عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال با بیان اینکه فدراسیون فوتبال چهار بار پاسخ نامه‌نگاری‌های فیفا را نداده است، گفت: به صراحت می‌گویم اگر اعضای فدراسیون تغییر رویه ندهند، تغییرشان می‌دهند!

به گزارش خبرنگار مهر، منصور قنبرزاده درباره وضعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: ساز و کار مشخص است. بند ۲ ماده ۳۰ اساسنامه فعلی می گوید برای اصلاح اساسنامه یکی از اعضای مجمع می تواند پیشنهاد بدهد و زمانی قابل طرح است که حداقل ۱۰ نفر این پیشنهاد را تایید کنند. این اتفاق هم افتاد. آقای قرایی پیشنهاد داد و بالای ۲۰ نفر تایید کردند. آنها مطالبی را مطرح کردند که فیفا ایراد گرفته بود از جمله استقلال کمیته های قضایی، انتخابات و مواردی از این دست.

فیفا چهار بار مکاتبه کرد ولی جواب ندادند

وی افزود: این پیشنهادات داده شد ولی بازخوردی نداشت که آیا مورد قبول واقع شده است یا خیر. از نظر وضعیت اساسنامه، سال گذشته فیفا جلساتی برگزار کرده است و الزامات استانداردی که تمام کشورهای عضو باید رعایت کنند را به فدراسیون داد. بازهم این مغفول ماند و اقدامی صورت نگرفت. فیفا چهار بار مکاتبه کرد ولی پاسخی داده نشد.

زمان پنهان کاری گذشته است

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال خاطرنشان کرد: طبیعی است که فیفا عکس العمل نشان بدهد و اگر نشان نمی داد غیر طبیعی بود. یک تشکیلات بین المللی چهار بار مکاتبه می کند ولی بازخوردی نمی گیرد. فیفا حتی مذاکره حضوری در تهران داشته است و اینها بدون اثر مانده است. خالصانه صحبت کنیم. مردم و جامعه ورزش همه چیز را تعقیب می کنند و زمان پنهان کاری گذشته است. الان باید اعتماد سازی کنیم و نباید مطالب را از رسانه های بیگانه متوجه شویم.

فدراسیون باید پاسخگو باشد

قنبرزاده در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولان فدراسیون وظیفه پاسخگویی دارند؟ گفت: هر فرد هر کجا مسئول است وظیفه دارد پاسخگو باشد. حتی اگر مطالبه ای صحیح نباشد باید بیایند توضیح بدهند و پاسخ مردم را به درستی بدهند. این در نظام جمهوری اسلامی یک اصل است. دیوان محاسبات کشور به نمایندگی از مجلس انحرافات بودجه را شفاف اعلام می کند. ما که از آنها بالاتر نیستیم. نمونه اش همین گزارش چند وقت پیش دیوان محاسبات بود که تخلفات دستگاه های دولتی را به اطلاع مردم رساند. هرکسی مسئولیت می گیرد باید پاسخگو باشد.

خودمان را گول نزنیم

وی ادامه داد: برادرانه به مسئولان فدراسیون می گویم که مردم حق دارند. می خواهم شفاف‌تر صحبت کنم. یک فرد از مجمع نظر می دهد و می گوید برای ایرادات فیفا حق دارم نظر بدهم؛ منِ مجمع شما را به عنوان هیات رئیسه انتخاب کرده ام. حالا مسئولان فدراسیون نه تنها پاسخ نمی دهند بلکه می گویند به کمیته اخلاق بیا. حکمی که رئیس فدراسیون و یا اعضای هیات رئیسه باید تصویب کنند، کجایش استقلال است؟ خودمان را گول نزنیم. این کمیته اخلاق نیست بلکه کارمند زیرمجموعه رئیس فدراسیون است.

