مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: باید بپذیریم از فوتبال غرب آسیا عقب افتادیم و نباید خودمان را فریب بدهیم.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: باید بپذیریم از فوتبال غرب آسیا عقب افتادیم و نباید خودمان را فریب بدهیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید آذری که میهمان تلفنی برنامه ورزش و مردم بود، در ابتدای صحبت‌هایش درخصوص حق رشد یا همان حق آموزش بازیکنان جوان اظهار داشت: فلسفه این مقررات به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد که یک بازیکن جوان بلژیکی در حالی که قراردادش نیز به پایان رسیده بود، می‌خواست از استاندارد لیرژ به لیگ فرانسه برود. باشگاه مبدأ تقاضای مبلغ هنگفتی را برای انتقال کرد، ولی این جوان یک وکیل فرانسوی استخدام کرد و در سال ۱۹۹۵ منجر به این شد که قانون بوسمن تعیین شود تا آنهایی که قرارداد ندارند، بتوانند به راحتی به تیم دیگر بروند. فیفا در سال ۲۰۰۱ قانون حق آموزش را به قوانین خود اضافه کرد و در سال ۱۳۹۶ ماده ۲۳ و ۲۴ قانون نقل و انتقالات این مسئله در ایران توسط فدراسیون لحاظ شد. پس نباید این انتظار را داشت که چرا مدیران در ایران اطلاعاتی ندارند.

وی افزود: وقتی مدیران فوتبال کشور به اساسنامه فدراسیون اشراف ندارند، نباید انتظار داشت که از قوانین بین‌المللی هم مطلع باشند و در واقع ما در اینجا یک خلأ داریم. اینجاست که متوجه می‌شویم هرکسی نباید مدیر باشگاه باشد و البته این فقدان اطلاعاتی وجود دارد.

مدیرعامل باشگاه فولاد ادامه داد: وقتی یک ورزشکار را از ۱۲ تا ۲۱ سالگی در یک یا چند باشگاه رصد می‌کنید، در زمان انتقال موضوعی تحت عنوان مکانیزم مشارکت را در قرارداد باید ببینید. اگر تعمداً یا سهواً این اتفاق نیفتد و لحاظ نشود، باشگاه‌تان از دریافت این حق آموزش محروم می‌شود، اما اگر مدارک لازم وجود داشته باشد، فیفا هم حق و حقوق باشگاه مبدا را لحاظ می‌کند.

آذری با اشاره به اینکه در آمریکا هم هیچکس مکانیزم مشارکت را لحاظ نمی‌کرد و پس از آن تاریخ بود که در قانون بازنگری صورت گرفت، عنوان کرد: بوسمن از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ قضیه انتقالش را دنبال کرد و در نهایت ۲۰ میلیون یورو از فدراسیون فوتبال بلژیک غرامت گرفت. نکته جالب اینکه فرانک دی‌بوئر هم پیرو همین قانون بوسمن نمی‌توانست به بارسلونا برود و پس از این قانون، پاداش خود را به بوسمن داد.

وی درخصوص پرونده رضا شکاری گفت: ما بر سر رضا شکاری هم ۱۰ هزار یورو گرفتیم و الان هم به خاطر دادخواستی که در CAS کردیم، قرار است ۲۳ اکتبر دفاعیات لازم صورت بگیرد که البته طرف روسی قرار نیست در این جلسه شرکت کند.

مدیرعامل فولاد تصریح کرد: حق آموزش در قوانین فیفا و در ماده ۲۰ حق ترانسفر بازیکنان دیده شده است و باشگاه‌ها می‌توانند در بحث قوانین نقل و انتقالات، می‌توانند حق و حقوق‌شان را از اتاق حل اختلاف در فیفا دنبال کنند. ما اگر مکانیزم مشارکت را در قراردادها قرار بدهیم، شرایط بهتر خواهد بود.

آذری در خصوص وضعیت نمایندگان در لیگ قهرمانان آسیا گفت: اول باید ببینیم که شکل مسابقات سال جاری به دلیل ویروس کرونا با گذشته تغییر ویژه داشته است و تصمیمات جدید برای برگزاری مسابقات در دور مقدماتی گروهی در دستور کار AFC قرار گرفته بود. وقتی در تورنمنتی هر سه روز یک بار بازی می‌کنید و شرایط به دلیل محدودیت‌های تردد در هتل‌ها خسته کننده است، نباید از شرایط روحی و روانی ساده گذشت.

وی تصریح کرد: تامین منابع انرژی و ریکاوری در شکل برگزاری مسابقات کار بچه‌های ما را سخت کرده بود و شکل برگزاری تورنمنت قطعا نتایج تیم‌های ایرانی را تحت تاثیر قرارداده بود. البته نکات امیدوار کننده‌ای نیز وجود داشت که صعود دو نماینده کشورمان به دور بعد بود. سال گذشته فقط ذوب‌آهن به عنوان نماینده شایسته فوتبال ایران از مرحله گروهی صعود کرد و سایپا در پلی‌آف و استقلال و پرسپولیس در مرحله گروهی حذف شدند. سهم فوتبال ایران در سال گذشته از حضور در جمع ۸ تیم غرب آسیا ۱.۲۵ بود ،در حالی که امسال با صعود استقلال و پرسپولیس به ۲.۵ رسید.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان تاکید کرد: با توجه به شکل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال جاری نمایندگان ما موفقیت نسبی داشتند. شکل بازی سپاهان نیز در بازی آخر و با برتری مقابل السد قطر ما را نسبت به عملکرد این تیم با محرم نویدکیا در سال آینده امیدوار کرد. البته نباید حقایقی را کتمان کنیم و باید قبول کنیم که نوع سرمایه‌گذاری، مدیریت، مشارکت اسپانسرها در غرب آسیا روز به روز در حال تغییر است. مشکل اساسی ما شاید صعود به مراحل بالا نباشد، کما اینکه تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس در سالیان گذشته موفق به کسب نایب قهرمانی آسیا شدند.

