رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) اعتقاد دارد باید پروتکل‌های بهداشتی جدیدی در فوتبال تعریف شوند.

رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) اعتقاد دارد باید پروتکل‌های بهداشتی جدیدی در فوتبال تعریف شوند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، زهره هراتیان درباره حضور ناظران ایفمارک در راستی‌آزمایی آزمایش تیم‌های فوتبال اظهار داشت: من با راستی‌آزمایی مخالفم. ما از ناظران خواستیم که اجرای پروتکل‌ها را به ما گزارش کنند تا به بازیکنان و مسئولان اطمینان کامل داده شود که پروتکل‌ها رعایت می‌شوند. پروتکل‌ها از فدراسیون پزشکی ورزشی ابلاغ شده بود و آنها ناظرانی را پیش‌بینی کرده بودند.

وی درباره همکاری ایفمارک با فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد مبارزه با کرونا تصریح کرد: با بیماری جدیدی مواجه هستیم که نیاز به تعاملاتی داریم و به فدراسیون پزشکی ورزشی کمک می‌کنیم. ناظران ما هم حضور دارند و تقسیم کار می‌کنیم. باید لیگ‌های مختلف را بررسی کنیم و با باز شدن مدارس، باید با هم بیشتر همکاری کنیم.

رئیس ایفمارک در پاسخ به این پرسش که آیا ناظران به او گزارش‌هایی ارائه خواهند کرد یا خیر، گفت: بله. ما چک‌لیست‌هایی به آنها دادیم تا اگر مشکلی در مسابقات بود، به ما بگویند تا با ناظر مسابقه در میان بگذاریم و کسی ضرری نبیند.

هراتیان درباره وضعیت عارف غلامی و حضور او در حلقه ایجاد شده میان بازیکنان استقلال در بازی با تراکتور بیان کرد: ناظران در حاشیه این مسابقه حضور داشتند و با کادر پزشکی استقلال در تماس هستند. آنها مسائل را بررسی می‌کنند تا بازیکن به وضعیت عادی برگردد. البته من درباره این بازیکن اطلاعی ندارم و همکارانم در فدراسیون پزشکی ورزشی در ارتباط هستند.

وی با اشاره به ناشناخته بودن ویروس کرونا تاکنون خاطرنشان کرد: ما با ویروسی روبه‌رو نیستیم که ساختار آن را از سه سال قبل بدانیم و این تعداد مبتلا از یک تیم بی‌سابقه است. مسئولان پزشکی مختلف با همکاری کادر پزشکی تیم‌ها، باید راهکاری برای به حداقل رسیدن ابتلا به کرونا داشته باشند.

رئیس ایفمارک درباره اینکه گفته شد فوتبالی‌ها آزمایشگاه‌ها را به خاطر شرایط خودشان زیر سؤال می‌برند، اظهار داشت: کار من پزشکی است و به خودم اجازه نمی‌دهم درباره مسئله‌ای که بر آن احاطه ندارم، حرف بزنم. در مسائل مربوط به کرونا نباید به جزئیات بپردازیم، چون باعث نگرانی عامه مردم می‌شود و آثار روانی خوبی ندارد. باید نکات مثبت را ذکر و به ناخدا یعنی ستاد مبارزه با کرونا اعتماد کنیم تا این شرایط را پشت سر بگذاریم.

هراتیان که با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران گفت‌وگو می‌کرد، درباره اینکه برخی مدیران گفتند بعضی از آزمایشگاه‌ها مورد تأیید سازمان لیگ نیستند، تصریح کرد: تمام آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، مورد تأیید ماست و ناظران ایفمارک فقط برای این به مسابقات می‌روند تا ببینند پروتکل‌ها رعایت می‌شود یا خیر. این مسائل بیشتر بازی رسانه‌ای است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پروتکل‌های جدیدی در فوتبال تعیین خواهد شد یا خیر، بیان کرد: باید پروتکل‌های جدیدی تعریف شوند. وزارت بهداشت درباره تغییر شیوه غربالگری اطلاعیه می‌دهد و باید بُعد آموزش و خوداظهاری را برای هر فرد پُررنگ‌تر کنیم. علائم کرونا دچار تغییر شده است و باید چهره به چهره، این علائم را توصیح دهیم. باید هر هفته یا هر دو هفته، فرم آموزش‌ها را تغییر دهیم.

رئیس ایفمارک در این باره که برای جلوگیری از ابتلای تیم‌ها باید چه وضعیتی در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: باید ترکیب کار را در نظر بگیریم. مثلاً ما دیگر نمی‌توانیم فقط با PCR مراقبت کنیم. بازیکنان مسئولیت اجنماعی پُررنگی دارند و نوع رفتار آنها مهم است. باید اطلاع علمی آنها افزایش یابد و اگر آنها می‌خواهند مردم بدانند که به کرونا مبتلا شده‌اند، مردم باید آنها را افرادی قوی بدانند که با بیماری مبارزه می‌کنند.

هراتیان در ادامه افزود: شرایط بیماری باعث رها شدن هورمون‌ها و آنزیم‌هایی می‌شود که استرس را منتقل می‌کند. مردم می‌خواهند از فوتبال لذت ببرند. نیاز به همکاری اعضای کادر پزشکی داریم و تضمینی نیست که دیگر کسی به کرونا مبتلا نشود. با این حال درباره ابتلای بازیکنان تیم‌های سایر کشورها به کرونا بحث نمی‌شود.

وی با اشاره به تفاوت ساختار کشورها با یکدیگر گفت: وزارت بهداشت کشورها برای کشور خود پروتکل می‌دهند و نمی‌توانیم بگوییم باید مانند کشورهای دیگر برخورد شود. در مبارزه با کووید - ۱۹، جان‌های زیادی از دست رفته است و باید ببینیم می‌توانیم چه کمکی به کادر پزشکی کنیم. کادر پزشکی از شریف‌ترین افراد هستند، اما حلقه گمشده این است که مربیان و بازیکنان، هواداران را دعوت کنند که همه در کنار هم تلاش کنیم و استرس‌ها را به حداقل برسانیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.