فیفا شوخی ندارد؛ چرا وقت‌کُشی کردیم؟

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال یادآور شد: فیفا به درستی عمل کرده است. چرا باید اینقدر منفعل باشیم که هر روز فیفا و کنفدراسیون آسیا ورود کنند و اینقدر فوت وقت کنیم و یکسال و خرده ای زمان را بگیریم و حالا بخواهیم در دو، سه روز یک چیز را فوری و فوتی درست کنیم. فیفا شوخی ندارد و یک نهاد بین المللی است. حرفی که زده همه باید رعایت کنیم. اینکه مقاومت کنیم و چندبار نامه بنویسیم و چیزی بنویسیم که خودمان تقریبا مطمئن هستیم برگشت می خورد یعنی می خواهیم یک جورهایی زمان را بگیریم. یک روز می گوییم بگذاریم مجلس جدید بیاید، یک روز می گوییم زمان کار این دولت تمام شود و شاید دولت جدید بیاید و طور دیگری بشود.

اساسنامه که اطلاعات انرژی اتمی نیست!

قنبرزاده در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل وقت کشی فدراسیون برای اصلاح اساسنامه تاکید کرد: عزیزانی که فوتبال را اداره می کنند باید بدانند اینجا یک مرکز شخصی و خصوصی نیست. اگر فوتبال آسیب ببیند یک مملکت آسیب می بیند. خواهش می کنم در خلوت خودشان و با وجدان و خدای خودشان تحلیل کنند. مردم ایران که نامحرم نیستند. چه اشکالی دارد ایرادات اساسنامه را روی سایت فدراسیون می زدند؟ اینها که اطلاعات انرژی اتمی نیست. اینجا بحث فوتبال و ورزش است. فیفا یک چیزی گفته است و چهار آدم فرهیخته و افراد مجمع به هر شکل می توانست کمک می کرد. ۵۰ فکر بهتر از سه فکر است. به نظرم باید انعطاف بیشتری نشان داده شود.

اعضای مجمع را به کمیته اخلاق احضار کردند

قنبرزاده درباره اینکه ممکن است با اصلاح اساسنامه منافع عده ای به خطر بیافتد، اظهار کرد: نمی خواهم به این مقوله ورود کنم که چه افرادی ذی نفع هستند و به دلیل منافعشان مقاومت می کنند ولی در یک سازمانی که همه چیز در دیوار بتنی است و اطلاعات را بیرون ندهند حتی به ذی نفعان یعنی باشگاه ها و هیات ها و کل مردم و جسارتا برای افرادی که اینها را انتخاب کردند نامه بنویسند و به کمیته اخلاق احضارشان کنند، برای هرکسی که باشد ذهنیت ایجاد می شود. یعنی هرکسی به خودش حق می دهد شک کند. فدراسیون توضیح می داد فیفا چه چیزهایی را گفته است و مستنداتش را منتشر می کرد؛ یک جاهایی دولت کمک می کرد و یک جاهایی نمایندگان مجلس تا برون رفت داشته باشیم. اگر این اتفاق می افتاد کجایش ایراد داشت؟ هر وقت همه چیز مخفی می شود همه به شک و گمان می افتد.

اعضای فدراسیون تغییر رویه بدهند وگرنه تغییرشان می‌دهند

وی که با رادیو ورزش گفتگو می کرد، افزود: تک تک اعضای فدراسیون رفقای من هستند و سالهای سال با هم کار کرده ایم. اگر چیزی را می گویم قلبی است و دنبال مسئله ای نیستم. اینها باید تغییر رویه بدهند. باید با سرعت این رویه را عوض کنند وگرنه تغییرشان خواهند داد! مطمئن باشید تغییرشان خواهند داد. این همه مشکلات اقتصادی داریم ولی چالشی که فوتبال ایجاد کرده است، اعصاب مردم را خرد کرده است. چه کسی می خواهد خسران بدهد؟ اینها هزینه است. عزیزان باید تجدیدنظر کنند و با مردم صحبت کنند. یک نفر اعتراض می کند ظرف ۷۲ ساعت استیضاح و به کمیته اخلاق احضار می شود. به قبل از انقلاب که بر نگشته ایم.

