داور دیدار تیم های فوتبال ذوب آهن و پیکان در حالی اقدام به استفاده از تلویزیون برای تشخیص یک پنالتی کرد که اجازه قانونی این کار را نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، در یکی از دیدارهای هفته سوم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر روز پنجشنبه ذوب آهن میزبان پیکان بود که در یک صحنه بازیکن پیکان با صحنه سازی داور را مجاب به اعلام ضربه پنالتی کرد اما بعد از اعتراض شدید ذوبی ها تصمیم به دیدن دوباره تصویر از تلویزیون کرد و در نهایت رای خود را برگرداند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که هنوز سیستم استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران فعال نیست و امکانات آن نیز وجود ندارد.

ناظر سابق پخش تلویزیونی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مورد به خبرنگار مهر گفت: چیزی به اسم VAR یا تکنولوژی کمک داور ویدیویی در ایران وجود خارجی ندارد و فدراسیون فوتبال ما عملاً مجوز استفاده از چنین امکاناتی را دریافت نکرده است.

ایمان فرزین با اشاره به استفاده داور مسابقه پیکان و ذوب آهن و برگرداندن تصمیم پنالتی گفت: اقدام داور در تاثیرپذیری از تصاویر تلویزیونی خلاف قانون بوده است. مطابق مقررات، هرگونه سیستم تلویزیونی کمک داور ویدیویی یا VAR در صورتی می‌تواند در نتیجه مسابقه اثرگذار باشد که به تایید IFAB یا مجمع بین المللی قانون گذاری فوتبال رسیده باشد. در حقیقت داور بصورت غیررسمی فیلم صحنه پنالتی را دیده و آن را در مسابقه اعمال کرده است که این کار خلاف مقررات بوده است، چرا که هنوز مجوز رسمی از طرف فیفا جهت استفاده از تصاویر تلویزیونی در فوتبال ایران داده نشده است.

فرزین همچنین افزود: این تصمیم حتی اگر موجب رسیدن حق به حقدار شده باشد، مطابق قانون نبوده و می‌تواند تبعات نامطلوبی را برای لیگ برتر ایران به همراه داشته باشد. به عنوان مثال اگر در هفته‌های آینده اتفاق مشکوکی رخ دهد، همه تیم‌ها می‌توانند با استناد به مسابقه پیکان – ذوب آهن به تصمیمات داور اعتراض کرده و خواستار بازبینی فیلم مسابقه شوند.

ایمان فرزین در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این سیستم بصورت رسمی و قانونی وارد کشور شده و بتواند پس از اخذ مجوز مربوطه توسط فیفا و IFAB در مسابقات لیگ مورد استفاده داوران قرار گیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.