فعالیت برخی مدارس فوتبال با مشارکت برخی فوتبالیست‌های مشهور، صرفا به مسیری برای کسب درآمد هرچه بیشتبر تبدیل شده است و در این بین خلا نظارتی دستگاه های مسئول و غفلت خانواده‌ها، بسیار محسوس است.

به گزارش ایسنا، فعالیت مدارس فوتبال هر ساله با آغاز تابستان به صورت جدی کلید می‌خورد و کودکان و نوجوانان با حضور در این مدارس نه تنها قصد دارند از فوتبال لذت ببرند بلکه تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا بتوانند به دنبال تحقق رویاهای خود برای فوتبالیست شدن از همین دوران با سن پایین باشند و نگاه آن ها بیشتر به مدارس فوتبالی است که از افراد سرشناس در فوتبال ایران بهره می برند. در این بین بسیاری از خانواده های این کودکان و نوجوانان نیز با حمایت‌های تمام قد مادی و معنوی سعی می‌کنند در مسیر فوتبالیست شدن فرزندان‌شان قدم بگذارند و طی سالیان گذشته نه تنها شاهد اقدامات عجیب مالی برخی از خانواده‌های متمول بوده‌ایم بلکه پدران و مادرانی بسیاری بوده و هستند که وضعیت مالی چندان مناسبی نداشته، اما سعی کرده‌اند شرایط مطلوبی را علی رغم سخت بودن هزینه کرد برای کودکان و نوجوانان خود رقم بزنند.

سلبریتی‌های فوتبالی؛ از مشارکت تا تاسیس

اتفاق قابل تاملی که در این بین رخ می‌دهد مشارکت برخی بازیکنان سرشناس فوتبال ایران به منظور جذب مخاطبان و کسب درآمد هرچه بیشتر است! برخی از این افراد سرشناس صرفا نام و تصویرشان بر پوسترها و بیلبوردها حک شده است و به جز چند جلسه حضور که آن هم مختصرا و تنها برای دیده شدن در تصاویر تبلیغاتی رخ می‌دهد خبری از آن ها در طول سه ماهه تابستان در مدارس فوتبال نیست و با اتمام مدت زمانی مربوطه تازه خانواده‌ها متوجه می‌شوند که چه کلاهی بر سرشان رفته است.

علاوه بر این طی چند سال اخیر حتی برخی از بازیکنان مطرح و سرشناس فوتبال ایران اقدام به تاسیس مدارس فوتبال کرده‌اند و به جز چند جلسه حضور نمایشی که آن هم در راستای اقناع فکری خانواده‌ها و تاثیرپذیری ذهنی آن ها در ابتدای امر شکل می‌گیرد، دیگر خبری از آن ها نمی شود! نکته جالب اینکه بسیاری از این بازیکنان که اقدام به تاسیس مدارس فوتبال کرده اند، در همین فصل تابستان درگیر اردوها و تمرینات پیش فصل با تیم های تحت قراردادشان در کشورهای خارجی هستند و یا در داخل کشور و در شهری متفاوت از محل مدارس فوتبالشان اردو زده اند.

خلا نظارت بر سر مدارس فوتبال در ایران!

متاسفانه در طول دوران تابستان هیچ گونه نظارت جدی از سوی دستگاه های مسئول در این زمینه که زیر مجموعه فدراسیون فوتبال هستند شکل نمی گیرد و بسیاری از خانواده ها نمی دانند که باید با این اقدام شیادانه بسیاری از مدارس فوتبال چگونه برخورد کنند؟ هرچند در این بین اما خود خانواده‌ها نیز تا حدود زیادی مقصر هستند و باید با کسب اطلاعات بهتری نسبت به حضور فرزندان‌شان در مدارس فوتبال اقدام کنند، اینکه صرفا به خاطر چند قطعه عکس و اسم چند بازیکن مشهور حاضر می شوند فرزند خود را در چنین مدارس فوتبالی ثبت نام کنند جای سوال دارد و بهتر است با تحقیق و کسب اطلاعات مقدمات حضور کودکان و نوجوانان خود را در محیط هایی رقم بزنند که از مربیان کاربلد در رده پایه بهره می برد.

به طور حتم آموزش اصولی و مناسب فوتبال در سنین پایه مهم ترین مسئله ای است که باید از سوی خانواده ها جهت حضور فرزندانشان مدنظر قرار گیرد، مسئله ای که متاسفانه در کشور ما مدل متفاوتی به خود گرفته است و با برخورد عجولانه برخی پدران و مادران تنها هدف این است که از همین ابتدای امر کودکان و نوجوانان آن ها از مسیر همین بازیکنان سرشناس به باشگاه های مطرح بروند! اتفاقی که احتمال آن نزدیک به صفر است.

نقش فدراسیون فوتبال و خانواده ها

در پایان اما فدراسیون فوتبال ایران باید در مورد فعالیت مدارس فوتبال آن هم در سه ماهه تابستان نظارت و دقت عمل بیشتری به خرج دهد و با متخلفان در این حوزه به شکل جدی برخورد کند؛ مسئله ای که به نظر می رسد از سوی هیئت های فوتبال استانی کاملا مغفول مانده است و به جولانگاهی برای کسب درآمد هرچه بیشتر برای برخی افراد تبدیل شده است. ناگفته نماند که خانواده ها نیز باید با حساسیت بیشتری نسبت به این مسئله برخورد کرده و فریب نام و نشان برخی بازیکنان و مربیان را نخورند و با رفتاری منطقی سعی کنند فرزندانشان را در مدارس فوتبالی ثبت نام کنند که زمینه ساز رشد پایه آن ها از نظر فنی و اخلاقی باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.