سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: درباره قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی، سازمان لیگ و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید تصمیم‌گیری کنند.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: درباره قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی، سازمان لیگ و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید تصمیم‌گیری کنند. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، منصور قنبرزاده، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال پس از انتخابش به این سمت اظهار داشت: باید از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تشکر کنم که به بنده لطف کردند و اعتماد داشتند.

وی افزود: برحسب وظیفه باید از استاد خودم تشکر کنم. ما از اولیای خدا و اساتید آموختیم که همیشه از اساتید خود تشکر کنیم. سال ۸۵ که در باشگاه نفت تهران مسئولیت مدیرعاملی این باشگاه را به عهده داشتم، مهدی محمدنبی درس‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف به ما داد. او همیشه اخلاق خوب و نیکو داشت و تا زمانی که در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بودیم، از او رهنمود می‌گرفتم. تقدیر این شد که یک شاگرد بیاید و در جایگاه استاد خود قرار بگیرد.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: هر چیز بیشتری بخواهم بگویم، تکراری می‌شود، اما می‌خواهم این قوت قلب را از نبی بگیرم که واقعا کمک کنند. یکی از مواردی که باعث شده بود جرات نکنم به این حوزه ورود کنم، وزن سنگین نبی بود که هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ تخصصی و اخلاقی الگویی برای بنده بود. از همه عزیزان تشکر ویژه دارم، به خصوص از هیئت رئیسه قبلی که تک تک آنها و هیئت رئیسه جدید از دوستان بنده هستند.

قنبرزاده خاطر نشان کرد: کار سخت است، اما با توکل به خدا، دوستی و محبت همه دست اندرکاران فوتبال، مجمع و هیئت رئیسه، به همراه مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، مجلس شورای اسلامی و دولت باید کمک کنند تا پروژه‌های ملی ما‌ پیش برود. همه باید کمک کنند تا اتفاق خوبی که اولویت همه کشور است و اولویت ملی محسوب می‌شود، به سرانجام برسد که ان‌شاءالله صعود تیم ملی به جام جهانی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا او دبیرکل قطعی فدراسیون خواهد بود یا سرپرست دبیرکلی می‌شود؟ گفت: خودم هم نمی‌دانم، چون هنوز حکمی دریافت نکردم.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که در حوزه دبیرکلی کارکنان این فدراسیون حقوق معوقه دارند، خاطر نشان کرد: اکنون هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم، چون عین کاغذی سفید هستم که ذهنیتی ندارم و همه چیز باید بررسی شود. اگر بخواهم اظهار نظری کنم، یک اظهار نظر غیر اصولی و غیر کارشناسی است. باید ببینیم منابع مالی به چه شکل است، اما مسلماً همه باید راهکار داشته باشیم و پای کار برویم. هنوز کار را عملاً تحویل نگرفتم و در این باره نباید اظهارنظر کنم.

قنبرزاده درباره اولویت کاری‌اش گفت: من اولویتی را تعیین نمی‌کنم، اولویت من اولویتی است که هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و ریاست ترسیم کرده‌اند و در برنامه‌های عزیزی خادم آمده است. با این حال بنده هر کجا کار کردم، حدود ۳۶ سال در مناسب ورزشی در محل‌های مختلف حضور داشتم که همیشه رعایت قانون، ضوابط و مقررات همگام با سیاست‌های جامعه و نظام بوده و مطمئناً سعی می‌کنم فدراسیون فوتبال را در حوزه‌ای که بنده مسئولیتش را دارم، برای شفافیت ریل‌گذاری کنیم. همه مسائل از جمله مالی و اداری کاملاً شفاف خواهد بود. این فدراسیون برای کل جامعه و بیش از ۸۰ میلیون ملت شریف ایران است و ما فقط امانتدار هستیم. وظیفه داریم این امانت را خوب نگهداریم و همیشه پاسخگو باشیم و پاسخگو به تمام ذینفعان فدراسیون فوتبال خواهیم بود.

وی درباره اینکه آیا او هم کشوی جادویی دبیرکلی فدراسیون فوتبال را حفظ می‌کند و قرار است احکام با مصلحت صادر شود؟ گفت: از نبی مجدداً تشکر می‌کنیم و بنای ما تعامل و دوستی است و از حالا قول داده و تعهد می‌کنم که از تمام حواشی دوری کنیم و کشویی هم اصلاً نبوده و نیست.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال همچنین درباره مصوبات جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: من دیر به جلسه ملحق شدم، اما یکی از مصوبات بحث سرپرست دبیرکلی بود که در خدمت شما هستم. یکی دیگر از موارد هم در خصوص تفکیک موسسه لیگ برتر از کمیته مسابقات بود که با توجه به تجربه دو دوره حضور در هیئت رئیسه سازمان لیگ مصوبه درستی بود. قرار است جزئیات آن مفصل‌تر مورد بررسی قرار بگیرد، اما قرار است یکی از برنامه‌های راهبردی عزیزی خادم که به باشگاه‌ها قول داده، سپردن درآمدزایی به خود باشگاه‌هاست. بحث مدیریت سازمان لیگ هم تغییر خواهد کرد و سازمان لیگ به عنوان موسسه‌ای مستقل و بر اساس قانون تجارت به صورت چابک و با مشارکت و نظارت واقعی تمام باشگاه‌های ذینفع ادامه راه می‌دهد. عزیزی خادم هم این مسئله را به عنوان یکی از اولویت‌ها به بنده ابلاغ کرد و ما آن را به اجرا خواهیم گذاشت. سهام سازمان لیگ برای باشگاه‌هاست و تمام درآمد برای باشگاه‌هاست که بخشی را هیئت‌های فوتبال استانی و بخشی را فدراسیون فوتبال منتفع می‌شوند. هسته و شاکله اصلی حق باشگاه‌هاست که ان شاءالله برای این پروسه برنامه داریم و ان شاءالله اجرایی خواهیم کرد.

