یک عضو سابق فدراسیون فوتبال معتقد است با اصلاح اساسنامه این فدراسیون و ورود چهره‌های فوتبالی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد چرا که ساختارهای اقتصادی فوتبال ایران ایراد دارد.

اصغر باقریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پایان اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و امیدواری جامعه فوتبال و هواداران به ورود چهره‌های جدید و تحول در فوتبال ایران گفت: اول باید ریشه‌یابی کنیم که ریشه‌های مشکل ما کجاست؟ اما مشکل ما وجود آدم‌ها نیست. با این شیوه‌ها مشکلات حل نمی‌شود چرا که مشکل ما مربوط به ساختار می‌شود و این ساختار از چندین مولفه تشکیل شده است.

او با بیان اینکه مشکل فوتبال ایران عدم شناسایی مشکل است، افزود: تصمیم گیرندگان فوتبال ایران نمی‌دانند مشکل چیست. ساختار فوتبال ما ایراد دارد. آدم‌های جدید با فاکتورها و معیارهای دست‌ و پاگیر قادر به حل مشکلات نیستند. مشکل ما این است که نمی‌خواهیم مشکل را حل کنیم. زیربنای فوتبال دنیا بر اساس درآمد تعریف شده است نه براساس هزینه. هزینه تابعی از درآمد است. در بحث فوتبال، پردرآمدترین کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی آمریکا و چین هستند اما نقشی در فوتبال دنیا ندارند چون نتوانستند از فوتبال درآمد ایجاد کنند. این‌ها از آب‌وهوا درآمد دارند اما نتوانستند از فوتبال درآمد ایجاد کنند. در عوض کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال و آرژانتین با وجود بنیه اقتصادی ضعیف، در فوتبال درآمدزایی کردند.

مدیرعامل سابق سپاهان و فولاد خوزستان با تاکید بر اینکه علت درآمدزایی این کشورها در فوتبال شناسایی ذائقه مردم است، ادامه داد: درآمدزایی از طریق مردم ایجاد می‌شود. در صنعت اتومبیل هم شرکت‌هایی مانند بنز، بی ام وِ، تویوتا و ... با شناسایی ذائقه مردم درآمدزایی می‌کنند. در فوتبال هم باید از ریق مردم درآمدزایی شود. ما از نظر داشتن هوادار در دنیا جزو مدعیان هستیم و دروغ هم نمی‌گوییم اما ذائقه مردم را نمی‌شناسیم.

باقریان خاطرنشان کرد: مدیرعامل باشگاهی می‌گوید تیمش سی میلیون هوادار دارد اما چرا نمی‌توانند از این سی میلیون هوادار درآمدزایی کنند؟ علت این ناتوانی به علت نواقص موجود در ساختارهای اقتصادی فوتبال است که باید فکری به حال آن کنیم.

وی در واکنش به این سوال که اهالی فوتبال امیدوارند با ورود چهره‌های فوتبال و اشراف بر فضای این رشته، تحولی در فوتبال رخ دهد، گفت: برخی فکر می‌کنند چون شوماخر بهترین راننده تاریخ فرمول یک است، می‌تواند برای شرکت بنز و بی‌ام‌وِ هم خودرو طراحی کند؟ در نتیجه ما باید کسانی را داشته باشیم که در یک ساختار مناسب، بتواند با شناسایی خواسته مردم، درآمدزایی کند.

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه باید در فوتبال ایران ساختارسازی شود، گفت: ساختار یک زمینه شناختی است و باید از افراد شناخته داشته باشید. ساختار هزینه‌ای ما باید به ساختار درآمدی تبدیل شود. ما باید قوانین را تعریف کنیم. باید قوانین به گونه ای باشد که ساختار مناسب را فراهم کند. با اصلاح یک آیین نامه اتفاقی رخ نخواهد داد. مثلا تعریف ۱۰ سال مدیریت در ایران برای کسی کاری ندارد. همه می‌توانند آیین‌نامه‌ها را دور بزنند. با این اصلاحات و قوانین هم اتفاقی رخ نخواهد داد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.