مجموع دریافتی ۴ مهاجم خارجی پرسپولیس در فصل گذشته (ماریو بودیمیر، آنتونی استوکس، جونیور براندائو و کریستین اوساگونا) عددی بالغ بر یک میلیون دلار می‌شود! با میانگین قیمت ۲۲ هزار تومان برای هر دلار، پرسپولیس ۲۲ میلیارد برای تنها یک گل‌ زده و یک پاس گل هزینه کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه وطن امروز نوشت: «اگر قرار باشد درباره مهاجمان داخلی و خارجی چند سال اخیر پرسپولیس بنویسیم بهترین جمله همان حرف حافظ است: آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد. در ۷-۶ سال اخیر جوانان گمنام ایرانی بودند که آمدند جور خط حمله قرمزها را کشیدند و معروف شدند اما پول اصلی را یک عده خارجی بی‌کیفیت به جیب زدند. مهدی طارمی و علی علیپور به عنوان ۲ بازیکن جوان ناشناخته به جمع قرمزها آمدند و با گل‌های خود موجب ۴ قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر شدند اما وقتی به لیست پرداختی‌ها می‌نگریم می‌بینیم خارجی‌های بی‌کیفیت بی‌آن‌که بیش از یکی دو گل بزنند، پول‌های اصلی را به جیب زده‌اند. طارمی و علیپور هر دو به فوتبال پرتغال رفته‌اند و حالا پرسپولیس جوانان دیگری مثل مهدی عبدی و آریا برزگر را دارد که می‌تواند با اعتماد به آنها خط حمله‌اش را مجددا آتشین کند. خریدهای خارجی پرسپولیس بویژه در پست مهاجم یک رسوایی بزرگ محسوب می‌شود و شاید عدم جذب بازیکن خارجی از این حیث کاملا به سود این تیم باشد. علی علیپور طی ۲ فصل اخیر بارها نسبت به جذب مهاجم خارجی واکنش نشان داد و در نهایت نیز بدون تمدید قراردادش در پایان لیگ نوزدهم از این تیم جدا شد. در موضوع جدایی علیپور از پرسپولیس به عنوان برترین گلزن لیگ برتری این باشگاه، مساله بی‌توجهی باشگاه به درخواست مالی‌اش تاثیرگذار بوده است. توجه خاص باشگاه به جذب مهاجمان خارجی با قراردادهایی بالاتر از این بازیکن و در نهایت خروجی نه‌چندان قابل توجه این بازیکنان، در نهایت باعث شد علیپور راه جدایی را در پیش بگیرد.

علیپور سال ۹۳ با قراردادی ۸۵ میلیونی از راه‌آهن به پرسپولیس پیوست. این مهاجم فصل بعد قراردادش به ۱۸۰ میلیون ارتقا یافت. او در فصل سوم حضورش۳۹۰ میلیون دریافت کرد و این عدد برای فصل چهارم به ۵۰۷ میلیون رسید. در فصل پنجم علی علیپور قراردادش به عدد ۶۵۹ میلیون رسیده بود که با توجه به آقای گلی،‌ ‌بندی در قراردادش توسط گرشاسبی گنجانده شد تا یک میلیارد دیگر دریافت کند و به بازیکنان سطح الیت برسد. در این شرایط مجموعه دریافتی علی علیپور طی ۵ سال به ۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون رسید. علیپور فصل گذشته و در شرایطی که در تمرینات پیش‌فصل به دلیل اعتراض به مبالغ دریافتی و جذب مهاجمان خارجی ناکارآمد حضور نیافته بود، توسط ایرج عرب به حضور در باشگاه برای رسیدن به توافق دعوت شد. علیپور در این توافق قراردادی ۲ میلیاردی با آپشن ۳۵۰ میلیونی بست. با این حال او در بدو حضور در تمرین در مصاحبه‌ای بار دیگر نسبت به دریافتی‌های دلاری انتقاد کرد و مشخصا طرف او ماریو بودیمیر بود؛ مهاجم کرواتی که نیم‌فصل را در پرسپولیس با تنها یک گل ‌زده و دریافتی ارزی تقریبا ۳ برابری نسبت به علی علیپور به پایان رساند. البته مدیران پرسپولیس با جذب جونیور براندائو بار دیگر شرایط را به شکلی پیش بردند که علیپور نسبت به درخواست تمدید قرارداد با این باشگاه بی‌میل نشان دهد و در پایان فصل نیز راهی فوتبال اروپا شود.

