پیشکسوت داوری فوتبال ایران می‌گوید انتخاب فریدون اصفهانیان به عنوان سرپرست کمیته داوران، در جا زدن داوری فوتبال ایران است.

جعفر خوشرو پیشکسوت داوری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بازگشت فریدون اصفهانیان بر راس داوری فوتبال ایران، گفت: تمام دعواهای داوری بر سر این ریاست است. تا زمانی که ساختار کمیته داوران درست نشود، هیچ رئیسی نمی‌تواند کاری برای داوری انجام دهد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل انتخاب اصفهانیان، لابی و خریدن رای روسای هیات‌های بعضی از شهرستان‌ها بود. او و بهاروند سال‌ها است که همکاری می‌کنند و سرپرست فعلی برای این که بتواند در انتخابات رای بیاورد، دست به دامان اصفهانیان شده است. البته سرپرست فعلی کمیته داوران در زمان ریاستش هم گلی به سر داوری نزد و حواشی زیادی داشت. او، روسا و سرپرست‌های بعد از او نتوانستند داوری ایران را به سوی پیشرفت سوق دهند و سال‌ها است که داوری در جای خود در جا می‌زند. اگر فغانی را کنار بگذاریم، کدام داوران ما در بازی‌های معتبر سوت زده‌اند و یا حتی کاندید قضاوت شده‌اند؟ اشتباهات داوری در لیگ برتر چقدر کم شده است؟ همه این درجا زدن‌ها و پسرفت‌ها در سال‌های اخیر رخ داده است که فریدون اصفهانیان نیز در آن بی‌تاثیر نیست.

خوشرو در خصوص وضعیت داوران گفت: کمیته داوران نه ساختار مشخص دارد و نه هیچ برنامه‌ای برای آموزش و پیشرفت داوران دارد. هر کسی به کمیته می‌آید به فکر گرفتن سمت و جایگاه خودش است و دلش به حال داوری نمی‌سوزد. نه مزیت‌هایی برای داوران در نظر گرفته می‌شود و نه دستمزد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این شرایط داور با کدام انگیزه به زمین بیاید و سوت بزند. نه تنها کمیته داوران بلکه کمیته انضباطی هم پشتیبان داوران نیست و یک مربی یا بازیکنی حقوقش ۱۰ یا ۲۰ برابر داوران است، به راحتی به آن‌ها بی‌احترامی کنند و قانون را رعایت نکنند.

این پیشکسوت داوری در خصوص داوران لیگ بیستم گفت: سال‌ها است که روند پیشرفت داوری در فوتبال ایران درست طی نمی‌شود. بسیاری از داوران رده پایینی با سفارش سمت‌داران هیات‌های فوتبال استان‌ها به رده‌های بالاتر فرستاده می‌شوند و وقتی به رده ملی یا بین‌المللی می‌رسند، عیار واقعی خود را نشان می‌دهند؛ تعداد کم نماینده‌های داوری فوتبال ایران در بازی‌های مهم خود بیانگیر این موضوع است. داوری فوتبال ایران نیاز به تفکری جدید و دلسوز دارد. تفکری که برای پیشرفت داوری و کاهش فشار از روی داوران، نه گرفتن سمت در فدراسیون فوتبال و افزایش حقوق باشد. این داوری با این وضع فدراسیون و افراد انتخاب شده زمان می‌برد تا درست شود و باید کاری اساسی در آن صورت بگیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.