ملی پوشان فوتسال و اعضای کادر فنی به برگزاری دو بازی خوب پیش از جام جهانی گرم و خیالشان بابت پر کردن خلاء بازی تدارکاتی تا حدی راحت شده بود.

‌دیدار تیم ملی فوتسال ایران و ژاپن در تورنمنت تبریز

حذف خبر از سایت فدراسیون

یک روز بعد از انتشار خبر برگزاری بازی ایران و ژاپن، سایت فدراسیون فوتبال اقدام به حذف خبر برگزاری این مسابقه کرد تا تردیدهایی را در انجام بازی دو تیم به وجود بیاورد. داود پرهیزکار رئیس وقت کمیته فوتسال در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که خبر با درخواست ژاپنی‌ها حذف شده است و قرارداد تا چند روز دیگر نهایی خواهد شد

پرهیزکار گفت: «دعوت نامه ژاپنی‌ها به دست ما رسیده و ما هم بر این اساس بعد از موافقت فدراسیون فوتبال برای دو دیدار دوستانه این موضوع را از طریق سایت فدراسیون اطلاع رسانی کردیم. بعضی از کشورها مقررات خاص خودشان را دارند، ژاپنی‌ها مدعی شدند تا قرارداد نهایی بین دو فدراسیون انجام نشود خبری نباید منتشر شود. با توجه به این درخواست این خبر از روی سایت فدراسیون حذف شد تا چند روز آینده قرارداد نهایی منعقد شود.»

عدم ثبت بازی تدارکاتی در سایت فدراسیون ژاپن

به تدریج و با گذشت زمان بیشتر، تردیدها در برگزاری بازی تیم‌های فوتسال ایران و ژاپن بیشتر و بیشتر شد. عدم ثبت این بازی در سایت فدراسیون فوتبال ژاپن، یکی از عواملی بود که به این تردیدها دامن زد. ژاپنی‌ها که نظم خاصی در تقویم مسابقات خود دارند، نامی از ایران در دیدارهای تدارکاتی خود ذکر نکرده بودند و این موضوع حتی تا امروز هم پابرجا است.

خبرنگار ژاپنی: اصلاً قرار نبود ایران و ژاپن با هم بازی کنند!

در میان تمام این خبرهای ضد و نقیض از بازی تیم ملی فوتسال ایران و ژاپن، «استیو هریس» خبرنگار فوتسال ژاپن مدعی شد فدراسیون ژاپن اصلاً برنامه‌ای برای بازی با تیم ملی ایران نداشته است!

هریس در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: در برنامه سالانه اعلام شده توسط فدراسیون فوتبال ژاپن، تنها تاریخ موجود برای برگزاری بازی تدارکاتی اواخر ماه اگوست است؛ زمانی که ژاپن در تورنمنت ۴ جانبه در اسپانیا بازی می‌کند. روز دیگری در دسترس نیست. هیچ برنامه دیگری برای بازی تدارکاتی ژاپن اعلام نشده است.

هریس افزود: اگر ایران و ژاپن بتوانند بازی‌های دوستانه برگزار کنند، تجربه شگفت انگیزی برای هر دو تیم و هواداران فوتسال در ایران، ژاپن، آسیا و حتی بقیه جهان خواهد بود. ژاپن و ایران دو تیم برتر آسیا محسوب می‌شوند. آنها معمولاً در مسابقات قهرمانی آسیا با هم بازی می‌کنند. بنابراین خوب است اگر آنها بتوانند در خارج از این رقابت‌ها نیز بازی کنند. به خصوص اکنون که به این نوع بازی‌های دوستانه بسیار زیاد نیاز است زیرا مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ لغو شد و نه ایران و نه ژاپن فرصتی برای آزمایش نسل جدید بازیکنان جوان در رقابت جدی نداشته‌اند. بنابراین دلایل متعددی برای نیاز به بازی‌های دوستانه بین ایران و ژاپن وجود دارد.

‌حضور عزیزی خادم رئیس فدراسیون ایران در تمرین روز گذشته تیم ملی فوتسال

بی خبری رئیس فدراسیون فوتبال از لغو بازی تدارکاتی!

در این بین اما عجیب‌ترین اظهارنظر مربوط به شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال است. عزیزی خادم روز گذشته در تمرین تیم ملی فوتسال حضور یافت و ضمن حمایت از این تیم در آستانه مسابقات جام جهانی، بدون اطلاع از لغو بازی تدارکاتی با ژاپن از سفرش به این کشور همراه با تیم ملی خبر داد!

عزیزی خادم گفت: با برنامه‌هایی که در کمیته فوتسال در نظر گرفته شده، تیم ملی با بالاترین سطح آمادگی عازم مسابقات جام جهانی خواهد شد. فدراسیون فوتبال در حال پیگیری و برنامه‌ریزی جهت حضور تیم ملی فوتسال در ژاپن است. خودم نیز در ژاپن کنار شما هستم. مطمئنم تیم ملی فوتسال با راهبردی که فدراسیون فوتبال دارد، برنامه‌ریزی دقیقی در این راه انجام خواهد داد.

ضربه بزرگ به تیم ملی فوتسال

هنوز به درستی مشخص نیست آیا تیم ملی قرار بوده از ابتدا به ژاپن سفر کند و یا ژاپن موافقتی با برگزاری این بازی نداشته است. مسئولان کمیته فوتسال مدعی هستند نامه نگاری با ژاپنی‌ها را دارند که در آن با شرایط سفر ایران به این کشور موافقت شده است اما محدودیت‌های دولتی در نهایت منتفی شدن مسابقه را در پی داشته است.

در هر صورت با لغو این مسابقه، تیم ملی فوتسال ایران ضربه بزرگی در راه آماده سازی جام جهانی خورده است به خصوص اینکه خبرهای خوب دیگری درباره سایر مسابقات دوستانه هم به گوش نمی‌رسد. جام جهانی قرار است شهریور و مهر امسال به میزبانی لیتوانی برگزار شود و تیم ملی کشورمان با آرژانتین، آمریکا و صربستان همگروه است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.