روزنامه الاتحاد امارات به وضعیت نامعلوم مسابقات مقدماتی جام جهانی آسیا اشاره و اعلام کرده است، دوازدهم بهمن نشست سرنوشت‌ساز فیفا و کشورهاى آسیایی برگزار خواهد شد.

روزنامه الاتحاد امارات به وضعیت نامعلوم مسابقات مقدماتی جام جهانی آسیا اشاره و اعلام کرده است، دوازدهم بهمن نشست سرنوشت‌ساز فیفا و کشورهاى آسیایی برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست مشترک فدراسیون‌هاى فوتبال کشورهاى آسیایى، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا که قرار بود به صورت غیرحضورى در هفته گذشته برگزار شود به پایان ماه ژانویه موکول شد.

به نوشته روزنامه الاتحاد امارات، در این جلسه راه حل‌ها و نظرات نمایندگان کشورها درباره پیشنهاد برگزارى مسابقات مقدماتى جام جهانى ۲۰۲۲ به صورت متمرکز و تعویق تاریخ برگزارى بازى‌ها در ماه مارس مورد ارزیابى قرار مى‌گیرد. روزنامه الاتحاد پیش از این خبر تعویق مسابقات و برگزارى بازى‌ها به صورت متمرکز را اعلام کرده بود. بر این اساس طبق پیشنهاد AFC ادامه مسابقات مقدماتى جام جهانى در آسیا به دلیل تداوم شرایط حاصل از شیوع بیمارى کرونا همچنین قرنطینه و محدودیت سفر در برخى کشورهاى آسیایى به صورت متمرکز برگزار مى‌شود.

بر این اساس، AFC از فیفا مهلت گرفته مسابقات مقدماتى تا ماه ژوئن (خرداد و تیر) به تعویق درآید و بازى‌ها به صورت متمرکز انجام شود، اما در صورتى که برخى کشورهاى آسیایى تا این مهلت هم نتوانند به بازى‌ها برگردند و به دلیل قوانین سختگیرانه قرنطینه امکان مشارکت در مسابقات را نداشته باشند، انصراف آنها اعلام خواهد شد و از جدول رقابت‌ها خارج مى‌شوند.

به گفته منابع نزدیک به AFC با توجه به تعویق رقابت‌ها، فرصت کوتاه باقیمانده باعث مى‌شود تنها راه حل برگزارى مسابقات به صورت متمرکز باشد. طبق این برنامه رقابت‌هاى هر گروه در یک کشور برگزار خواهد شد. پس از تعویق برگزارى نشست مشترک با مسئولان فیفا که در پایان ماه ژانویه (۱۲ بهمن) برگزار مى‌شود AFC به برخى کشورهاى آسیایى مهلت داده تا محدودیت‌هاى خاص سفر را حداقل درباره تیم‌هاى ملى فوتبال لغو و با رعایت پروتکل‌هاى بهداشتى مانند سایر کشورها با کنفدراسیون در این زمینه همکارى کنند.

گزینه بعدى این است که بازى‌هایی که قرار بود ماه مارس (فروردین) برگزار شود به تعویق افتاده و تا پایان ماه ژوئن (خرداد و تیر) به صورت متمرکز انجام شود که البته با توجه به مواضع کشورها و شرایط هر گروه در این مورد تصمیم‌گیرى مى‌شود، اما امکان تعویق رقابت‌ها بعد از این مقطع زمانى وجود ندارد.

این روزنامه اماراتی همچنین خاطر نشان کرده است: قوانین سختگیرانه قرنطینه هنوز در برخى کشورهاى آسیایى اجرا مى‌شود به شکلى که هر تیم پس از ورود به کشور باید ۱۰ روز قرنطینه شود که در این صورت امکان برگزارى مسابقات به صورت رفت و برگشت وجود نخواهد داشت. به همین دلیل برخى کشورهاى آسیایى به AFC اعلام کردند نمى‌توانند در ماه مارس به میدان بروند و لازم است کنفدراسیون در این خصوص با فیفا مذاکره کند که یا رقابت‌ها به تعویق بیفتد و یا به صورت متمرکز برگزار شود.

روزنامه الاتحاد امارات در پایان گزارش به تجربه موفق برگزارى لیگ قهرمانان آسیا به صورت متمرکز اشاره کرده و آورده است: کنفدراسیون تجربه موفق دوره قبل را در سال ۲۰۲۱ تکرار مى‌کند. با این وجود فیفا درباره ادامه مسابقات مقدماتى با کشورهاى آسیایى مکاتبه خواهد کرد تا با جمع‌آورى دیدگاه‌ها و نظرات در نشست پایان ماه ژانویه در این مورد تصمیم‌گیرى شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.