ماجرا اکنون برای مهدی عبدی نیز به همین شکل پیش می‌رود. مهاجم جوان پرسپولیس فصل گذشته با قراردادی ۱۲۰ میلیونی به پرسپولیس پیوست. یک گل در داربی او را در کانون توجهات قرار داد و در ادامه نیز ۲ گل به پیکان زد و کار را با ۳ گل به پایان رساند. او در این فصل قرارداد خود را با عدد ۲۶۰ میلیونی با پرسپولیس ادامه خواهد داد تا مسیری همانند علیپور را دنبال کند.

پرسپولیس فصل گذشته کار را با ۳ مهاجم خارجی دنبال کرد. جونیور براندائو، آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا؛ ۳ مهاجم برزیلی، ایرلندی و نیجریه‌ای پرسپولیس که در مجموع یک گل برای این تیم به ثمر رساندند!

جونیور براندائو با مبلغ ۵۷۲ هزار دلار به پرسپولیس پیوست اما بعد از عملکردی ناموفق طی توافق دوطرفه با دریافت مبلغ ۲۵۲ هزار دلار از این تیم جدا شد. این بازیکن تنها ۵ بازی در ترکیب پرسپولیس حضور داشت و به این شکل کارش با سرخ‌ها به پایان رسید.

آنتونی استوکس نیز در نیم‌فصل با قراردادی ۲۷۰ هزار دلاری برای نیم‌فصل دوم به این تیم پیوست و در همان ابتدا ۱۵۰ هزار دلار دریافت کرد. این مهاجم ایرلندی پرحاشیه با ۱۶ دقیقه بازی‌ در لیگ برتر برابر استقلال و ۲ بازی نصفه و نیمه در لیگ قهرمانان و مجموع ۴۶ دقیقه به کار خود در پرسپولیس خاتمه داد.

کریستین اوساگونا نیز با قراردادی ۱۵۰ هزار دلاری به پرسپولیس پیوست و در نهایت بعد از دریافت ۹۸ هزار دلار و احتمالا باقیمانده طلبش طی روزهای آتی، سرخپوشان را به مقصد عراق ترک خواهد کرد. این مهاجم نیجریه‌ای که در پایان جام حذفی با توجه به از دست دادن پنالتی مقابل استقلال کاملا تحت فشار و هجمه قرار گرفته بود، با ۷ بازی، یک گل و یک پاس گل و دریافت ۲ کارت زرد کارش را به پایان رساند. اسماعیل حلالی، بازیکن اسبق پرسپولیس که در ۲ فصل گذشته هدایت تیم امید این باشگاه را بر عهده داشته و در حضور عبدی در تیم بزرگسالان نیز نقش داشته، در دفاع از مهاجم جوان تیمش با تمجید از عملکردش گفته بود: پولی که به عبدی داده می‌شود یک صدم امثال استوکس و اوساگونا هم نیست! مجموع دریافتی ۴ مهاجم خارجی پرسپولیس در فصل گذشته (ماریو بودیمیر، آنتونی استوکس، جونیور براندائو و کریستین اوساگونا) عددی بالغ بر یک میلیون دلار می‌شود! با میانگین قیمت ۲۲ هزار تومان برای هر دلار، پرسپولیس ۲۲ میلیارد برای تنها یک گل‌ زده و یک پاس گل هزینه کرده است.

اگرچه قانون منع به کارگیری بازیکنان خارجی در ایران با انتقادات زیادی مواجه است اما به نظر می‌رسد یکی از موهبات آن حداقل برای باشگاه پرسپولیس با توجه به خریدهای ناکارآمد در بخش جذب مهاجم، چهره شدن نفراتی همچون علی علیپور و مهدی عبدی باشد و این که فضای بازی به دست آورند. هر چند در پرسپولیس امسال نیز خریدها در پست مهاجم شامل جذب عیسی آل‌کثیر و آرمان رمضانی بوده که هر دو سن نسبتا بالایی دارند، از این رو به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی نیز تجربه را بر جوانی ارجح دانسته و اعتماد لازم برای سود بردن از محصولات آکادمی این تیم وجود ندارد.»

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )