مشاهده چندین لاشه از پرندگان مهاجر در تالاب «میقان» نشان می‌دهد که علیرغم پایش‌های متوالی، احتمال ابتلا و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار جدی است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- فریده خدادادی: هر سال با آغاز پاییز تعدادی از پرندگان مهاجر از مناطق سیبری به سمت تالاب‌های کشورمان حرکت می‌کنند و تالاب میقان نیز به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر میزبان این قبیل پرندگان است.

متأسفانه یکی از بیماری‌هایی که سلامت این پرندگان را تهدید می‌کند آنفلوانزای فوق حاد است که در صورت شیوع می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را وارد سازد. امسال باوجود ابتلای تعدادی از این پرندگان در منطقه سیبری از تعداد پرندگان مهاجر به مناطقی تالابی کشورمان ازجمله تالاب میقان کاسته شده است.

در گزارش قبلی مهر که در ۲۸ مهرماه با عنوان «خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی» منتشر شد، اشاره شد که به‌منظور کنترل این بیماری‌ها و وضعیت شیوع این بیماری در صورت بروز، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست متولی و مسئول هستند و باید در این راستا پایش های لازم را انجام دهند.

در گزارش مهر تأکید شد که اگر مورد مشکوکی از تلفات پرندگان مهاجر مشاهده شود باید به دامپزشکی برای بررسی دقیق و نمونه‌برداری انتقال پیدا کند چراکه با شیوع این ویروس مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان با تهدید تلفات طیور و بر جای ماندن خسارات سنگین روبرو می‌شوند.

حال با توجه به عکس‌های تهیه‌شده از وضعیت تالاب میقان توسط عکاس مهر، وجود لاشه چند پرنده در سطح تالاب میقان خطر این بیماری را گوشزد می‌کند.

در ادامه خبرنگار مهر پیرو اهمیت موضوع با مدیرکل محیط‌زیست استان تماس گرفت که درنهایت رضا میرزایی، مدیرکل محیط‌زیست استان خبرنگار مهر را به استفاده از خبری که روی سایت قرارگرفته است، هدایت کرد.

تردد و نزدیک شده به تالاب میقان ممنوع است

در این خبر به نقل از رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی آمده است: بر اساس مصوبات کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی مدیریت بحران استان و با توجه به ناقل بودن پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هرگونه تردد و نزدیک شدن به تالاب میقان ممنوع است.

وی بیان کرد: با توجه به گزارشات و پایش‌های صورت گرفته در تالاب میقان اراک مبنی بر تلفات پرندگان، چندین نمونه موجود در منطقه، نمونه‌برداری شده است و با تشکیل جلسات هماهنگی، تمهیدات لازم برای پیش‌بینی شرایط و اقدامات در نظر گرفته‌شده است.

میرزایی با تأکید بر اینکه محیط‌بانان و کارشناسان محیط‌زیست همه شهرستان‌های استان در خصوص نحوه برخورد با لاشه‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تجهیزات انفرادی و بهداشتی آن‌ها نیز تأمین و در اختیارشان قرارگرفته است افزود: در پی پایش ها و گزارشات این چند روز خوشبختانه تلفات در حدی نیست که اقدام به جمع‌آوری لاشه‌ها در سطح وسیع شود؛ شرایط کاملاً تحت کنترل است و به دلیل حساسیت بالای موضوع، این بیماری به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: این تالاب تجربه تلخ شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در سال ۹۵ دارد که بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ لاشه پرنده از سطح تالاب جمع‌آوری شد، سال ۹۶ نیز این بیماری در کمین تالاب میقان و پرندگان بود که به خیر گذشت و در سال ۹۷ و ۹۸ نیز هیچ موردی از وجود این بیماری دیده نشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان توصیه کرد مردم و گردشگران تا اطلاع ثانوی از حضور در تالاب میقان خودداری کرده و درصورتی‌که با لاشه پرنده مواجه شدند، از دست زدن به آن خودداری کرده و مراتب را به دامپزشکی و محیط‌زیست اعلام کنند تا دفن و امحای لاشه به‌صورت کاملاً بهداشتی توسط نیروهای آموزش‌دیده صورت گیرد.

شرایط تحت کنترل و ورود به تالاب میقان ممنوع است

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا احتمال شیوع آنفلوانزا در تالاب وجود دارد یا خیر، گفت: تمامی پرندگان مهاجر ناقل بیماری هستند اما این تلفات به‌اندازه‌ای نیست که تنشی در عموم نسبت به وجود بیماری آنفلوانزا ایجاد کند.

وی ادامه داد: نمونه‌برداری‌ها انجام و منتظر نتایج از دامپزشکی هستیم اما بااین‌وجود شرایط کاملاً تحت کنترل است و به دلیل حساسیت بالای موضوع، این بیماری به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد و برای اطمینان بیشتر ورود به تالاب میقان ممنوع شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پرندگان مهاجر در دنیا به‌عنوان مخازن اصلی انتقال ویروس آنفلوانزا مطرح هستند و ممکن است در مسیری که مهاجرت می‌کنند اگر در تماس با پرندگان اهلی و طیور بومی و صنعتی قرار گیرند، بیماری را منتقل کنند.

آغاز پایش زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از شهریورماه

شانقی بیان کرد: در دو ماه گذشته بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور روسیه و قزاقستان مطرح شد، از طرفی کشور ما نیز در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد و به‌تبع خطر انتقال این بیماری در کشور و استان وجود دارد به همین دلیل پایش زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در استان، مرغداری‌ها و طیور روستایی اطراف تالاب با همکاری محیط‌زیست از شهریورماه سال جاری آغازشده است.

وی افزود: باوجود گزارش‌هایی مبنی بر تلفات چند قطعه غاز وحشی در تالاب میقان در چند روز گذشته و وجود احتمال آلودگی این پرندگان به ویروس آنفلوانزا از آن‌ها نمونه‌برداری شده و برای نتایج نهایی به سازمان دامپزشکی ارسال‌شده است و دریافت نتایج سه الی چهار روز طول می‌کشد تا پس از اعلام نتایج، اقدامات لازم انجام شود.

منتظر نتایج سازمان دامپزشکی هستیم

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: نمونه‌برداری لاشه پرندگان مذکور نشان‌دهنده این است که مشکوک به ویروس آنفلوانزا هستند، اما همچنان منتظر نتایج قطعی از سازمان دامپزشکی هستیم و اقدامات پیشگیرانه با همکاری محیط‌زیست از قبیل پایش مستمر تالاب میقان و سایر تالاب‌های استان، ممنوعیت صید و شکار، ممنوعیت ورود افراد به تالاب میقان انجام می‌شود.

شانقی افزود: پایش مرغداری‌های اطراف تالاب میقان به‌طور روزانه توسط دامپزشکی در حال انجام است تا در صورت مشاهده موارد مشکوک نمونه‌برداری و قرنطینه انجام شود.

به گزارش مهر، در فصل پاییز مشاهده تالاب میقان با پرندگان مهاجر زیبایی خاصی را به منطقه می‌بخشد به‌طوری‌که عکاسان و مسافران بسیاری را به سمت این نقطه می‌کشاند؛ حال مشاهده لاشه بیجان پرندگانی که معلوم نیست بر اثر چه بیماری تلف‌شده‌اند، از جاذبه‌های این زیستگاه کاسته است و نگرانی را نسبت به خطر آنفلوانزا فوق حاد پرندگان دوچندان می‌کند.

انتظار می‌رود مسئولان برای اطمینان و اعتمادسازی میان عموم مردم در زمینهٔ این‌گونه مسائل مهم که با حیات و سلامتی انسان سروکار دارد، مسائل را به‌طور کامل و دقیق بازگو کنند و پاسخگوی رسانه‌ها باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.