قنبرزاده در پاسخ به این سوال که آیا درباره حق پخش تلویزیونی هم که ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌های فوتبال را شامل می‌شود، صحبتی شد یا نه؟ اظهار داشت: واقعیت این است که انتظارات را بر اساس معقولات و قوانین بسنجیم. در برنامه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۷۰ درصد از حق پخش برای صدا و سیما در نظر گرفته و این قانون شده است. ۳۰ درصد هم برای تمام ورزش کشور و همه فدراسیون‌هاست. این مطلب برای سال ۱۴۰۰ مصوب شده، اما می‌طلبد که مجلس شورای اسلامی این درصد را که کارشناسی شده نیست، تغییر بدهد.

وی در واکنش به این سوال که عادلانه‌ترین کار تغییر این درصد به سود ورزش است، گفت: بله، باید با نمایندگان مجلس صحبت کنیم و حداقل برای سال بعد از ۱۴۰۰ تغییری در آن بدهند و برنامه‌ای هم برای این کار طراحی داریم که در برنامه عزیزی خادم وجود دارد. این برنامه تفصیلی است که حق مطلب در جمله کوتاه ادا نمی‌شود.

سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال همچنین درباره اهمال کاری در قرارداد مارک ویلموتس و اینکه فدراسیون چه دفاعیاتی خواهد داشت تا غرامتی پرداخت نکند، گفت: در طول سنوات کاری خودم که ۳۶ سال در بدنه ورزش کشور مسئولیت داشتم، این را یاد گرفتم که مطالب در جایگاه تخصصی مطرح شود. اگر در جایگاه غیر تخصصی برای مردم صحبت کنم، شاید نتوانم اظهار نظر درستی داشته باشم. در جریان قرارداد و نحوه عقد آن و اینکه در چه مرحله‌ای است، نیستم. جایگاه تخصصی این موضوع وکلای حقوقی هستند که روی پرونده کار می‌کنند. هیچ قراردادی را ندیدم و اطلاعات بیشتری از رسانه‌ها ندارم و حتی شاید کمتر باشد. یکی از برنامه‌های عزیزی خادم و یکی از مولفه‌های انتخاب بنده برای پست دبیر کلی فدراسیون فوتبال این بوده که بنده هر کجا بودم، به شفاف سازی اعتقاد داشتم. اعتقادم این است مردم محرم این تشکیلات هستند. فوتبال برای مردم است و ما امانتدار هستیم و باید مسائل را برای مردم بازگو کنیم و قطعاً بنده با این ساختار زندگی کردم. در باشگاه نفت هم ما قرارداد بازیکنان را در سایت باشگاه قرار می‌دادیم و حتی به حسابرس مستقل می‌دادیم. برخی به من انتقاد می‌کردند، اما من شفافیت و دانستن را حق مردم می‌دانستم که در جریان حقوق خود قرار بگیرند. بگذارید قرارداد ویلموتس توسط حقوقدان‌ها بررسی شود و شاید من یا دوستی مسئله‌ای مطرح کند که در روند پرونده تاثیرگذار باشد.

وی درباره اینکه آیا او مانند دبیرکل قبلی مدیر تیم‌های ملی نیز خواهد بود، عنوان کرد: در حوزه اختیارات من نیست که برای خودم تعیین و تکلیف کنم. این از اختیارات ریاست فدراسیون فوتبال است که درباره آن هنوز صحبتی نکردیم. تیم‌های ملی زیر نظر دبیرکل است، اما درباره اینکه من مستقیماً کاری کنم یا افرادی تعیین شوند و مدیریت کلان را نظارت کنم، صحبت نشده است. باید بر اساس سیاست‌گذاری ببینیم به چه شکل کار بهتر انجام می‌شود.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره مسئله منع جذب بازیکن خارجی اظهار داشت: اینکه ما فراتر از قوانین بین‌المللی گامی برداریم، درست نیست، اما گاهی می‌بینید که شرایط خاصی حاکم می‌شود. شاید یک آتش‌سوزی پشت یک در باشد. ما برای ورود به هر جایی باید اجازه بگیریم، اما در این شرایط مجبوریم در را شکسته و وارد شویم تا خسارت بیشتری نبینیم. واقعیت این است ما پرونده‌های زیادی در فیفا داریم و اعتقاد شخصی دارم، از بی‌نظمی در قرارداد و بی تدبیری‌ها باید جلوگیری شود. دیدگاه فیفا به پرونده‌هایی که از ایران می‌رود، منفی است، چون سابقه خوبی در اذهان نداریم. در بالای ۹۵ درصد پرونده‌ها مشکل داشتیم و این موضوع باید جمع می‌شد. بعد از سازماندهی در همین یک فصل، تصمیم‌گیری می‌شود. سازمان لیگ و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید تصمیم‌گیری کنند، اما به اعتقاد من نباید تر و خشک با هم بسوزند. اگر باشگاهی پرونده دارد، باید بدهی را بپردازد تا بتواند خرید جدید انجام بدهد. به اعتقادم باشگاه‌هایی که پرونده و برای ندارند، نباید تاوان بدهند و این موضوع باید کارشناسی شود‌.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.