مسئولان ورزش ایران برای جلب رضایت فیفا و تطبیق اساسنامه فدراسیون فوتبال با خواسته فدراسیون بین المللی چند ایراد بزرگ پیش نویس اساسنامه را رفع کردند تا قدم رو به جلویی بردارند.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: پس از آنکه فدراسیون بین المللی فوتبال روز ۹ خرداد در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران فرصت یک هفته ای را تعیین کرد تا ایرادات موجود در پیش نویس اساسنامه این فدراسیون را برطرف کند، هیات رئیسه و مسئولان فدراسیون فوتبال جلسات پرتعدادی را برگزار کردند تا این اصلاحات را انجام دهند.

فیفا در نامه ای که برای فدراسیون ایران ارسال کرده بود خواستار ایجاد تغییرات در بخش هایی از پیش نویس اساسنامه شده بود که حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع و داشتن حق رای از مهمترین ایرادهای وارد شده بود.

هر چند فیفا ایرادهای زیادی را به پیش نویس اساسنامه فدراسیون وارد کرده بود اما مسئولان ایران تاکید دارند که این ایرادها به تعداد انگشتان دو دست هم نیست. با این حال هیات رئیسه فدراسیون تلاش کرد در فرصت کوتاه یک هفته ایی که فیفا داده بود چند ایراد مهم را برطرف کند و با ارسال این موارد به فیفا زمان جدیدی را برای تکمیل اساسنامه در اختیار بگیرد.

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که مسئولان ورزش کشور پس از برگزاری نشست های مشورتی به این جمع بندی رسیدند که حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع را حذف کنند تا یکی از بزرگترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه گرفته است را برطرف کنند.

یکی از دیگر از مواردی که از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اصلاح شده مربوط به آیین نامه ثبت نام برای ریاست و هیات رئیسه فدراسیون است که در اساسنامه ارائه شده سابقه مدیریتی ۱۰ ساله را برای ریاست فدراسیون در نظر گرفته بودند که در اصلاح جدید ۱۰ سال هم حذف شده است.

بر این اساس بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند اما سابقه مدیریت ندارند هم می توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کنند. البته تعداد بازی ملی این بازیکنان باید حدود ۱۰۰ بازی برای تیم ملی کشورشان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر در اساسنامه فدراسیون فوتبال تاکید شده بود که افرادی که قصد ثبت نام برای انتخابات ریاست فدراسیون را دارند باید ۱۰ امضا اعضای مجمع را داشته باشند که در اصلاحات جدید این میزان امضا به ۶ تا ۸ امضا رسیده است.

پیش از این داوران اجازه ثبت نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این حق هم برای داوران در نظر گرفته شده است که مثل سایرین بتوانند برای انتخابات ریاست فدراسیون ثبت نام کنند. البته این بخش شامل داورانی می شود که تجربه بین المللی بالایی داشته باشند.

یکی از بزرگترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، انتصابی بودن ارکان قضایی فدراسیون توسط رئیس بود که در اصلاح جدید این ارکان شامل اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط مجمع انتخاب خواهند شد.

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد مسئولان فدراسیون فوتبال که طی هفته گذشته با مسئولان وزارت ورزش هم در ارتباط بودند تا بهترین تصمیم را برای اصلاح اساسنامه و پاسخ به فیفا اتخاذ کنند. بر این اساس آنها تلاش کردند تعدادی از ایرادهای بزرگ فیفا به پیش نویس اساسنامه را برطرف کنند و با ارسال به فیفا زمینه برقراری تعامل بیشتر را فراهم کنند تا در فرصت مناسب اصلاحات کامل اساسنامه صورت بگیرد.

قرار است روز جمعه جلسه آنلاین مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسئولان فیفا، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و مشاوران حقوقی بین المللی برگزار شود و طی آن آخرین وضعیت اصلاح پیش نویس اساسنامه فدراسیون بررسی و تصمیم در مورد سرنوشت این اساسنامه اتخاذ شود.

به نظر می رسد با چراغ سبزی که مسئولان فدراسیون فوتبال برای برطرف کردن ایرادهای اساسنامه نشان داده اند، در جلسه آنلاین روز جمعه مسئولان فیفا هم شرایط جدیدی را به وجود خواهند آورد تا اساسنامه فدراسیون به طور کامل مطابق با اساسنامه فیفا اصلاح شود. شاید فرصت گرفتن از فیفا بهترین اتفاق در شرایط موجود برای مسئولان ورزش کشور باشد تا بتوانند در آرامش و فرصت مناسب شرایط را مطلوب کنند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۳ )