مسئول کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال با بیان اینکه ارسال اساسنامه فدراسیون فوتبال کویت کار خود فیفا بوده است، گفت: فیفا روی عنوان نهاد «عمومی غیر دولتی» حساس شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا براتی رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره اینکه هفته گذشته عنوان شد فدراسیون ایران اساسنامه فدراسیون کویت را کپی کرده و برای فیفا فرستاده است، گفت: فدراسیون فوتبال با فیفا مذاکره کرده و گفته بود که می‌خواهیم اساسنامه خود را به روز کنیم. درخواست ایران از فیفا این بود که اساسنامه تیپ را به ما بدهید. فیفا آن موقع می‌گوید هنوز اساسنامه استانداردمان را به روز نکرده‌ایم. همان موقع فدراسیون کویت تعلیق بود و فیفا داشت روی اساسنامه کویت کار می‌کرد.

براتی افزود: مسئولان فیفا گفتند اساسنامه شما را مثل اساسنامه کویت در همان فرمت بارگذاری می‌کنیم و اشاره می‌کنند جلسه‌ای را در تهران برگزار خواهیم کرد. یک فایل هم که هفته گذشته منتشر شد، ضمیمه کردند. برخلاف آنچه نوشته شده، اساسنامه کویت از طرف ایران ارسال نشده بلکه از طرف فیفا بوده است. اگر هم کلمه کویت در این اساسنامه جامانده بود، سهو قلم فیفا بوده است.

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره تعداد ایرادهایی که به اساسنامه گرفته شده است، تصریح کرد: نفهمیدیم عددهای ۶۹ و ۷۰ و ۸۰ از کجا در آمد. وقتی امکان جلسه حضوری نیست، طرفین حرف‌ها را از طریق مکاتبه و ویدئو کنفرانس می‌زنند. اسم اینها «ایراد» نیست. یک جور سوء تفاهم است که در مکاتبات حل می‌شود. این‌طور نبوده که فیفا با چماق بالای سر ما بایستد و بگوید اساسنامه را اصلاح کنید. استارتش را خودمان از روز اول زدیم.

براتی که با برنامه «ورزش و مردم» گفتگو می‌کرد، در خصوص اینکه به نظر می‌رسد اراده‌ای وجود دارد که انتخابات فدراسیون فوتبال به تعویق بیافتد، گفت: نه؛ من چنین چیزی ندیدم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا صحت دارد عده‌ای از داخل کشور، فیفا را نسبت به اساسنامه حساس کرده‌اند؟ اظهار کرد: اصلاً بعید نیست. در جریان اصلاح اساسنامه به مسائلی خوردیم که این شائبه را متبادر می‌کند.

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال با بیان اینکه سه، چهار ماه است که شبانه روز روی اساسنامه کار می‌شود، افزود: بر اساس اساسنامه ۱۳۹۰ نقشه راه را آماده و برای فیفا ارسال کردیم. فیفا این نقشه را تایید و درخواست کرد کار را شروع کنیم. از اعضای مجمع هم نظرخواهی شد. ۲۹ نفر از اعضای مجمع در پاسخ به فراخوان فدراسیون، نظراتشان را دادند. از بخشی از این نظرات تا جایی که قوانین اجازه می‌داد، استفاده کریم. این اتفاق بی سابقه بود که برای نگارش اساسنامه فدراسیون، نظرخواهی شد. قبلاً حتی در مورد آیین نامه هم نظرخواهی نمی‌کردند.

براتی همچنین با اشاره به مشکلاتی که فدراسیون فوتبال در ماه‌های اخیر با آن دست به گریبان بوده است، گفت: می‌شود از اتفاقات یک سال اخیر کتاب نوشت. ما از همه طرف ضربه خوردیم تا فوتبال لطمه نبیند.

وی در خصوص ایرادی که فیفا به عنوان نهاد «عمومی غیر دولتی» در اساسنامه گرفته است، گفت: خود فیفا در درفتی که به ما داده، اعلام کرده آن‌را با استفاده از قوانین داخلی خود تکمیل کنید. نمی‌توانیم فدراسیون فوتبال را طبق قانون فرانسه ثبت کنیم. مگر فیفا با قوانین سوئیس اساسنامه ندارد؟ فدراسیون‌های ایران، موسسات عمومی غیر دولتی هستند؛ مثل کمیته ملی المپیک و هلال احمر. فیفا روی این قضیه حساس شده است. البته استدلالی از فیفا نگرفته‌ایم ولی می‌گویند نمی‌تواند مورد قبول ما باشد.

براتی یادآور شد: بنده، آقای نبی و مسئولان کمیته حقوقی و تدوین مقررات از روز دهم نوروز تا الان استراحت نداشته‌ایم. گاهی تا ساعت ۴ صبح فدراسیون فوتبال بوده‌ایم. حل این مسئله فقط بر عهده فدراسیون نیست. ما که قانونگذار نیستیم. باید الزامات بین المللی را هم تامین کنیم. اگر تا الان هم طول کشیده به خاطر استقامت ما برای تمکین به قوانین داخلی بوده است.

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فدراسیون فوتبال دولتی نیست که اگر بود عضو فیفا نبود. هیچ زمینه دخالتی برای دولت وجود ندارد. قوانین و آیین نامه‌ها را خودمان تدوین می‌کنیم. دولت دخالتی ندارد. اگر تا امروز اصلاح اساسنام طول کشیده، به خاطر تلاش مجموعه ورزش، مسئولان نظام و فدراسیون برای رعایت قانون بوده است. گاهی آدم باید نرمش نشان بدهد ولی مطمئن باشید این مسئله را حل کنیم. فیفا دارد مسئولیتش را انجام می‌دهد. بستگی دارد چه خوراکی به آنها داده شود.

براتی در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته حقوقی در اساسنامه جدید حذف شده است؟ اظهار کرد: قبلاً یک امور حقوقی که دپارتمان بود داشتیم. یک کمیته تدوین مقررات هم داریم. چون کلمه حقوقی مشترک بود گاهی سوء تفاهم پیش می‌آمد. برای اینکه این شائبه ایجاد نشود، دپارتمان حقوقی زیر نظر دبیر کل کارش را می‌کند. اسم کمیته تدوین مقررات شده است کمیته تنظیم و تدوین مقررات. فقط عنوان عوض شده است. فیفا هم پذیرفته است.

وی در مورد تغییرات ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در اساسنامه جدید، تاکید کرد: در ارکان قضایی با همان کیفیتی که خود فیفا یا کنفدراسیون آسیا رفتار می‌کند، ما هم رفتار می‌کنیم.

براتی همچنین در خصوص ایجاد کمیته برگزاری انتخابات، گفت: اعضای کمیته انتخاباتی باید کاملاً مستقل بوده و هیچ کجا عضویت نداشته باشند.

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره تغییرات رخ داده در تعداد اعضای مجمع، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از اعضای فوتبالی به مجمع اضافه شده‌اند. ترکیب مجمع تغییرات چشمگیری داشته است. البته کمیت همیشه به معنای تضمین کیفیت نیست. تعداد قابل توجهی از مربی و بازیکن وارد مجمع شده‌اند که ترکیب خوبی است.

براتی در پایان درباره معضل سرپرست‌های طولانی مدت در بعضی از پست‌های فدراسیون فوتبال گفت: برای سرپرستی حدود و صغوری تعیین کردیم و این مشکل هم حل می‌شود؛ برای تمام مسئولان و فرقی نمی‌کند کدام پست باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.