مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به منظور بررسی اساسنامه اصلاحی برگزار می‌شود و در صورت تایید اعضاء، این فدراسیون مجوز لازم برای برگزاری انتخابات در ماه‌های آینده را دریافت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی فدراسیون فوتبال فردا (شنبه) ساعت ۱۰ صبح به صورت مجازی برگزار می‌شود و اعضا درباره مفاد جلسه تصمیم‌گیری خواهند کرد. این جلسه به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع جمعیت، به صورت وبینار برگزار می‌شود. طی هفته‌های گذشته مراحل آزمایش و بهره‌برداری از سیستم برگزاری مجمع به صورت مجازی انجام شده و مشکلی برای برگزاری این مهم وجود ندارد.

برگزاری این جلسه در شرایطی است که از حدود ۲۰ ماه قبل (اسفند ۹۷) مجمع فدراسیون فوتبال به علت ایرادهای موجود در اساسنامه برگزار نشده و در نتیجه انتخابات فدراسیون هم از موعد مقرر به مدت ۷ ماه به تعویق افتاده است.

اعضای مجمع در جلسه فردا در رابطه با اساسنامه اصلاحی، مقررات انتخاباتی، صورت‌های مالی، زمان برگزاری انتخابات، عملکرد فدراسیون فوتبال و ... تصمیم‌گیری خواهند کرد.

* بررسی اساسنامه به صورت مجازی

تقریبا تمام اهالی فوتبال در جریان موضوعات مرتبط با اساسنامه این فدراسیون هستند که از حدود یک سال قبل با ایرادهای فیفا مواجه شد اما به علت تعلل در اصلاح اساسنامه و عقب انداختن این موضوع، فدراسیون جهانی اجازه برگزاری انتخابات را از این فدراسیون سلب کرد و آن را منوط به انجام اصلاحات دانست.

در نتیجه طی ماه‌های گذشته فرآیند اصلاحات با مشارکت AFC و FIFA برگزار شد و در نهایت با کش و قوس‌های فراوان اساسنامه پیشنهادی اواسط آبان ماه سال جاری مورد تایید قرار گرفت و اجازه برگزاری مجمع عمومی به منظور تایید اساسنامه صادر شد تا پس از این، انتخابات فدراسیون فوتبال برای چهار سال آینده انجام شود.

* ویژگی‌های اساسنامه اصلاحی برای ورود به انتخابات

اساسنامه جدید با اصلاحات مهمی نسبت به گذشته رو به رو شده که از مهم‌ترین موارد باید به استقلال کمیته‌های قضایی مانند اخلاق، انضباطی و استیناف اشاره کرد که از این پس به جای هیات رییسه، اعضای مجمع تصمیم‌گیرنده خواهند بود. هم‌چنین وظیفه تعیین کمیته انتخاباتی از هیات رییسه به مجمع واگذار شده است.

از دیگر اصلاحات، افزایش تعداد اعضای مجمع و هیات رییسه است که این موضوع می‌تواند احتمال لابی در انتخابات آینده را کاهش دهد و افراد بیش‌تری وارد گردونه رقابت شوند. بنابراین، تعداد اعضای مجمع از حدود ۷۵ نفر به ۸۹ نفر افزایش خواهد یافت که این موضوع ناشی از اضافه شدن سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی زنان و مردان در رشته‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی است. هم‌چنین پررنگ‌تر تیم‌های باشگاهی در رشته‌های مذکور هم به حضور چشم‌گیر اهالی فوتبال در مجمع فدراسیون فوتبال اضافه خواهد کرد.

از دیگر نکات اساسنامه جدید، سهولت نامزدی در سمت‌های انتخاباتی است که اعضا با سخت‌گیری‌های کم‌تری از جمله در رابطه با سابقه مدیریتی و گرفتن تاییدیه از اعضای مجمع مواجه خواهند شد. در یک نگاه کلی می‌توان این‌طور بیان کرد که اساسنامه جدید گره مشکلات سابق فدراسیون را باز کرده است و اگر چه ایرادهایی در آن دیده می‌شود اما نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.

تایید اساسنامه می‌تواند زمینه برگزاری انتخابات در دی یا بهمن ۹۹ را فراهم کند و فدراسیون از بلاتکلیفی موجود مبنی بر نبود رییس و اتمام دوره قانونی اعضای هیات رییسه خارج شود. حال باید دید اعضا در اولین جلسه عمومی خود که به صورت مجازی برگزار می‌شود، به اساسنامه رای مثبت خواهند داد یا خیر.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.