اساسنامه فدراسیون با یک شکایت به دیوان عدالت باطل می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. وی گفت: برای اولین بار می گویم. تمام فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند. در این خصوص مجلس مصوب کرده است کلیه فدراسیون های ورزشی عام هستند ولی اینجا تبصره گذاشته است که اساسنامه آنها را باید هیات وزیران تصویب کند. اگر فدراسیونی اساسنامه را ثبت کرده ولی این فرایند را طی نکرده، غیر قانونی است. اگر هر شهروندی فردا به دیوان عدالت عمومی شکایت کند که فرایند قانونی این اساسنامه طی نشده و مصوبه هیات وزیران را ندارد، آن اساسنامه صد درصد ابطال می شود! ابطالش کاری ندارد. یک نامه به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه اساسنامه مصوبه هیات وزیران را ندارد. کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی است. این فرایندش انجام نشده ولی توسط افراد حقیقی به ثبت شرکت ها رسیده است. اساسنامه به همین راحتی ابطال می شود.

اساسنامه مشق باطله است چون در صحن هیات وزیران متوقف شد

قنبرزاده درباره اینکه گفته می شود اساسنامه در سال ۱۳۸۶ تصویب شده است، گفت: این را بدون یک درصد اشتباه می گویم. پیدا کردن مصوبات هیات وزیران که کاری ندارد. در سال ۱۳۸۶ بعد از کار کمیته انتقالی، اساسنامه به کمیسیون اجتماعی هیات وزیران می رود. آنجا تصویب می شود ولی در صحن هیات وزیران متوقف می شود و اقدامی روی آن صورت نمی گیرد. اگر جستجو کنید متوجه می شوید. سال ۱۳۹۰ هم که نداشتیم. ما اساسنامه قانونی نداریم. نکته دوم این است که ما مدام می گوییم فیفا اجازه نداد با این اساسنامه انتخابات برگزار شود. اگر قبول داشت که می گفت انتخابات را برگزار کنید. هم فیفا این را قبول ندارد هم قوانین داخلی کشور. این اساسنامه مشق باطله است که هیچگونه مستند حقوقی و قوی ندارد.

این چه استقلالی است که نزد وزیر ورزش رفتند؟

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ در خصوص جلسه اعضای هیات رئیسه فدراسیون با وزیر ورزش گفت: تعدادی از دوستان مجمع در این ارتباط صحبت کردند. مجمع پشتوانه تشکیلات است. در یک شرکت، سهامداران پشتوانه هستند. کارفرمای هیات رئیسه، مجمع است. اگر بدون اجازه آنها به جایی بروید، درست نیست. ما بر استقلال فدراسیون تاکید داریم؛ این چه استقلالی است؟ البته حضور خدمت وزیر ورزش اشکالی ندارد ولی حداقل قبل از آن نظر اعضای مجمع را می گرفتید.

برگزاری جلسه با وزیر کد دادن به فیفا است؟

قنبرزاده در پاسخ به این سئوال که آیا برگزاری جلسه با وزیر ورزش به نوعی کد دادن به فیفا نیست که این وزارتخانه برای فوتبال تصمیم می گیرد؟ گفت: می دانم که آقای بهاروند (سرپرست فدراسیون فوتبال) آدم صادقی است و خدایی ناکرده این کارش عمدی نیست. ولی ضمن ارادتی که دارم این نقد را هم دارم که او باید هیات رئیسه را هدایت می کرد و نظرات مجمع را می گرفت. این هم مثل هندوانه در بسته است. ممکن است هرکسی بیاید و چه سهوا و چه عمدا این انتقادات را به فدراسیون وارد کند چون وظیفه فدراسیون اطلاع رسانی بوده است حداقل به مجمع. چون رسانه ای نکردند برای هرکسی ذهنیت ایجاد شده است.

از حرف ابراهیم شکوری وحشت کردم!

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ در پایان از ابراهیم شکوری سرپرست پیشین دبیر کلی فدراسیون فوتبال انتقاد کرد و گفت: دوست ندارم کسی از من دلخور شود ولی وظیفه ای داریم. نمی توانیم مسئولیت اجتماعی را نادیده بگیریم. این عزیزان باید تغییر رویه بدهند و فوتبال را شفاف کنند. دبیر کل قبلی می گوید ایمیل های فیفا را ندیدم. مگر ایمیل ها نباید برای دبیر کل برود؟ یا او چیزی گفت که من وحشت کردم. شکوری گفت تعدادی کوتوله در فدراسیون فوتبال هستند که می خواهند تابعیت بگیرند. باید اینها را بررسی کنند. یا این حرف ها درست است یا غیر واقعی. اگر غیر واقعی است باید پاسخگو باشد. این فاجعه است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.