سرمربی سابق تیم ملی فوتبال جوانان دختر ایران در مورد زندگی خود در روزهای شیوع کرونا صحبت کرد.

کتایون خسرویار، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۹ سال ایران بود و با تلاش خود تیمی را تشکیل داد که نسل جدیدی را به فوتبال ایران معرفی کرد. بازیکنی همچون گلنوش خسروی که در جوانی لژیونر شد از جمله شاگردان خسرویار در ایران بود. این مربی بعد از آنکه دختران ایران به دلیل داشتن کارت زرد بیشتر به مرحله نهایی قهرمانی آسیا صعود نکرد، از هدایت تیم ملی کنار رفت تا تجربه جدیدی در زمینه سرمربیگری کسب کند. او هدایت تیم ReignFC آمریکا را برعهده گرفت.

چندی است که ورزش تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و مسابقات در بسیاری از کشورها لغو شده اما به تدریج و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ورزش دوباره آغاز به فعالیت کرده است.

کتایون خسرویار در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت تیم خود در شرایط شیوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: تمرینات و مسابقات از زمان شیوع ویروس کرونا لغو شد و حتی بازیکنان نتوانستند برای نشان دادن خود به مربیان و دانشگاه چند بازی انجام دهند. لیگی که تیم من در آن بود، تغییر کرد و اکنون لیگ دیگری برای زیر ۱۹ ساله‌ها درست کرده‌اند. خیلی حیف شد چون تیم خوبی داشتیم و در آمریکا سوم بودیم و حتی می‌توانستیم اول هم بشویم.

او در ادامه افزود: تیم فعلا تمرین نکرده اما فکر می‌کنم تا یک یا دو هفته آینده کارشان را شروع کنند. من هم برای فوق لیسانس دوم در شهر دیگری دانشجو هستم و باید به درسم برسم اما اینجا به تیم هیستون دش و تیم دانشگاهم کمک می‌کنم. بازیکنان در این مدت فقط تمرین پاسکاری و بدنسازی داشتند و باید ببینیم تا سه ماه دیگر که زمان شروع مسابقات است، چگونه کار می‌کنند.

اکنون دلیل موفقیت فوتبال زنان آمریکا را می‌دانم

خسرویار به شروع تمرینات تیم ملی آمریکا اشاره و بیان کرد: اردوهای تیم ملی به تازگی شروع شده اما هر روز تست کرونا می‌دهند که جواب‌ها هم خیلی زود آماده می‌شود. بازیکنان اجازه بیرون آمدن از خوابگاه را ندارند و گروه‌بندی شده‌اند که چه گروهی در چه زمانی تمرین، استراحت و بدنسازی کار کنند، یعنی سیستمی طراحی شده است.

او در مورد لیگ فوتبال زنان آمریکا گفت: تیم‌های باشگاهی چند روز است که تمرینات گروهی خود را شروع کرده‌اند و دختران دوباره یاد می‌گیرند که چگونه با هم بازی کنند چون در این مدت فقط پاسکاری، حفظ توپ و بدنسازی انجام داده‌اند. مسابقات هم در فوریه (بهمن ماه ۹۹) شروع می‌شود و اگر آمار کرونا بالا نرود تیم‌ها حداقل سه ماه و نیم دیگر فرصت آماده‌سازی دارند.

خسرویار در مورد ساختار فوتبال زنان در آمریکا گفت: بعد از ۱۴ سال به آمریکا برگشتم چون دوست داشتم که بدانم چرا آمریکا همیشه در فوتبال زنان قوی است و فکر می‌کنم تا الان یاد گرفته‌ام. سیستم آموزش فوتبال در آمریکا از کودکی شروع می‌شود، یعنی بازیکن از سه یا چهار سالگی در تیم بازی می‌کنند و پله پله بالا می‌رود. برای آنها ساختار وجود دارد و می‌توانند دائم با مربیان مختلف، خود را بهتر کنند. مربیان زیادی با تفکرات مختلف اینجا کار می‌کنند و بازیکنان همه جوره یاد می‌گیرند تا برای بهترین تئوری فوتبالشان تصمیم بگیرند.

یاد گرفتم برنج و ته‌دیگ درست کنم

سرمربی سابق تیم ملی دختران جوان ایران در مورد شرایط زندگی و تجربیات خود در دوران شیوع کرونا گفت: بعد از سال‌ها یادگرفتم چگونه دوباره هشت ساعت بخوابم که این خیلی برای سلامتی مهم است. همچنین آشپزی کردم و غذاهای ایرانی را درست کردم که تا به حال امتحان نکرده بودم چون به نظرم خیلی سخت بود اما فهمیدم که اگر طبق فیلم‌های موجود در اینترنت عمل کنم، برنج پختن و درست کردن ته دیگ خیلی راحت است اما باید وقت و عشق زیادی برای این کار صرف کرد. علاوه بر این دوباره به دانشگاه رفتم تا چیزهای جدیدی یاد بگیریم و قوی‌تر از قبل باشم.

با بازیکنان ایران در ارتباط هستم

خسرویار در پاسخ به این سوال که آیا پیگیر دختران فوتبالیست ایران است؟ بیان کرد: بله! از زمانی که ایران را ترک کرده‌ام، هفته‌ای یک بار با سمیه شهبازی (کمک مربی خسرویار در تیم ملی) صحبت می‌کنم و از طریق اینستاگرام با بازیکنان در ارتباط هستم حتی سعی کردم بازیکنان ایرانی و آمریکایی را به هم وصل کنم که با هم ورزش کنند. گلنوش خسروی، ثنا و غزاله بنی‌طالبی با چند نفر از بازیکنان آمریکا که در تیم ملی هم هستند، یک روز تمرین کردند. در کل با آنها در تماس هستم، بالاخره چندین سال کنارشان بودم، نه تنها به عنوان سرمربی بلکه صبح تا شب پیگیر غذا خوردن و تمریناتشان بودم و دوست دارم ادامه دهم.

او افزود: دوست داشتم عید به ایران برگردم اما به خاطر شیوع کرونا لغو شد و به دانشگاه رفتم. با این حال فکر می‌کنم تا چند ماه دیگر به ایران بیایم و بعد از یک ماه دوباره به دانشگاه برگردم اما آرزو دارم کاری انجام دهم که بین دو کشورم باشد.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال دختران جوان ایران در پایان گفت: امیدوارم همه در ایران مواظب خودشان باشند چون کرونا شیوع زیادی پیدا کرده است. من وقتی حس تنهایی می‌کنم با خانواده‌ام حرف می‌زنم، کتاب یا درس‌های جدیدی می‌خوانم. اگر در خانه هستید باید واقعا سر خود را شلوغ کنید چون این تنها فرصتی است که می‌توانید به کارهای باقی مانده‌تان برسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.