آذری خاطرنشان کرد: تعصب اصفهانی ندارم و حقیقت را می‌گویم و اعتقاد دارم تیم‌های گروه سپاهان سخت‌تر بودند و نباید پیروزی سپاهان مقابل السد قطر را با این موضوع که این تیم با بازیکنان ذخیره خود در زمین حاضر شده بود زیر سوال برد. سپاهان تلاش خود را برای موفقیت کرد و در بازی‌های که بازنده بود نیز موقعیت خلق کرد. باید به عنوان یک فوتبالی از امیر قلعه‌نویی تشکر کنم که زحمت خود را در این تیم کشید و با حضور محرم نوید کیا نیز شاهد فوتبال امیدوار کننده‌ای بودیم.

وی با تاکید بر عقب افتادگی فوتبال ایران از غرب آسیا گفت: باید بپذیریم از غرب آسیا عقب افتادیم و نباید خودمان را فریب بدهیم. وقتی عنوان و اقسام مراکز فوتبال در کشورهای قطر، امارات و عربستان حضور دارند و در بحث آموزش مربیان، اسپانسرینگ و حق پخش نیز با باشگاه‌های غرب آسیا قابل مقایسه نیستیم. فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عربی نیز این همه معضل و مشکل ندارند. باشگاه‌های ما جزئی از کل فوتبال ایران هستند و با شرایط فدراسیون فوتبال نباید نگاه رویاپردازانه داشته باشیم.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان ادامه داد: چیزی که من را خوشحال کرد حضور یحیی گل‌محمدی، مجید نامجو مطلق و محرم نویدکیا روی نیمکت مربیگری نمایندگان فوتبال ایران بود. بچه‌هایی که خودشان سابقه بازی در این مسابقات را دارند و حالا سکاندار نمایندگان کشورمان هستند. خون تازه‌ای در رگ‌های هدایت نیمکت تیم‌های کشورمان جاری شده است و باید از این اتفاق حمایت کنیم. از طرفی فوتبال تازه کهنه و قدیمی ندارد و باید از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم. حلقه مفقوده فوتبال ما آموزش است و مدیرانی نداریم که آموزش دیده باشند و خود من نیز نیاز به آموزش در همه زمینه‌ها دارم، اما متاسفانه در زمینه آموزش هیچ توجه‌ای در فوتبال ایران نمی‌شود.

وی با انتقاد از شکل اداره فوتبال در ایران تاکید کرد: شما ببینید در مجمع استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند، از کجا می‌آیند و چه اهدافی دارند. در واقع اهداف آنها با سایر باشگاه‌ها متفاوت است. وقتی نمی‌توان ثبات مدیریت داشت، نمی‌توان انتظار رشد هم داشت.

آذری درباره فرصت‌سوزی مربیان جوان گفت: زمان انتخاب برای مربیگری بسیار مهم است و اگر مدیران با نگرش خاصی در این خصوص اقدام کنند، با توجه به اینکه جامعه فوتبال ایران عجول است و به دنبال نتیجه گرفتن در کوتاه‌ترین زمان است، باید به همه مسائل توجه شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه اگر مربی در ابتدای کارش نتایج خوبی نگیرد، ممکن است برخوردهای خوبی در ادامه نبیند، درباره انتخاب محرم نویدکیا برای سرمربیگری سپاهان عنوان کرد: مطمئن هستم که انتخاب نویدکیا با مطالعه بوده است. اگر مکانیزم انتخاب مربی توام با ژرف اندیشی نباشد، به کار مربیان لطمه می‌زند، اما درخصوص نویدکیا حداقل این اتفاق افتاده که انتخابش با مطالعه بوده است و فرصت به او داده خواهد شد و هواداران هم او را دوست دارند.

آذری با بیان اینکه امیدوارم پرسپولیس و استقلال با قدرت به مسیر خود در لیگ قهرمانان آسیا ادامه بدهند، خاطرنشان کرد: درباره مربیان جوان، تا فلسفه باشگاه مربوطه را ندانیم، نمی‌توانیم خیلی درباره این مسئله اظهار نظر کنیم. همچنین مربیان جوان نباید خودشان را از عرصه آموزش دور نگه دارند. آینده متعلق به همین نیروهای جوان است. آنها نباید از باخت بترسند و آرزو می‌کنم در فوتبال جایگزین شوند. ضمن اینکه اگر فدراسیون پلن مشخصی برای آموزش نداشته باشد، به موفقیت نخواهد رسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.